Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast.. Alltså, nja, alla trivs inte i vatten. Exempelvis olja består av atomer (såklart, det gör ju allt..) men trivs inte i vatten.
Angående gruvan i Sverige:
Uranbrytning på den tiden kan inte jämföras med modern uranbrytning...
Angående gruvan i Niger:
Jag tycker den är jämförbar (men kan inte sättas i relation till) situationen som gäller för klädarbetarna. Förjävliga villkor, lite mer pengar så hade man kunnat ändra på det.
Angående greenpeace som källa så njae.. Jag hittade inte ens någon källa på deras hemsida?! Är de nu så seriösa så kanske en undersökning eller i alla fall något underlag för deras artiklar vore att tänka på.
Håller med.
Om vi nu skall spekulera i varför högutbildade inte gör auktioner så är min teori att det är rädsla för långtgående konsekvenser som stoppar en. Om man t.ex är lärare så får man inte vara straffad. Då känns det inte som om jag har råd att riskera min framtid med auktioner även om jag hejar på dem som gör det. Utan Greenpeace skulle många saker vara sämre i världen. De har hindrat trålning runt rev, protesterat mot oljeborrning i antarktis, hindrat valfångstskepp etc.
Silkislif, vet inte varför du tror att alla som utbildat sig inom kärnkraft (antar att du menar läst kärnfysik?) är positiva? Som naturvetare har jag läst en del kärnfysik och har mer insikt än medelsvensson, men det gör mig inte mer positiv. På plussidan finns att så länge allt fungerar bra har vi ren energi utan avgaser.
På minussidan har vi miljöförstöring med gruvdrift och avgaser. Vi har dessutom risken för haveri och radioaktivt utsläpp med alla katastrofer det innebär. Som grädde på moset har vi ett evigt problem med slutförvaring av använt bränsle. Det kommer vara radioaktivt under kanske resten av människans existens på jorden. Vi har svårt att garantera att det aldrig spills ut.
Man har gjutit in avfall i stålbehållare med betong runt och ställt i bergsrum. Nu rostar det ändåoch sipprar ut...Om vår civilisation går under, hur tar vi ansvar för att nästa civilisation får reda på vad de skall kolla efter, och hur garanterar vi att inte bergsrummen fylls med vatten, trycks ihop av tektonisk aktivitet etc.
Radioaktivitet är vattenlösligt... Fundera på konsekvenserna om det hamnar i grundvatten, hav och sjöar. Det är inte bara människor som får cancer.
Sådar, det var en högutbildad motståndares syn på kärnkraft. Frågor?
Haha, ja om folk bara visste vilka mina uppdragsgivare är så skulle dom sätta semlan i vrångstrupen och hosta till midsommar.
Det var förresten en som sa att "fördelen med att du är klassad som mytoman är att du kan säga och skriva precis vad som helst utan att din verksamhet och ditt syfte kommer att ifrågasättas", nåt jag fullständigt håller med om.