Migrän på 5-åring!

fettso

Trådstartare
Ja nu har vi varit på utredning om/med Melissa våran äldsta tös som
är dryga 5 år.

Hon har haft problem med huvudvärk sedan många månader tillbaka, hon får det oftast kvällstid och brukar kräkas i samband med det.
Nu på senaste tiden har det blivit allt oftare och nu är det mer än en gång i veckan.:(
Hon gråter tills hon somnar och brukar vara bra när hon vaknar igen.
Har reagerat över att hon ofta sitter nära tv:n också.

Dom kollade blodtrycket som var väldigt lågt, dock kunde barn ha så.
Synen är ju kollad och den var ok.
Hon hade normala blodvärden.
Dom kollade balans och tal och ville ej ge remiss för röntgen av huvudet eftersom det i sig var en risk med strålning.
Det fanns visserligen magnet(nånting) men då var det tvunget att sövas och det är också en risk.
Han sa på VC att om det varit hjärntumör eller blödning så hade hon varit mer påverkad allmänt och då brukar det vara illamående på morgonen och inte
kvällen.

Han sa att det är migrän och inget vi kan göra för henne förutom
ge Ipren,Panodil.
Fanns tydligen inget man kan ge barn under 14 år enligt den läkaren.

Vad säger ni som har erfarenhet?Låter det som migrän?

Sv: Migrän på 5-åring!

vad jobbigt det låter för henne. Hoppas ni får någon "förklaring" snart

Jag har bara erfarenhet av min egen migrän, och jag känner igen det. Kan ni försöka med en tv-fri period, om det är den som startar igång det? Har ni förändrat något nyligen, i hemmet, runt flickan?

Hoppas det ordnar sig!

Visst kan det vara migrän (och det får man väl hoppas om hjärntumör/blödning är alternativet :crazy:)

Jag hade migrän som barn, har man tur växer det bort men det har det tyvärr inte gjort för mig.

Jag var också 5år när det började, för mig startades anfallen av att jag var på "kyrkis" när jag kom hem efter det fick jag alltid ont i huvudet. Det berodde antagligen på att lekrummet på "kyrkis" inte hade någon ljuddämpning...och lilla försiktiga jag pallade inte riktigt med skrikande springande barn.

När jag sedan började skolan fick jag ont i huvudet av att lysrörenreflekterades i bänklocket så jag kunde inte sitta var som helst i klassrummet.

Så för mig som liten var det ljud och ljus som var problemet i första hand.
Är det något särskilt hon har gjort på dagen när hon får huvudvärk?

Vill också tipsa att det är viktigt att få värktablett med en gång det börjar göra ont, annars kan anfallet fått fart och blir mycket svårare att stoppa. Så försök lära din dotter att säga till så fort som det börjar, eller om du kanske ser det på henne. (mamma såg alltid på mig, tydligen skelar jag)

Ja det skulle mycket väl kunna vara migrän.
Som stalltomte sa, kolla ifall det är något särskilt som startar det. Kan vara ljud, lukter, mat och vädret. Om det tex är blåsigt eller om man äter falukorv.

Jag hade migrän som barn. (Som vuxen också, men nu är det väldigt lindrigt.)

Jag skulle ta en period då hon undviker bildskärmar (tv och dator), undviker drag, undviker långa mellanrum mellan måltiderna då blossockersvängningar kan vara en trigger och var det för mig. Även skarpt ljus är bra att undvika. Har ni snö där ni bor? Går det att få på henne någon form av mörka glasögon (solglasögon, skidgalsögon) de dagar det är både snö och solsken?

Blir det bättre skulle jag laborera med de här faktorerna.

Det låter helt klart som migrän.
Be att få en remiss till barnmottagningen, de är ofta bättre på medicinering.
Min dotter fick någon förebyggande medicin, jag minns inte nu vad den hette.
Att ge panodil och dylikt är inte så stor ide, ge istället bamyl eller annan medicin som innehåller acetylsalicylsyra.

I min dotters fall var det stress, trötthet och att hon inte åt tillräckligt regelbundet som utlöste anfallen.

Det finns mycket man kan göra så se till att få träffa en duktig barnläkare och kartlägg hennes liv och vad hon äter så ser ni snart vad det är som utlöser migränen.

Ja nu har vi varit på utredning om/med Melissa våran äldsta tös som
är dryga 5 år.

Hon har haft problem med huvudvärk sedan många månader tillbaka, hon får det oftast kvällstid och brukar kräkas i samband med det.
Nu på senaste tiden har det blivit allt oftare och nu är det mer än en gång i veckan.:(
Hon gråter tills hon somnar och brukar vara bra när hon vaknar igen.
Har reagerat över att hon ofta sitter nära tv:n också.

Dom kollade blodtrycket som var väldigt lågt, dock kunde barn ha så.
Synen är ju kollad och den var ok.
Hon hade normala blodvärden.
Dom kollade balans och tal och ville ej ge remiss för röntgen av huvudet eftersom det i sig var en risk med strålning.
Det fanns visserligen magnet(nånting) men då var det tvunget att sövas och det är också en risk.
Han sa på VC att om det varit hjärntumör eller blödning så hade hon varit mer påverkad allmänt och då brukar det vara illamående på morgonen och inte
kvällen.

Han sa att det är migrän och inget vi kan göra för henne förutom
ge Ipren,Panodil.
Fanns tydligen inget man kan ge barn under 14 år enligt den läkaren.

Vad säger ni som har erfarenhet?Låter det som migrän?

Jag är född med migrän som nästan helt försvunnit nu vid 24 år.

När jag var pytteliten röntgade dom för att kolla om det var hjärntumör osv. Men ikke.

Känner igen hur hon har det, precis så var det för mig.. Hade mer än en gång/v en period och höll på att avlida av värken tills jag somnade - vaknade och spydde sen släppte alla spänningar.

En kall handduk på pannan o över ögonen tyckte jag var jätteskönt, sen att byta liggställning så värken förflyttade sig. Just dom sekundrarna slapp man ha som ondast tills värken hittade nåt nytt ställe att börja dunka på.

Ingen värkmedicin hjälpte på mig när det väl brutit ut, var bara att kräkas som fick allt att försvinna. Det gjorde jag varje gång jag hade anfall (ej framtvingat det gjorde jag ändå). Nu för tiden kan jag ta alvedon i förebyggande syfte men har svårt att tänka mig att det skulle hjälpt på mig som liten för det var en sån extrem värk. Prova? Om du känner igen hur hon blir, för det är nog enda möjligheten att lindra ett anfall - att ta värkmedicin innan.

Usch lider med henne, vet hur hemskt det är!

Senast ändrad:

Jag är visserligen lite skadad av att ha barn med hjärntumörer i bekantskaps kretsen men jag skulle kräva att få det undersökt att det inte är det oavsett om risken är liten.

Sen har jag ingen erfarenhet av migrän själv så det kanske är typiska tecken, men som sagt skulle jag ändå vilja få svart på vitt att det inte är en hjärntumör i första hand. Att uteslut att det är migrän känns ju en aning vanskligt...

Det låter helt klart som migrän.
Be att få en remiss till barnmottagningen, de är ofta bättre på medicinering.
Min dotter fick någon förebyggande medicin, jag minns inte nu vad den hette.
Att ge panodil och dylikt är inte så stor ide, ge istället bamyl eller annan medicin som innehåller acetylsalicylsyra.

I min dotters fall var det stress, trötthet och att hon inte åt tillräckligt regelbundet som utlöste anfallen.

Det finns mycket man kan göra så se till att få träffa en duktig barnläkare och kartlägg hennes liv och vad hon äter så ser ni snart vad det är som utlöser migränen.

Ska be om remiss för migränen+ kolla så hon inte har brytningsfel(synen):)

Jag är visserligen lite skadad av att ha barn med hjärntumörer i bekantskaps kretsen men jag skulle kräva att få det undersökt att det inte är det oavsett om risken är liten.

Sen har jag ingen erfarenhet av migrän själv så det kanske är typiska tecken, men som sagt skulle jag ändå vilja få svart på vitt att det inte är en hjärntumör i första hand. Att uteslut att det är migrän känns ju en aning vanskligt...

Vet du vad dom barnen hade för symptom?

Läkaren här avfärdade det med att hon är så framåt och talar bra, kunde
gå på hälarna och stå på ett ben:crazy:
Hon är 5 år snart 5,5 och kan inte hoppa på ett ben tex utan att ramla.

Han sa att strålningen är farlig, men det måste vara många barn som
genomgått utan att få skador väl?:crazy:
Som sagt det har ju blivit värre....

Den ena vet jag slutade gunga för h*n blev så illamående, dessutom var det huvudvärk som inte ville ge sig.

Röntgen gjorde de gladeligen på sonen när han var 8 mån för att en knepig BVC tant inte lyssnade utan ansåg att hans huvud inte växte tillräckligt mycket. Grejen var att hon utgick enbart ifrån måttet de tog på BB, att sen kurvan hade hoppat ner ett hack och sen följde den perfekt och förklaringen var att han är tagen med sugklocka och alltså svullen på huvudet efter förlossningen. Men hon vägrade att lyssna och skickade en remiss först till läkaren so mhöll med mig i min åsikt att det var pga sugklockan men eftersom tanten tjatade på oss båda så skickades det även en remis till röntgen för att fastställa det hela...

Så jag tror inte att en vanlig röntgen är särkskilt farligt vid enstaka tillfällen, MR är ju lite vanskligare i och med att man måste söva en sån liten.

Har varit hos VC idag igen och fått remiss in till Halmstad för att göra
en ordentlig utredning.

Bara att vänta tills det dimper ner i brevlådan.

Ipren... alvedon ??? Det äter man ju som sockerbitar när man har migrän, hjälper ju inget alls.

Stackars liten!

Lycka till

Kan mycket väl vara migrän, har haft som barn själv och har fortfarande. Grundregel är att sova, äta ordentligt, annars kommer migränen som ett brev på posten...:)
Hade oxå försökt undvika alla former av skärmar ett tag, klarar själv ö h t inte flimmrandet från tv dator eller något annat när huvudvärken börjar sätta in sitt grepp.
För egen del är det allra bästa att ta en tablett med acetylsalicylsyra (= hemskt när man var gravid o inte fick det,...) i tid och antingen gå och lägga sig eller gå ut i friska luften- stallet är faktiskt ett mkt bra ställe....

Jag skulle också kräva en undersökning för att utesluta tumör. Precis som Snurrfian är jag också skadad av min guddotters hjärntumör. Hennes diagnos började som barnmigrän vid 6 år, fick diagnosen hjärntumör vid 8 och hon avled 15år gammal.

Jag är absolut inte ute efter att skrämmas men Mias läkare var inte tvivel om att utgången hade blivit en annan om hon fått behandling med en gång.

Beklagar, såg inte att du redan har fått remiss till undersökning. Kryssar fingrarna för att det inte är något allvarligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka