Migrän och högt blodtryck

Miran

Trådstartare
Vad är sambandet mellan migrän och högt blodtryck? Finns det något? Får man högt blodtryck av migrän? Eller av migränmedicinen? Har hört att vissa får betablockerare i förebyggande mot migrän. Och betablockerare är väl blodtryckssänkande?

Så SKULLE det gå att minska migränen genom att sänka blodtrycket? Betablockerare vill jag dock inte ta, då orkar jag inte springa.

Upptäckte att jag hade skyhögt blodtryck (196/119 som värst) när jag hade migrän förra veckan. Men vet inte om det är på grund av migränen, av migränmedicinen eller om jag bara råkade ha två grejer samtidigt? Ska till läkare i morgon - men har ni några teorier eller kunskaper i ämnet så dela gärna med er. :)

Man kan få migrän av högt blodtryck. Hur som helst är det inte bra med högt blodtryck eftersom det ökar risken att drabbas av stroke och hjärtkärlproblem.
Man kan ha högt blodtryck tillfälligt utan att det är något problem. Det första du får göra är förmodligen en dygnsmätning där mätningen sker var 20:de minut.

Det är väl tvärtom, högt blodtryck kan vara orsak till migrän? Ditt är ju extremt högt!

Jag har migrän men normalt tryck.

Det är väl tvärtom, högt blodtryck kan vara orsak till migrän? Ditt är ju extremt högt!

Jag har migrän men normalt tryck.

Det är nog lite olika.

Mitt blodtryck är generellt fint (115/65) men skulle man mäta under pågående anfall är det vissa gånger högre.

Min sambo har högt blodtryck och innan det behandlades hade han huvudvärk nästan varje dag.

Jag har högt blodtryck och har minskat antalet anfall rejält genom att äta blodtryckssänkande medicin. Under ett anfall stiger dock blodtrycket.

Jag har också svimfärdigt lågt blodtryck, men mer eller mindre migrän hela tiden. Inte spm "attacker", dock, utan mer synstörningar, spänningar och värk.

Vi mätte blodtryck på en NO-lektion någon gång. Jag hade hyfsat lågt. Inte svim-färdig-lågt, men ändå lite åt det hållet. Jag har ändock så gott som daglig huvudvärk och migrän på veckobasis. Så iaf i mitt fall finns ingen korrelation. Vad jag har för blodtryck under de värsta anfallen har jag dock ingen aning om....

Vad är sambandet mellan migrän och högt blodtryck? Finns det något? Får man högt blodtryck av migrän? Eller av migränmedicinen? Har hört att vissa får betablockerare i förebyggande mot migrän. Och betablockerare är väl blodtryckssänkande?

Så SKULLE det gå att minska migränen genom att sänka blodtrycket? Betablockerare vill jag dock inte ta, då orkar jag inte springa.

Upptäckte att jag hade skyhögt blodtryck (196/119 som värst) när jag hade migrän förra veckan. Men vet inte om det är på grund av migränen, av migränmedicinen eller om jag bara råkade ha två grejer samtidigt? Ska till läkare i morgon - men har ni några teorier eller kunskaper i ämnet så dela gärna med er. :)

Jag har lågt blodtryck, men har också migrän. Dessutom äter jag betablockerare mot migränen (trots lågt blodtryck redan innan). Det är vad jag förstått något annat än själva blodtryckssänkningen som hjälper - att adrenalinet sänks tror jag. Betablockarna sänker inte direkt mitt blodtryck alls, läkaren sa att de gör inte det om du inte har högt (?). De funkar för mig mot migränen, glesar ut anfallen och hugger av smärttopparna. Jag kräks mindre under anfallen också.

Mitt ex hade högt blodtryck och migrän, om det hände ihop vet jag dock inte, men känns som en ganska vanlig kombination!

Jag har lågt blodtryck, men har också migrän. Dessutom äter jag betablockerare mot migränen (trots lågt blodtryck redan innan). Det är vad jag förstått något annat än själva blodtryckssänkningen som hjälper - att adrenalinet sänks tror jag. Betablockarna sänker inte direkt mitt blodtryck alls, läkaren sa att de gör inte det om du inte har högt (?). De funkar för mig mot migränen, glesar ut anfallen och hugger av smärttopparna. Jag kräks mindre under anfallen också.
Jag har också lågt blodtryck och är även jag ordinerad betablockerare för migrän. Det var en markant skillnad och stor hjälp.
Men nu äter jag det bara när jag är nedsatt av någon annan infektion = mer frekvent migrän.
Nackdelen med betablockeraren är att jag blir så flåsig och orkar inte så mycket. En trappa så är man körd liksom, mjölksyran bara fräser i musklerna. Kondisen går rätt ned i källaren av betablockeraren tycker jag.
Nu är jag inne i en bra period och äter ingenting. :)

@Miran Har du möjlighet att ta ditt blodtryck lite mer regelbundet över tid? Då kan du se hur högt det faktiskt är. Jag är medveten om att det inte svarar på din fråga men det skulle ge dig en hint ifall du har farligt högt tryck. Då kan du räkna bort ev felvärden, värden som beror på smärta i stunden eller på stressen inför provtagningen.

Om du kan vänta till 11 januari så kan jag nog svara bättre, jag ska tillbaka till neurologen som ger mig botox då så jag kan fråga honom.

Eller så kan @Laa redan ha järnkoll på om det finns ett samband.

Jag har också svimfärdigt lågt blodtryck, men mer eller mindre migrän hela tiden. Inte spm "attacker", dock, utan mer synstörningar, spänningar och värk.

Har du mer eller mindre migrän hela tiden? :eek: Varje dag?

Det har jag också sedan en tid tillbaka. Det är toppen. :grin: Eller rättare sagt: jag är fri från migrän nästan exakt ett dygn efter ett stort anfall. I övrigt har jag det jag kallar migrän light varje dag mellan de stora anfallen. Migrän light innebär lättare huvudvärk men starka stickningar i huvudet, ibland i hela kroppen, samt stora svårigheter att lägga ihop 2 och 2 och illamående (dock inte så starkt att jag kräks mer än ibland).

Det har jag också sedan en tid tillbaka. Det är toppen. :grin: Eller rättare sagt: jag är fri från migrän nästan exakt ett dygn efter ett stort anfall. I övrigt har jag det jag kallar migrän light varje dag mellan de stora anfallen. Migrän light innebär lättare huvudvärk men starka stickningar i huvudet, ibland i hela kroppen, samt stora svårigheter att lägga ihop 2 och 2 och illamående (dock inte så starkt att jag kräks mer än ibland).
Men så hemskt. Jag beklagar verkligen.

I perioder, ja. Just den här perioden känns lite längre och jobbigare än de flesta tidigare, men det kan ju också bero på att huvudvärk som man har just nu av lätt insedda skäl känns värre än huvudvärk som man har haft förut.

Men alltså, det är som ett obehag, jag ligger inte golvad. Jag jobbar och rider och gör saker. Klart lindrigare än det som @mandalaki beskriver som "light". För mig låter det inte light alls.

Men alltså, det är som ett obehag, jag ligger inte golvad. Jag jobbar och rider och gör saker. Klart lindrigare än det som @mandalaki beskriver som "light". För mig låter det inte light alls.
Jag jobbade med det i fredags och jag jobbar med det nu. Men särskilt kul är det ju inte.
Light räknar jag allt där jag inte ligger utslagen. Utslagen var jag igår. :grin:

@Diskurs Tack!

Nu kommer det riktigt skojiga: det här innebär en förbättring. Även anfallen då jag ligger utslagen är lite lindrigare och kortare än tidigare, och det här med light är nytt. Troligen beror den här förbättringen på botox. Men jag förstår att "förbättring" kan låta lite konstifikt i sammanhanget.

I perioder, ja. Just den här perioden känns lite längre och jobbigare än de flesta tidigare, men det kan ju också bero på att huvudvärk som man har just nu av lätt insedda skäl känns värre än huvudvärk som man har haft förut.

Det låter riktigt jobbigt. Hoppas det går över.

Vet inte något om generella samband, men både jag och min bror har lågt blodtryck och migrän. Min bror har mer av båda - alltså både lägre blodtryck (i hans fall svimfärdigt lågt, blir dock bättre om han tränar regelbundet) och svårare migränanfall. Jag känner bara av mitt låga blodtryck när jag reser mig för snabbt, och migrän har jag kanske en gång varannan månad, och då ganska "light".

Jag hade migrän i en period på flera år för massor av år sedan. Sedan dess aldrig.

Har alltid haft lågt blodtryck. Läkare har haft förkärlek för att tro att jag haft högt blodtryck, säkert pga kroppshydda och ej nykterist och måste minska det. Sedan mäter de och blir istället oroliga för att jag ska svimma. Vilket jag bara gjort en enda gång, under extrem annan feberpåverkan.

Så det går definitivt att ha migrän och lågt blodtryck.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar