Migrän och högt blodtryck

Har inte läst något om något samband mellan migrän och blodtryck, och de flesta jag känner som har migrän har lågt.
Men, att blodtrycket kan vara högt under ett anfall låter inte orimligt, smärta ger högre blodtryck.
Att betablockerare fungerar mot migrän har inte med blodtrycket att göra, utan man har förklarat det med att de gör att blodkärlen "slappnar av". Under ett migränanfall drar blodkärlen i huvudet ihop sig, och då har man tänkt sig att om man motverkar sammandragningen genom att kärlen får instruktioner om att inte dra ihop sig av betablockaren, så får man mindre ont. Så är också fallet för många, men nyare forskning visar att den förklaringen inte håller. Så, betablockare har effekt för en del, men man vet inte varför :)

@Laa Tack, jag tänkte väl att du visste. :bow:

Att man ser inte längre ser kärlens utvidgning som orsaken utan som en sekundäreffekt berättade även min ena neurolog för ett tag sedan. Nu tror man - enligt honom - att det är en urladdning i hjärnstammen som utlöser anfallet. Han liknade det vid en epileptisk urladdning, så det kanske är därför som antiepileptika funkar som förebyggande för en del med migrän (tänker jag).

När jag var där senast visade han också på en magnetkamerabild från en hjärna under ett migränanfall. En stor illröd blaffa över bakhuvudet där hjärnstammen sitter.

• Gilla
Reactions: Laa
@Laa Tack, jag tänkte väl att du visste. :bow:

Att man ser inte längre ser kärlens utvidgning som orsaken utan som en sekundäreffekt berättade även min ena neurolog för ett tag sedan. Nu tror man - enligt honom - att det är en urladdning i hjärnstammen som utlöser anfallet. Han liknade det vid en epileptisk urladdning, så det kanske är därför som antiepileptika funkar som förebyggande för en del med migrän (tänker jag).

När jag var där senast visade han också på en magnetkamerabild från en hjärna under ett migränanfall. En stor illröd blaffa över bakhuvudet där hjärnstammen sitter.
Är det botox som hjälper dig nu? Migrän måste vara bland de vidrigaste sjukdomar man kan ha.

Är det botox som hjälper dig nu? Migrän måste vara bland de vidrigaste sjukdomar man kan ha.
Mm, tror det. Skrev ovan: Även anfallen då jag ligger utslagen är lite lindrigare och kortare än tidigare, och det här med light är nytt. Troligen beror den här förbättringen på botox.

Ja, den är ingen rolig sjukdom. Det är jobbigt att det som många betraktar som "huvudvärk" är så invalidiserande som den faktiskt kan vara.

Mm, tror det. Skrev ovan: Även anfallen då jag ligger utslagen är lite lindrigare och kortare än tidigare, och det här med light är nytt. Troligen beror den här förbättringen på botox.

Ja, den är ingen rolig sjukdom. Det är jobbigt att det som många betraktar som "huvudvärk" är så invalidiserande som den faktiskt kan vara.
Och jag läser som en kratta. Kul att botox verkar hjälpa dig, nä jag tycker att det verkar rent jävligt att ha migrän. Och så himla vanligt! Men som vanligt (igen) är det ju mest kvinnor som har det = enklare att bagatelliseras av sjukvården.

Och jag läser som en kratta. Kul att botox verkar hjälpa dig, nä jag tycker att det verkar rent jävligt att ha migrän. Och så himla vanligt! Men som vanligt (igen) är det ju mest kvinnor som har det = enklare att bagatelliseras av sjukvården.
Jag vet inte om det är bagatelliserat, direkt. Men forskningen har helt klart inte löst gåtan.

Vad är sambandet mellan migrän och högt blodtryck? Finns det något? Får man högt blodtryck av migrän? Eller av migränmedicinen? Har hört att vissa får betablockerare i förebyggande mot migrän. Och betablockerare är väl blodtryckssänkande?

Så SKULLE det gå att minska migränen genom att sänka blodtrycket? Betablockerare vill jag dock inte ta, då orkar jag inte springa.

Upptäckte att jag hade skyhögt blodtryck (196/119 som värst) när jag hade migrän förra veckan. Men vet inte om det är på grund av migränen, av migränmedicinen eller om jag bara råkade ha två grejer samtidigt? Ska till läkare i morgon - men har ni några teorier eller kunskaper i ämnet så dela gärna med er. :)
Jag och övriga familjemedlemmar med migrän har lågt blodtryck, tror inte det finns nått fastställt samband?

Jag har också lågt blodtryck men får migrän ibland ändå. Mer sällan nu än när jag var yngre tack och lov!

Av och till kommer det efter att jag tränat och blivit extremt spänd i min redan spända och stressade nacke, då får jag "aura" med synstörningar, blir kraftigt illamående och känner hur hur huvudvärken börjar sprida sig och flera klassiska symptom kommer smygande. (Sluddrigare tal, domningar och känslighet för lukt)

När det börjar så (att jag först får varningar innan jag däckas av värken och inte kan göra annat än att försöka ligga stilla) och det är relaterat till nacken så har jag hittat något som iallafall hjälpt MIG att avvärja anfallen, kanske kan det hjälpa någon annan också. Först tar jag en tablett (voltaren/diklofenak), sedan gör jag som i den här videon:
http://massage.helahuma.se/om-triggerpunkter/massera-huvudvark

För mig har det varit till stor hjälp att lossa på spänningarna för att kunna avvärja anfall.

Jag vet inte om det är bagatelliserat, direkt. Men forskningen har helt klart inte löst gåtan.
Jo men det tycker jag faktiskt. Jag jobbar inom vården och träffar ofta kvinnor med dessa besvär som lider och kvider och får ingen hjälp. Nu bor jag i ett kasst landsting iofs, förhoppningsvis är det bättre där du bor.

Jag upplever inte heller att sjukvården rycker på axlarna åt migrän, däremot är de ju som du säger inte framme vid nån lösning. Jag har varit inlagd några gånger pga anfall som inte fungerat att hantera hemma, och har alltid blivit respektfullt bemött. När jag hade som värst under tonåren vägde jag för lite för att få äta Imigran (tror jag det hette?) så hade jättebekymmer att hantera smärtan.

Numera hänger anfallen ihop med hormonkurvan, vilket jag hoppas kunna bota med en kastrering.

Jag har inte migrän men rätt bra spänningshuvudvärk när nacken på höger sida inte vill vara med. Det strålar ner från pannan över höger öga och triggar bihålevärk över kindbenet på samma sida. Det sabbar mig rätt bra.

Jag vill inte veta hur illa det är när man migrän, din stackare :(

Jag har inte migrän men rätt bra spänningshuvudvärk när nacken på höger sida inte vill vara med. Det strålar ner från pannan över höger öga och triggar bihålevärk över kindbenet på samma sida. Det sabbar mig rätt bra.

Tycker det känns som en intressant vinkel att det liknas vid ep-anfall. För mig känns det mer logiskt än blodtrycksförändringar... Oftast får jag halvsidesförlamning i ansiktet några timmar innan smärtan kommer, synbortfall, domningar i armar, spyr som ett fyllo och blir oerhört ljuskänslig. Helt omöjligt att "bita ihop" och fungera med den typen av anfall, och de håller i i uppemot ett dygn. Precis som vid magsjuka är kroppen helt slut efteråt så det tar flera dagar att komma tillbaka till full funktion.

Tycker det känns som en intressant vinkel att det liknas vid ep-anfall. För mig känns det mer logiskt än blodtrycksförändringar... Oftast får jag halvsidesförlamning i ansiktet några timmar innan smärtan kommer, synbortfall, domningar i armar, spyr som ett fyllo och blir oerhört ljuskänslig. Helt omöjligt att "bita ihop" och fungera med den typen av anfall, och de håller i i uppemot ett dygn. Precis som vid magsjuka är kroppen helt slut efteråt så det tar flera dagar att komma tillbaka till full funktion.

Ja så upplever jag det också, och de läkare som behandlar mig ser det som en neurologisk sjukdom.
Jag tål inte någon av de vanliga medicinerna men botox hjälper lite iaf. Har fortfarande väldigt ont i huvudet hela tiden men botox verkar förhindra domningar och det värsta illamåendet. Märkte tydligt när effekten upphörde! Tyvärr alltför tidigt. Jag fick bara halv dos första gången så jag hoppas det är orsaken till att det bara höll hälften så länge som det borde göra.

Jag upplevde sprutorna som fruktansvärt smärtsamma och svimmade nästan men ser ändå fram emot nästa behandling. Rekommenderar alla med migrän att prova. :)

Ja så upplever jag det också, och de läkare som behandlar mig ser det som en neurologisk sjukdom.
Jag tål inte någon av de vanliga medicinerna men botox hjälper lite iaf. Har fortfarande väldigt ont i huvudet hela tiden men botox verkar förhindra domningar och det värsta illamåendet. Märkte tydligt när effekten upphörde! Tyvärr alltför tidigt. Jag fick bara halv dos första gången så jag hoppas det är orsaken till att det bara höll hälften så länge som det borde göra.

Jag upplevde sprutorna som fruktansvärt smärtsamma och svimmade nästan men ser ändå fram emot nästa behandling. Rekommenderar alla med migrän att prova. :)
Aha, så det blev botox för dig? Jag har undrat. :)

Jag tycker också att sprutorna gör galet ont. Första gången fick jag ett stort migränanfall direkt efter, inte av botox i sig utan av smärtpåslaget. Jag har också blivit ovanligt smärtkänslig efter alla år med migrän så jag har det jobbigt med sprutorna. Men jag har börjat ta en 1 ipren + 1 alvedon innan jag går dit, upplever att det hjälper lite.

Enligt min doktor ser man en ackumulerad effekt så länge som två år efter första behandlingen. Har man tur blir man alltså bättre och bättre för varje behandling. Jag tror mig ha märkt av den sortens förbättring, även om jag känt ett litet bakslag sedan några veckor

Jag fick dosen höjd senast, från 31 stick till 35. :meh:

Jag har också svår spänningshuvudvärk, den kan vara marginellt mindre jobbig än migrän när den är som värst.

Jo men det tycker jag faktiskt. Jag jobbar inom vården och träffar ofta kvinnor med dessa besvär som lider och kvider och får ingen hjälp. Nu bor jag i ett kasst landsting iofs, förhoppningsvis är det bättre där du bor.
Jag har svårt att föreställa mig att något landsting är sämre än mitt på migrän, ärligt talat. Men det är nog dåligt hanterat på rätt många håll.

Jag har också lågt blodtryck men får migrän ibland ändå. Mer sällan nu än när jag var yngre tack och lov!

Av och till kommer det efter att jag tränat och blivit extremt spänd i min redan spända och stressade nacke, då får jag "aura" med synstörningar, blir kraftigt illamående och känner hur hur huvudvärken börjar sprida sig och flera klassiska symptom kommer smygande. (Sluddrigare tal, domningar och känslighet för lukt)

När det börjar så (att jag först får varningar innan jag däckas av värken och inte kan göra annat än att försöka ligga stilla) och det är relaterat till nacken så har jag hittat något som iallafall hjälpt MIG att avvärja anfallen, kanske kan det hjälpa någon annan också. Först tar jag en tablett (voltaren/diklofenak), sedan gör jag som i den här videon:
http://massage.helahuma.se/om-triggerpunkter/massera-huvudvark

För mig har det varit till stor hjälp att lossa på spänningarna för att kunna avvärja anfall.
Intressant tips, tack! Jag kan inte riktigt utröna om en del av min migrän kommer från spänningar i nacken, eller om jag får spänningar i nacken av migrän - men den där ska jag absolut kolla.

Aha, så det blev botox för dig? Jag har undrat. :)

Jag tycker också att sprutorna gör galet ont. Första gången fick jag ett stort migränanfall direkt efter, inte av botox i sig utan av smärtpåslaget. Jag har också blivit ovanligt smärtkänslig efter alla år med migrän så jag har det jobbigt med sprutorna. Men jag har börjat ta en 1 ipren + 1 alvedon innan jag går dit, upplever att det hjälper lite.

Enligt min doktor ser man en ackumulerad effekt så länge som två år efter första behandlingen. Har man tur blir man alltså bättre och bättre för varje behandling. Jag tror mig ha märkt av den sortens förbättring, även om jag känt ett litet bakslag sedan några veckor

Jag fick dosen höjd senast, från 31 stick till 35. :meh:

Ja, jag hittade till slut en läkare med avtal så jag kunde få det inom högkostnadsskyddet. :)
Jag fick halv dos per stick eftersom jag är så känslig, men behöver nog full dos. Tror jag fick 31 stick. Var säker på att pannan skulle vara värst men där kändes det faktiskt minst. Tinningarna och bakhuvudet var hemskt! Men det går ju snabbt.

Jag har också svår spänningshuvudvärk, den kan vara marginellt mindre jobbig än migrän när den är som värst.

Jag har också båda och. Tror att botox hjälper lite på spänningshuvudvärken också, den tvingar ju spända muskler att slappna av. Dock är det såvitt jag vet inte en godkänd behandling för det så man får det inte på högkostnadsskyddet om man inte har migrän också.

@mandalaki Hoppas att det hjälper dig med. :) Jag tror att flera migränanfall jag haft har utlösts av spänningar i nacken. Det tog ett par ggr att koppla sambandet, jag klättrar ibland och flera ggr efter just den aktiviteten har jag fått migränkänning med framförallt aura och illamående. Och så trillade poletten ner! Klättring är väldigt påfrestande för axlar och nacke, man blir påtagligt spänd om man är ovan. Jag har också fått migrän tidigare vid kraftig ansträngning i andra sammanhang tex vid höbärgning. Det är också tungt för axlar och nacke, så det kan ha varit orsaken då med. Fast det är först på senare år som jag har sett sambandet! :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar