miles diesel= bio diesel?

Csillag

Trådstartare
Jag skulle tanka firmabilen idag och körde till statoil eftersom tankkortet bara fungerar där. Såg att dom bara har miles diesel och i tanklocket står där bio diesel med en rött sträck över och det tolkar jag som att man inte ska tanka bio i den bilen. Kvittona i bilen visar att bilen blivit tankad med miles diesel x antal gånger. Bilen rullar fortfarande men nu till frågan kan man tanka miles i en diesel som inte vill ha bio?

Sv: miles diesel= bio diesel?

Miles diesel innehåller max 5 procent biodiesel och det ska inte vara någon fara att köra på den, enligt min Statoil-anställde sambon.

På Statoils hemsida står:
I tillägg innehåller miles diesel antingen 5% biodiesel/RME(rapsmetylester) eller upp till 30% förnybara drivmedel (5% RME och 25% HVO s k syntetisk biobaserad diesel gjord på rapsolja och slaktavfall).

Det innehåller alltså en del biodiesel, dock inte 100% som den "riktiga" biodieseln gör.

Den 30%-iga milesdieseln finns på 250 stationer i landet.

Enligt wikipedia kan biodiesel lösa upp gummi och är därför olämpligt i äldre bilar. Kanske inte att rekommendera att tanka miles då om det på lång sikt förstör bilen :)

All diesel som säljs på "bensinstationer" i Sverige innehåller RME, oftast 5% men riktigt kalla vintrar norröver sänks RME-inblandningen till 2%.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 506
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka