Milda bett till känslig häst

alice

Trådstartare
Det pratas ju en massa om skarpa bett och tips om dessa. Nu vill jag prata om milda bett och vad man kan testa på en känslig häst. Det är så att jag behöver något mildare bett i hoppningen! Ja, ni läste rätt! Jag behöver ha något mildare bett i hoppningen då nyanseringen inte riktigt funkar och jag vill att hon ska "våga" lite mer framåt. Hon blir så himla taggad och är så känslig att hon "överreagerar" lite på tygeltagen. Jag rider dressyr på ett vanligt tredelat bett och det fungerar bra. När jag hoppar har jag ett tredelat fullcheck, som det inte är några som helst problem att rida dressyr med heller. Men i hoppningen blir det för skarpt. Vad prova? Jag har hemma ett tvådelat med fasta ringar och ett rakt (mullen) med fasta ringar. Tänkte prova det raka och se. Dock har jag en maggropskänsla av att hon inte gillar tryck på tungan för hon verkar nästan gå bättre på det tvådelade än det tredelade......Har inte haft hästen så länge så jag vet inte riktigt hur hon funkar ännu.

Kan det vara läge att prova ett tvådelat med böjda mundelar? De ska väl forma sig extra bra i munnen och avlasta tungan? Ett krav på hoppbettet är att det ska vara ett fullcheck då hon gapar och "joxar" när det blir jobbigt. Då måste bettet hållas på plats. Hon är precis kollad i munnen och den är helt OK!

//Alice

Sv: Milda bett till känslig häst

Har du funderat på ett rakt bett?
Min gammelpålle var i många år "svår" i munnen, han gick ofta emot handen och ville gapa när man tog en förhållning.
Efter att ha läst Mylers bettbok så kom jag fram till att han hade lite plats för ett bett i munnen, för han har både tjocka läppar och tjock tunga.
Min dressyrinstruktör tipsade mig om ett rakt stångbett.
Ingen kedja, ingen tungfrihet och bara vanliga bettringar. Han gillar det skarpt, och är mkt, mkt bättre i munnen med det.

Ynglingen rider jag dressyr och ibland i skogen på ett rakt siliconbett. Vilket han tycker mkt om och lyssnar fint på.
Hoppar gör jag dock på ett Mylerbett, då han har mkt framåtbjudning och kan bli stark.

Ja, jag har tänkt prova det! Har ett rakt tränsbett ligger med fasta ringar. Jag tänkte prova det. Har ridit henne tidigare på det och någonstans i bakhuvudet dyker det upp att hon gick ännu mer och gapade och strulade. Men är inte helt säker! Ska prova det igen.

//Alice

Ett annat bett du kan testa är ett odelat fullcheek i syntet, Happy Mouth och Globus (Softbit) har sådana. Ger inte samma tryck på tungan som ett bett i stål utan är mer följsamt.

Bilden visar ett Happy Mouth, Globus bett ser nästan lika dant ut men är helt slätt och rakt.

bihm457.jpg

Om du provar ett rakt svagt böjt bett med fasta ringar från tex H**ks vad händer då?

Om hon gapar för att komma undan eller om du är "rädd" för att bettringarna ska sticka genom munnen när du tar i tygeln kan du göra som jag gör. Ta en "snok"-remm från en aachengrimma och sätt under hakan från bettring till bettring. Då ligger bettet kvar :bump:

Annars.... tja sidepull? Är det något som kanske skulle kunna fungera? Då får hon ju inte något tryck alls på tungan. Eller hackamore :idea:

Känsliga hästar som överreagerar av tryck på tunga/laner kan funka jättebra på en Kineton nosgrimma då trycket delvis läggs på nosryggen istället för bara i munnen. Värt att prova kanske?

Här, gå in på galopputrustning. Bor du inte i närheten är det säkert inte omöjligt att beställa från dem.

Rider just nu på ett rakt, svagt böjt bett med fasta ringar och det verkar gå bättre. Hästen verkar gapa mindre och försöka dra tyglarna ur handen på mig. Hon verkar lite nöjdare. Dock har jag ridit alldeles för kort tid för att kunna avgöra. Vi får se vad tränaren säger ikväll.
Funderar på att prova ett rakt gummibett, typ happy mouth.

Har provat hack (ponnyhack) för att se om det kanske skulle vara bättre än bett. Men det gillade hon inte! Gick bara och slog med huvudet och var spänd som en fiolsträng. :( Så jag tror inte att tryck på nosryggen öht är en hit! Inte ens sidepull.

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 597
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 994
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka