Miljötalibanerna gör nya intrång

Sv: Miljötalibanerna gör nya intrång

Det är inte det jag menar heller, jag menar att jag har aldrig hört talas om någon högutbildad aktivist. Jag tror inte det är ett mystiskt sammanträffande utan snarare folk utan kunskap i ämnet som rekryterats och proppat med felaktig information.

Fel, väldigt många av aktivisterna är högskolestudenter. Många biologer...

Touché!

Att alla(!) aktivister skulle vara lågutbildade kan vara något av det dummaste jag har läst.

Håller med.
Om vi nu skall spekulera i varför högutbildade inte gör auktioner så är min teori att det är rädsla för långtgående konsekvenser som stoppar en. Om man t.ex är lärare så får man inte vara straffad. Då känns det inte som om jag har råd att riskera min framtid med auktioner även om jag hejar på dem som gör det. Utan Greenpeace skulle många saker vara sämre i världen. De har hindrat trålning runt rev, protesterat mot oljeborrning i antarktis, hindrat valfångstskepp etc.

Silkislif, vet inte varför du tror att alla som utbildat sig inom kärnkraft (antar att du menar läst kärnfysik?) är positiva? Som naturvetare har jag läst en del kärnfysik och har mer insikt än medelsvensson, men det gör mig inte mer positiv. På plussidan finns att så länge allt fungerar bra har vi ren energi utan avgaser.
På minussidan har vi miljöförstöring med gruvdrift och avgaser. Vi har dessutom risken för haveri och radioaktivt utsläpp med alla katastrofer det innebär. Som grädde på moset har vi ett evigt problem med slutförvaring av använt bränsle. Det kommer vara radioaktivt under kanske resten av människans existens på jorden. Vi har svårt att garantera att det aldrig spills ut.
Man har gjutit in avfall i stålbehållare med betong runt och ställt i bergsrum. Nu rostar det ändåoch sipprar ut...
Om vår civilisation går under, hur tar vi ansvar för att nästa civilisation får reda på vad de skall kolla efter, och hur garanterar vi att inte bergsrummen fylls med vatten, trycks ihop av tektonisk aktivitet etc.
Radioaktivitet är vattenlösligt... Fundera på konsekvenserna om det hamnar i grundvatten, hav och sjöar. Det är inte bara människor som får cancer.

Sådar, det var en högutbildad motståndares syn på kärnkraft. Frågor? :)

Vad gäller anställning och brottsdömda så är det väl få yrken som ser till domar generellt. När det gäller lärare t ex så tittar man bara på sexual- och våldsbrott har jag för mig. Så domar för olaga intrång och dylikt (som är aktuellt när det gäller aktivism) kommer arbetsgivaren inte ens känna till.

Det skulle väl vara polis och kanske väktare som inte får vara dömda för någonting alls (är det ens så?).

Håller med.
Om vi nu skall spekulera i varför högutbildade inte gör auktioner så är min teori att det är rädsla för långtgående konsekvenser som stoppar en. Om man t.ex är lärare så får man inte vara straffad. Då känns det inte som om jag har råd att riskera min framtid med auktioner även om jag hejar på dem som gör det. Utan Greenpeace skulle många saker vara sämre i världen. De har hindrat trålning runt rev, protesterat mot oljeborrning i antarktis, hindrat valfångstskepp etc.

Silkislif, vet inte varför du tror att alla som utbildat sig inom kärnkraft (antar att du menar läst kärnfysik?) är positiva? Som naturvetare har jag läst en del kärnfysik och har mer insikt än medelsvensson, men det gör mig inte mer positiv. På plussidan finns att så länge allt fungerar bra har vi ren energi utan avgaser.
På minussidan har vi miljöförstöring med gruvdrift och avgaser. Vi har dessutom risken för haveri och radioaktivt utsläpp med alla katastrofer det innebär. Som grädde på moset har vi ett evigt problem med slutförvaring av använt bränsle. Det kommer vara radioaktivt under kanske resten av människans existens på jorden. Vi har svårt att garantera att det aldrig spills ut.
Man har gjutit in avfall i stålbehållare med betong runt och ställt i bergsrum. Nu rostar det ändåoch sipprar ut...
Om vår civilisation går under, hur tar vi ansvar för att nästa civilisation får reda på vad de skall kolla efter, och hur garanterar vi att inte bergsrummen fylls med vatten, trycks ihop av tektonisk aktivitet etc.
Radioaktivitet är vattenlösligt... Fundera på konsekvenserna om det hamnar i grundvatten, hav och sjöar. Det är inte bara människor som får cancer.

Sådar, det var en högutbildad motståndares syn på kärnkraft. Frågor? :)

Jag känner inte att jag vill ta fakta för/emot här, det finns otroligt mycket vettigt på internet om det.
Jag kan ju börja med att jag pluggar teknisk fysik, och känner inte till någon (alls) i de kretsarna som tycker kärnkraft är fel. Många tycker att "det är bra i brist på annat".

Som sagt så orkar jag inte dra in så mycket fakta, men måste påpeka att radioaktivitet absolut inte är "vattenlösligt". Var har du, högutbildad, fått det ifrån?!!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Radioaktivitet

På plussidan är det den i särklass mest miljövänliga energin vi kan framställa i stor skala, bortsett från vattenkraft.

Touché!

Att alla(!) aktivister skulle vara lågutbildade kan vara något av det dummaste jag har läst.

Och det var aldrig något du läst, för det står ingenstans. Touché?

hvala: Kul, första gången jag hör talas om det! ;)

Laddade partiklar trivs i vatten som du vet.
På kärnkraftverk får personal som exponerat duscha och mätas igen.
Jaså, märkligt att all som läser teknisk fysik tycker det är bra med kärnkraft? Ser de inte riskerna alls menar du?

Vad menar du med vattenlösligt?
Radioaktiva partiklar kan transporteras med vatten(radon i dricksvattnet är tex ett väldigt vanligt fenomen).

Du skrev:

Det är inte det jag menar heller, jag menar att jag har aldrig hört talas om någon högutbildad aktivist. Jag tror inte det är ett mystiskt sammanträffande utan snarare folk utan kunskap i ämnet som rekryterats och proppat med felaktig information.

Dvs du säger att aktivister är aktivister för att de saknar utbildning (kunskap). Vilket inte stämmer alls eftersom det visst finns högutbildade aktivister, vilket hvala gav exempel på - touché för att hvala direkt falsifierade din teori om sambandet mellan aktivism och utbildning.

Men ok du kanske syftade specifikt på anti-kärnkraftaktivister och inte alla aktivister. Teorin stämmer dock inte ändå.

"Många tycker att "det är bra i brist på annat". "

Monster1: Att det sprider sig "mer eller mindre" har jag inte ifrågasatt. Såvitt jag vet krävs iaf atomstorlek för att något ska vara vattenlösligt? Nu är jag ute på lite djupt vatten (höhö). Kemi är inte mitt favoritämne :p

Menar du verkligen att du läser teknisk fysik och inte vet att radioaktiva ämnen är vattenlösliga? Skrämmande, läs mer.

https://www.stralsakerhetsmyndighet...Radioaktiva-amnen/Radioaktiva-amnen-i-vatten/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17256462.ab
Fukushima läcker radioaktivt vatten 300 ton/ dag!

http://serc.carleton.edu/research_education/nativelands/navajo/environmental.html
"
A tailing dam burst, sending eleven hundred tons of radioactive mill wastes and ninety million gallons of contaminated liquid pouring toward Arizona into the Rio Puerco River. The Navajo still cannot use this water ([Ali, 2003] )."

Senast ändrad:

Du skrev:

Dvs du säger att aktivister är aktivister för att de saknar utbildning (kunskap). Vilket inte stämmer alls eftersom det visst finns högutbildade aktivister, vilket hvala gav exempel på - touché för att hvala direkt falsifierade din teori om sambandet mellan aktivism och utbildning.

Men ok du kanske syftade specifikt på anti-kärnkraftaktivister och inte alla aktivister. Teorin stämmer dock inte ändå.

Oj vad du läser sånt som jag nästan skrivit. Jag skriver inte att man blir aktivist för att man är lågutbildad, jag skriver att jag aldrig stött på en högutbildad aktivist. Ska man hårddra det (det här är jag väl få ångra, för du kommer tro att det jag skriver ALLTID gäller i min värld och att allt är svart eller vitt) så tror jag att de flesta aktivister är lågutbildade, men bara för att man är lågutbildad så är man absolut inte aktivist.

Jag säger jag TROR (märk väl) att aktivister rekryteras till en aktivistorganisation utan kunskap i ämnet, eller med medias bild av "fenomenet man hatar" i bakhuvudet. Därefter proppas man med information, förmodligen är mycket tveksam info men det finns även en del som faktiskt är sann, som de kan vetenskapligt peka på är brister. När de "bevisat" en liten del tror man på resten.
Det jag TROR är baserat på mina erfarenheter av Greenpeace och OFOG.

Menar du verkligen att du läser teknisk fysik och inte vet att radioaktiva ämnen är vattenlösliga? Skrämmande, läs mer.

Radioaktiva ämnen i vatten - Strålsäkerhetsmyndigheten https://www.stralsakerhetsmyndighet...overvakning/Radioaktiva-amnen/Radioaktiva-amn

Arevas urangruvor utsätter Nigers invånare för livsfara | Greenpeace Sverige http://www.greenpeace.org/sweden/se/nyheter/nyheter/arevas-urangruvor-utsaetter-nig/

Här står det även om att de har höga halter radon i vattnet.

Dyrt sanera urangruva | Kollega http://www.kollega.se/dyrt-sanera-urangruva

Oj.. ja, du skrev ju att radioaktivitet är vattenlösligt, och det är det inte. Ämnena som är radioaktiva däremot.

Du får jättegärna uppdatera SSM-länken :)

"Många tycker att "det är bra i brist på annat". "

Monster1: Att det sprider sig "mer eller mindre" har jag inte ifrågasatt. Såvitt jag vet krävs iaf atomstorlek för att något ska vara vattenlösligt? Nu är jag ute på lite djupt vatten (höhö). Kemi är inte mitt favoritämne :p

Förlåt men nu tror jag inte längre på att du läser teknisk fysik. Du vet alltså inte att atomer består av laddade partiklar? Och att dessa trivs förträffligt i vatten? Protoner och elektroner kallas de.

Jag fattar att du inte menade att alla som är lågutbildade är aktivister. Det du menar är att man inte kan vara högutbildad och aktivist, för då är man så kunnig att man "vet bättre", typ.

Du har en otrevlig och oupplyst von oben-attityd mot aktivister.

Fast.. Alltså, nja, alla trivs inte i vatten. Exempelvis olja består av atomer (såklart, det gör ju allt..) men trivs inte i vatten.

Angående gruvan i Sverige:
Uranbrytning på den tiden kan inte jämföras med modern uranbrytning...

Angående gruvan i Niger:
Jag tycker den är jämförbar (men kan inte sättas i relation till) situationen som gäller för klädarbetarna. Förjävliga villkor, lite mer pengar så hade man kunnat ändra på det.

Angående greenpeace som källa så njae.. Jag hittade inte ens någon källa på deras hemsida?! Är de nu så seriösa så kanske en undersökning eller i alla fall något underlag för deras artiklar vore att tänka på.

Inlägg 35:
"Det är inte det jag menar heller, jag menar att jag har aldrig hört talas om någon högutbildad aktivist. Jag tror inte det är ett mystiskt sammanträffande utan snarare folk utan kunskap i ämnet som rekryterats och proppat med felaktig information."

Hittar du någon forskare/motsvarande inom kärnkraft som är kärnkraftsmotståndare så säg till ;)

Det otrevliga kan komma från att de gång på gång utför olagliga handlingar. ;)

Senast ändrad:

Då har du inte hört talas om Hannes Alfvén då. Han är förvisso död nu men var högutbildad (nobelpristagare) och stark kärnkraftsmotståndare.

Då har du inte hört talas om Hannes Alfvén då. Han är förvisso död nu men var högutbildad (nobelpristagare) och stark kärnkraftsmotståndare.

Jadu, klart jag har hört talas om honom (tycker jag hört talas om 100-tals gubbar de senaste åren).
Det är helt klart någon att ta ställning till, även om han inte riktigt upplevt den teknik som finns idag.
Jag vet inte vad inom fissions"teknologi" (heter det så?) som han var emot, men han arbetade uppenbarligen inom plasmafysiken. Var han emot fusion också?

En annan kärnkraftmotståndare är https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars-Olov_H%C3%B6glund.

Senast ändrad:

Då kände du ju visst till högutbildade kärnkraftsmotståndare. :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama