Har huvudvärk/migrän hela tiden känns det som. Det började för ungefär två år sedan, när jag bytte arbete, och sedan har det blivit värre och kommit oftare. Numera får jag ofta synbortfall på ena ögat, vilket jag antar då är ”med aura”. Har jag inte migrän har jag vanlig huvudvärk ständigt. Är så himlans trött på det.
Jag har också kronisk spänningshuvudvärk och migrän. Hade oftare huvudvärk än vad jag inte hade huvudvärk, och flera anfall per månad. Blodtryck bra, ingen hjärntumör eller annan underliggande sjukdom.
Fick till slut hjälp av neurologen. Detta är det som hjälpt mig avsevärt:
-Amitriptylin (Saroten) förebyggande på kvällen, det hjälper mig att sova bättre och minskar spänningar
-Botox injektioner i ansikte, huvud, nacke, axlar var 8:e till 10:e vecka
-Förebyggande Ajovy injektion en gång i månaden
-Medicinsk yoga 1 gång per vecka
-Styrketränar 1-2 ggr/vecka, där jag lärt mig vilka övningar som är bra och vilka som kan leda till muskelvärk/spänningar
-Rider lektion 1 gång/vecka
-Genomgått KBT och CFT-terapi mot stress, utmattning, ångest
-Träffat fysioterapeut ca 10 ggr inriktad på huvudvärk
-Bettkorrigering med slipning av bett, tandreglering med tandställning, bettskena
-Anpassningar på arbetet, sedan även bytt arbetsplats
-Fått glasögon för korrigering av brytningsfel
-Antidepressivbehandling med SSRI-preparat (Escitalopram)
-Vid migränanfall tar jag Maxalt (rizatriptan)
-Använder TENS och massagepistol vid behov
Jag har nu sällan huvudvärk, och ännu mer sällan migrän. Den stora brytpunkten var när jag fick börja med Ajovy och nu när jag fått börja med SSRI har jag knappt ens känt av någon spänning i nacken. För mig är det definitivt relaterad till psykisk ohälsa/stress.