Miljövänlig bilvård?

Skogstrollet

Trådstartare
I present överlät sambon sin mazda till mig (:love:) och jag är nu stolt bilägare till en pärla som alltid startar och går i vått och torrt. Eftersom jag är helt ny på det här har jag en fundering, jag vill tvätta bilen och har nu en egen uppfart att göra det på. Spontant är jag sugen på att ta en svamp och grönsåpan och gå ut och skura men det kanske inte är helt optimalt... :angel:

Finns det naturvänliga medel jag kan skura bilen (utvändigt) med på min egen uppfart utan att vara miljöbov? Eller måste jag uppsöka en gör-det-själv-hall.

Fråga två, var kan jag hitta en rosa rattmuff...?

:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Miljövänlig bilvård?

Tvättnötter kan funka, har läst att man kan koka ett "schampo" av dem som går att använda till bla biltvätt.
 
Sv: Miljövänlig bilvård?

En sådan här rattmuff hittar du på Jula, men den kanske är för lite rosa?:D

617028-jpg.jpg
 
Sv: Miljövänlig bilvård?

att vara bilägare är att vara miljöbov, så skura på du på din uppfart.
 
Sv: Miljövänlig bilvård?

Finns det naturvänliga medel jag kan skura bilen (utvändigt) med på min egen uppfart utan att vara miljöbov? Eller måste jag uppsöka en gör-det-själv-hall.
Såvitt jag förstått är det förbjudet nuförtiden att överhuvudtaget tvätta bil på andra platser än därför avsedda tvättplattor/-hallar (med oljeavskiljning etc) oavsett vad för medel man använder.
Egentligen.
:angel:
 
Sv: Miljövänlig bilvård?

Ja det var ju därför jag startade tråden.

Så jag får åka till en bilhall med andra ord. Tack för info.
 
Sv: Miljövänlig bilvård?

tycker inte jag, finns istortsett ingenting alls som inte gör dig miljöbov i dagens samhälle. tom en cykel har smutsat ner något grönjävligt för att tillverkas.

utöver det kommer du snart upptäcka vilka roliga medel man behöver gå på med för att inte ha en bil som ser risig ut efter bara 1 år, asfaltslösare, vaxschampoo, fälgrengöring...
 
Sv: Miljövänlig bilvård?

Jag tycker inte att det är orsak nog att inte försöka göra sitt bästa och så jäkla svårt är det inte att åtminstone ta sig till en gör-det-själv-hall där kemikalierna tas om hand istället för att spolas rakt ner i marken.
 
Sv: Miljövänlig bilvård?

Tipsar om Zymöl! Vet inte om man får länka till återförsäljare, men jag kan pm:a dig om du vill?

Lite dyrare, men inga konstigheter och vääääldigt drygt.
 
Sv: Miljövänlig bilvård?

Jo, det är det. Men det är som jag skrev också otroligt drygt. Vi har själva testat flera produkter och man har dom riktigt länge!
 
Sv: Miljövänlig bilvård?

Delvis KL

Det finns en del Svanen-märkta bilvårdsprodukter också (lista på svanen.se). De kanske är lite bättre än icke miljömärkta produkter i alla fall. Även såpa sägs faktiskt funka bra till biltvätt, i alla fall enligt en stor såpatillverkares egen hemsida. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp