Miljöfarlig verksamhet och byråkrater

Att förbjuda eller starkt begränsa gruvnäringen i Sverige så vi kan slå oss för bröstet om hur miljövänliga vi är, och samtidigt vara ett av de länder som mest konsumerar produkter som är resultatet av rovnäringen i Afrikanska länder är hyckleri av högsta sort. Länder där gruvbrytningen skapar enorma föroreningar och utförs under omänskliga förhållanden. I Sverige kan vi minimera miljöpåverkan och de som arbetar i gruvnäringen gör det under bra förhållanden med lön, socialförsäkringar etc.

Eftersom det är vi som konsumerar ska vi också vara de som är ansvariga för den miljöpåverkan gruvnäringen oundvikligen skapar.

Det är inte lätt att vara tillsynsmyndighet heller man är alltid för hård eller för tandlös. Dessutom ska man helst alltid titta mer på vad "någon annan gör" vilket alltid är "värre" än det den som fått föreläggandet/vitet anser att den gjort eller inte gjort.
Jag jobbar på en myndighet - systemet är väldigt tandlöst mot "legala företag" och de förutsetts "vilja göra rätt".

(Samtidigt är det komplext - företag är samlingar med människor, varken bättre eller sämre än andra. Myndigheterna ska inte störa "i onödan". Det är alltför ofta billigare att betala en bot (eller 23) än att stoppa bygget under den arkeologiska utgrävningen, skaffa egen rening, hyfsa till arbetsmiljön etc och risken finns ju alltid att företag som ginar konkurrerar ut de andra. Ibland önskar jag att vi fick komma ned som Herrens vrede på dem som missköter sig - i synnerhet om de har skaffat en massa tillstånd där de lovar att sätta sig in i och följa lagstiftningen)

Jag jobbar inom entreprenad med bland annat att utföra dessa egenkontroller. Tycker det är ganska sjukt på sätt och vis att vi gör det själva. Det förutsätts ju att vi vill göra rätt. Med det sagt så skulle det fuskas alldeles för mycket skulle det märkas, särskilt på vattenprover.

Men som @BornAgain säger är det ju väldigt komplext. Att stoppa en verksamhet är verkligen inte ett förstahandsval.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka