Miljötalibanerna gör nya intrång

PolitisktKorrekt

Trådstartare
Så har det då hänt igen. Greenpeace, förlåt, jag menar Greenpiss, har gjort ytterligare ett olagligt intrång på ett svenskt kärnkraftverk. Och svenska myndigheter visar återigen upp sin flathet mot dessa idioter.
Greenpeace gör förvisso en del bra grejer. Men att "bevisa" något som vi redan vet (att kärnkraftverken har usel säkerhet) gör inte saken bättre då beslutet för att höja säkerheten ligger hos politikerna och inte kraftverken.
Skulle det tex vara socialt accepterat om jag gick in och rånade en guldsmedsbutik bara för att "bevisa" att de har dålig säkerhet? Nej, skulle inte tro det...
-Men hallå? Att råna en guldsmedsbutik är ju olagligt! Det Greenpeace har gjort är ju bara att de har tagit sig in på ett kraftverks område...?

Visst, men det förändrar inte saken! Båda handlingarna är olagliga! Båda handlingarna ska bestraffas. Men det är bara en av dessa handlingar som bestraffas på ett någorlunda bra sätt.

Det finns ju en anledning till varför Grinpiss gör sina "demonstrationer" mot svenska verk och inte amerikanska eller Kanadensiska. För hade de gjort samma sak mot USA/Kanada så hade de fått bäras ut i liksäckar från området!

Så. Se nu fan till att beväpna svenska vakter vid kärnkraftverken! Och skydda oss mot terrorister som Greenpeace och Al Quida! (Bara en tidsfråga innan dem kommer också!)

Sv: Miljötalibanerna gör nya intrång

Ursäkta men vad puckat skrivet.
Inser du inte att Greenpeace gör en insats för planeten? De är ju de enda som bryr sig om valar och kärnkraftverk. De går in på området för att sätta fokus på hur lätt det är. De är oroliga att t.ex. Al Quida skall gå in obehindrat och spränga anläggningen. Skall de skjutas för att de på ett fredligt sätt påvisar brister? *muttrar om skottpengar på militanta stollar*

Deras auktioner har räddat många saker i vår natur. Här i gbg t.ex skulle ju en nu berömd skog avverkas, Bråtaskogen. Numera är den fridlyst, för det var en artrik gammelskog, en av de sista i trakten eller kanske tom landet. Utan Greenpeace hade den varit ved nu.

Det hör knappast hemma i en demokrati att någon ska skjutas för att man gör sig skyldig till olaga intrång. För övrigt:
1. Det är redan olagligt och de aktivister som grips anmäls och åtalas för brotten.
2. Svenska skyddsvakter är redan beväpnade så du är tvåa på bollen.

Ursäkta men vad puckat skrivet.
Inser du inte att Greenpeace gör en insats för planeten?

Vet inte vem som är puckar här. Om du hade läst vad jag skrivit så hade du sett att jag skrev:

Greenpeace gör förvisso en del bra grejer. Men att "bevisa" något som vi redan vet (att kärnkraftverken har usel säkerhet) gör inte saken bättre då beslutet för att höja säkerheten ligger hos politikerna och inte kraftverken.

Fenomenet är ju känt sedan länge att kraftverken har noll säkerhet. Men jag blir irriterad på människor som tycker att olagliga handlingar är ett bra sätt att påvisa brister i samhället. Varför inte en schysst dialog istället? Precis som överallt annat i samhället?

Det hör knappast hemma i en demokrati att någon ska skjutas för att man gör sig skyldig till olaga intrång. För övrigt:
1. Det är redan olagligt och de aktivister som grips anmäls och åtalas för brotten.
2. Svenska skyddsvakter är redan beväpnade så du är tvåa på bollen.

Ytterst få vakter har skjutvapen på verken. 90% har högst batonger.

Men jag blir irriterad på människor som tycker att olagliga handlingar är ett bra sätt att påvisa brister i samhället.

Du tycker alltså att din irritation är en grund för att man hädanefter ska uppmana vakter vid kärnkraftverken att skjuta (obeväpnade och icke-våldsamma) personer som inte följer reglerna?

Du tycker alltså att din irritation är en grund för att man hädanefter ska uppmana vakter vid kärnkraftverken att skjuta (obeväpnade och icke-våldsamma) personer som inte följer reglerna?

Jag har inte sagt någonstans att jag tycker att demonstranterna ska skjutas. Om jag har skrivit det någonstans får du gärna citera det. Men låt inte din tolkning bli till en "sanning" som jag har skrivit.
Jag konstaterar att de troligen inte hade gjort på samma sätt om vakterna varit beväpnade.

Jösses, vad du tar dig själv på stort allvar! :D

Läs på lite om Greenpeace, föreslår jag. De har gjort en massa aktioner som varit riskabla på olika sätt, både vad gäller vakters/motsvarandes befogenheter och straffsatserna vid fällande dom.

KL
Som närboende ger jag mig in i detta.

Att GP gör sådana här saker är förvisso lagvidrigt och de skall de straffas för men det skärper ändå till säkerheten. Att de tar sig in i ytterområdena är ju en sak (det är ju ändå rätt stort) men som jag förstod det hade de även varit uppe på ett reaktortak vilket är fullständig katastrof att de kom så nära. Känns inte bra alls.

Man kan inte jämnföra en butik och ett kärnkraftsverk på något sätt anser jag. Beväpnade vakter vet jag inte heller om jag är så förtjust i. Visst, är det en "riktig" terrorist med tanke på allvarligt förstörelse så är en beväpnad vakt bra (även om terroristen antagligen också är beväpnad, troligen med tyngre vapen och med mer vana) men tänk om en vakt hade knäppt en GP-aktivist, vilket ramaskri det hade blivit.

Då är det nog bättre med att wooka på med el på staketet och skyddsmurar runt så ingen oskyldig trillar mot.

Då är det nog bättre med att wooka på med el på staketet och skyddsmurar runt så ingen oskyldig trillar mot.

Finns redan elstängsel. Men det klättrar man ju över med stegar. Stängselt är heller inte till för att förhindra allvarliga sabotage. Utan är till för att fördröja intrånget så att vakterna få tid att agera. Men det finns många fler säkerhetsbarriärer än industristängslet. Och även om de kommer upp på reaktortaket är det inte mycket de kan göra därifrån heller.
Om de verkligen vill göra något finns det betydligt enklare sätt. ;)

Jösses, vad du tar dig själv på stort allvar! :D

Inte alls. Men blir innerligt trött på härskartekniken som är djupt utbredd på denna sajt. Men kommer med påståenden och egna tolkningar och försöker göra om de till "sanningar". Men kan sedan inte leda sina teser i bevis.
Ett vanligt förekommande fenomen på buke.

Finns redan elstängsel. Men det klättrar man ju över med stegar. Stängselt är heller inte till för att förhindra allvarliga sabotage. Utan är till för att fördröja intrånget så att vakterna få tid att agera. Men det finns många fler säkerhetsbarriärer än industristängslet. Och även om de kommer upp på reaktortaket är det inte mycket de kan göra därifrån heller.
Om de verkligen vill göra något finns det betydligt enklare sätt. ;)

Nu förstår ju säket vem som helst att man inte kan öppna dörren och kliva in i reaktorhallen. Men att någon kan komma så pass nära som upp på taket mitt i morgonrusningen är inte bra på något sätt.

Det som borde elektrifieras är de direkta staketen runt själva reaktornanläggningen. Jag kan bara minnas att de vanliga staket. Om det är el i dem (rejält alltså) så är det ju en dum idé att ställa emot en metallstege känner jag helt spontant.

Kl. El i staketet gör inte mycket. Förra året flög dem över och hoppa ner på Ringhals område.

Flygförbud över verken och några hungriga tigrar innanför stängslen kanske hade stoppat dem? :idea:

Senast ändrad:

Man kanske kan ta dom tigrarna på Fort Boyard? Det är väl ändå snart slut för säsongen:D

Man kanske kunde ta Gunde med? "Skynda, skynda! Du har sjuuuu sekuuunder att ta dig över stängslet! Arbeta med benen nuuuu".

Men att någon kan komma så pass nära som upp på taket mitt i morgonrusningen är inte bra på något sätt.

Så vitt jag förstår är du och Greenpeace rätt eniga. Det är väl för att visa att vi har bristande säkerhet på kärnkraftverken som Greenpeace gör de här aktionerna? Inte för att de tycker att det är roligt att gå in och kasta sin mössa i reaktorn.

Inte alls. Men blir innerligt trött på härskartekniken som är djupt utbredd på denna sajt. Men kommer med påståenden och egna tolkningar och försöker göra om de till "sanningar". Men kan sedan inte leda sina teser i bevis.
Ett vanligt förekommande fenomen på buke.

Jaha, så du är en gammal användare som anonymt passar på att ge buke en känga? Jaja, vad säger man?

Det kanske är en nyhet för dig, men media har betydligt större slagkraft än ett brev som påpekar brister. Därför visar modiga människor handgripligen hur illa det står till med säkerheten. Vi skall vara glada att inte terrorister tänkt på detta, det kunde varit en taliban med en bomb som var på reaktortaket. Förhoppningsvis funderar de ansvariga nu på säkerheten.

Jo, eftersom du skrev att det var idioter som gör detta och att vakterna borde beväpnas så är slutsatsen att du tycker aktivister bör skjutas. Mindre smart dock med skottlossning inne på ett reaktorområde. :p

Så vitt jag förstår är du och Greenpeace rätt eniga. Det är väl för att visa att vi har bristande säkerhet på kärnkraftverken som Greenpeace gör de här aktionerna? Inte för att de tycker att det är roligt att gå in och kasta sin mössa i reaktorn.

Jag ser två sidor av det.
Jag tycker dels att det är väldigt fel att göra olaga intrång på ett sånt ställe bara för att påvisa en poäng. Det är och förblir en brottslig handling.
Men om jag ska måste välja om jag vill ha en terrorist eller en GP-aktivist på taket till en kärnanläggning så väljer jag den sistnämde.

När jag hörde en talesperson från GP intervjuas på radion så var tydligen en av poängerna med detta att våra kärnkraftsverk är för gamla och därmed en säkerhetsrisk. Visst, de är inte från igår men de är ju inte original direkt. Med gott underhåll så kan grejer hålla längre än vad man tror.

Kärnkraft är ju inte nyttigt, det vet vi ju alla men jag litar på den personal som byggt, underhåller, driver verken och de som forskar i den slutgiltliga förvaringen.

Jag har inte sagt någonstans att jag tycker att demonstranterna ska skjutas.
Kan inte jag få tycka det? Snälla??
:love:

*Ja vaf. jag är ju ändå stämplad som farlig, obehaglig, mytoman mm. så en titel till skadar ju inte.* :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka