alice
Trådstartare
Det pratas ju en massa om skarpa bett och tips om dessa. Nu vill jag prata om milda bett och vad man kan testa på en känslig häst. Det är så att jag behöver något mildare bett i hoppningen! Ja, ni läste rätt! Jag behöver ha något mildare bett i hoppningen då nyanseringen inte riktigt funkar och jag vill att hon ska "våga" lite mer framåt. Hon blir så himla taggad och är så känslig att hon "överreagerar" lite på tygeltagen. Jag rider dressyr på ett vanligt tredelat bett och det fungerar bra. När jag hoppar har jag ett tredelat fullcheck, som det inte är några som helst problem att rida dressyr med heller. Men i hoppningen blir det för skarpt. Vad prova? Jag har hemma ett tvådelat med fasta ringar och ett rakt (mullen) med fasta ringar. Tänkte prova det raka och se. Dock har jag en maggropskänsla av att hon inte gillar tryck på tungan för hon verkar nästan gå bättre på det tvådelade än det tredelade......Har inte haft hästen så länge så jag vet inte riktigt hur hon funkar ännu.
Kan det vara läge att prova ett tvådelat med böjda mundelar? De ska väl forma sig extra bra i munnen och avlasta tungan? Ett krav på hoppbettet är att det ska vara ett fullcheck då hon gapar och "joxar" när det blir jobbigt. Då måste bettet hållas på plats. Hon är precis kollad i munnen och den är helt OK!
//Alice
Kan det vara läge att prova ett tvådelat med böjda mundelar? De ska väl forma sig extra bra i munnen och avlasta tungan? Ett krav på hoppbettet är att det ska vara ett fullcheck då hon gapar och "joxar" när det blir jobbigt. Då måste bettet hållas på plats. Hon är precis kollad i munnen och den är helt OK!
//Alice