Midsommarstången en fallossymbol?

Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Fast hur bra källa för vad som är sant och inte är egentligen Wikipedia?
Med tanke på att det är en sida som vem som helst kan gå in och ändra på hur dom vill... det finns en anledning att det inte är en godkänd källa varken vid skolarbeten eller vetenskapliga studier oavsett nivå.
Då känns det mer sannolikt att historia lärarna i skolan har koll än wikipedia.

/Camilla

OT
Håller med om att Wikipedia inte automatiskt kan räknas som den sanna sanningen i alla lägen men var ifrån har du fått att man inte får referera till Wikipedia i skolarbeten?

Vi refererade till Wikipedia i ett, för den kursen, väldigt stort arbete och fick högsta betyg utan anmärkning senast förra månaden. Jag studerar på universitet och har aldrig hört att vi inte skulle få använda oss av Wikipedia då Wikipedia är en källa som alla andra och ska vi vara petiga så kan allt du refererar till vara felaktig då det mesta handlar om teorier och som studerande är det just teorier vi tar reda på, jämför och bildar oss en uppfattning :)
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Den intressanta följdfrågan blir då: Om midsommarstången är en phallossymbol vad symboliserar då de små grodorna?

Melodin har spårats till en militärmarsch från den franska revolutionen, "La Chanson de l’Oignon" ("Löksången)", med refrängen "Au pas, camarade, au pas camarade / au pas, au pas, au pas! (I takt, kamrat!).

Det berättas av fransmännens dåtida fiender, britterna, med nedsättande ironi ändrade texten till "Au pas, grenouilles!" ("I takt, små grodor!"). Melodin förekommer fortfarande i en barnvisa på franska med originaltexten "Au pas camarades". Hur den hamnade i Sverige är oklart, men texten på engelska antas ha inspirerat.

Sången betraktas trots detta dock av många i Sverige som en viktig del av det svenska kulturarvet och den svenska ambassaden i Paris använde 2003 sången som en del av ett test på svensk anknytning för att få behålla sitt svenska medborgarskap.

Små grodorna, små grodorna är lustiga att se. Små grodorna, små grodorna är lustiga att se.Ej öron, ej öron, ej svansar hava de.Ej öron, ej öron, ej svansar hava de.Kou ack ack ack, kou ack ack ack,kou ack ack ack ack kaa.Kou ack ack ack, kou ack ack ack,kou ack ack ack ack kaa.



(källa: Wiki)
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

OT
Håller med om att Wikipedia inte automatiskt kan räknas som den sanna sanningen i alla lägen men var ifrån har du fått att man inte får referera till Wikipedia i skolarbeten?

Vi refererade till Wikipedia i ett, för den kursen, väldigt stort arbete och fick högsta betyg utan anmärkning senast förra månaden. Jag studerar på universitet och har aldrig hört att vi inte skulle få använda oss av Wikipedia då Wikipedia är en källa som alla andra och ska vi vara petiga så kan allt du refererar till vara felaktig då det mesta handlar om teorier och som studerande är det just teorier vi tar reda på, jämför och bildar oss en uppfattning :)

Jag har inte heller varit med om att man fått använda wikipedia och liknade faktabanker som referenser. Varken på grundskole, gymnasie eller högskolenivå.

Hittar man något intressant på wikipedia som låter rimligt och korrekt, bör man kolla upp det mot referenslistan som finns där. Och hittar man där en referens som stödjer wikipediatexten, så kan man ju lika gärna använda den ursprungliga referensen även till ens eget arbete.

Att referera till wikipedia ger ingen trovärdighet, det eftersom wikipedias texter är skapade av anonyma skribenter som kan bestå av vem som helst. Det är som att skriva "mannen som handlade på coop" i referenslistan på ett arbete. Finns inte en chans för någon annan att kolla upp den typen av källor. Att din lärare inte reagerade på källan säger mer om din lärare än om wikipedia...

Nog OT för min del.
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

+1.

Wikipedia är en källa som alla andra lika lite som Hänt Extra är det. "Gör om, gör rätt" är den enda rimliga responsen på sådana referenser.
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Håller med om att Wikipedia inte automatiskt kan räknas som den sanna sanningen i alla lägen men var ifrån har du fått att man inte får referera till Wikipedia i skolarbeten?
Wikipedia bör gå bort med den enkla förklaringen att du själv bara kan lägga in det du vill ha sagt och sedan referera till Wikipedia.

Givetvis använder man Wikipedia på så vis att man läser där och sedan går vidare utifrån referenserna där.

Var i hela friden har de godkänt Wiki som källa?
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Oj, vad/var läser du? Jag skulle allvarligt börja ifrågasätta kvaliteten på den utbildning jag får om det anses okej att använda wikipedia som källa. :crazy:

(Om man nu inte skriver om t.ex. wikipedia som fenomen, källkritik på nätet eller liknande, då är det klart man kan behöva ha med wiki som referens. :p)
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Fast Björk är ju en symbol för kvinnlig urkraft, jmf med runan "Bjark".

Det är förmodligen därför som vi pyntar med just björkar istället för asp eller lönn eller vilka lövträd som helst - men det ska ju vara just björkar och inget annat.

Tror att denna utläggning mest handlar om att man vill göra midsommarfirandet rumsrent i finsalongerna :D

För vad är det egentligen för fel i att hylla växtkraften och befruktningen mellan det manliga och kvinnliga ?

Ser det som något mycket finare att fira än att springa till kyrkan och tillbe ett tortyrinstrument... Men jag är ju något av en hedning :)
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Svarar alla.
Går på Mittuniversitetet. Senaste kursen va naturvetenskap
Källor används för att visa att det fins de som har samma eller motsatta åsikt om det man skriver och eventuell sanningshalt i det man påstår.. Men frågan är hur och vart man använder källorna i den skriva nexten och om man har en eller flera källor att verifiera det man antyder.

Om jag skriver något där undermening är min åsikt och som jag verkligen vill bevisa att jag inte hittat på är det naturligt att jag hänvisar till ord från en erkänt duktig forskare inom området och inte till Wiki men om jag i förbigående nämner att det finns andra åsikter i ämnet så som... Och hänvisar till Wiki mfl så anses Wiki lika trovärdigt som allt annat man hittar på internet där riktigheten inte bevisas men någon har ändå skrivit det och har således den åsikten oavsett sanning.

Gu va ja är dålig på att förklara mig känner ja och blandar källa med referens men äh godkänd källa är det iaf och har på dessa fyra terminer aldrig hört något annat.
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Bortsett från alla andra skäl till att man inte bör använda Wikipedia som seriös källa så faller ditt resonemang på att Wikipedia ständigt kan uppdateras...
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Bortsett från alla andra skäl till att man inte bör använda Wikipedia som seriös källa så faller ditt resonemang på att Wikipedia ständigt kan uppdateras...

Precis. Idag kanske det som står där stödjer det du påstår, imorgon står det någonting helt annat där.
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Svarar alla.
Går på Mittuniversitetet. Senaste kursen va naturvetenskap
Källor används för att visa att det fins de som har samma eller motsatta åsikt om det man skriver och eventuell sanningshalt i det man påstår.. Men frågan är hur och vart man använder källorna i den skriva nexten och om man har en eller flera källor att verifiera det man antyder.

Om jag skriver något där undermening är min åsikt och som jag verkligen vill bevisa att jag inte hittat på är det naturligt att jag hänvisar till ord från en erkänt duktig forskare inom området och inte till Wiki men om jag i förbigående nämner att det finns andra åsikter i ämnet så som... Och hänvisar till Wiki mfl så anses Wiki lika trovärdigt som allt annat man hittar på internet där riktigheten inte bevisas men någon har ändå skrivit det och har således den åsikten oavsett sanning.

Gu va ja är dålig på att förklara mig känner ja och blandar källa med referens men äh godkänd källa är det iaf och har på dessa fyra terminer aldrig hört något annat.
Wiki är möjligen kanske eventuellt godkänt som referens som utgångspunkt för en diskussion ("På Wiki står det att ... men ..." eller "På Wiki defineras ... som ..."), men det är verkligen ingen godkänd källa att stoppa in i t.ex. en forskningsöversikt.

Jag råkade lite oaktsamt citera en professors uttalande i SvD i en forskningsöversikt en gång och fick, under handledningen, göra avbön och genast lova bot och bättring - dagstidningar hör inte hemma i forskningsöversikter (det vet jag om; jag hade klippt och klistrat lite ovarsamt) utan på sin höjd i inledningar där man ju vill göra avstamp mot den kommande forskningsöversikten och undersökningen. Hade jag använt Wiki hade jag blivit tillbakakommenderad till lågstadieskolbänken.
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Gu vad sugen jag blir nu på att gå in och ändra Marliyn Monroes födelsedatum.

Ang stången så är det ju midsommarblotet vi firar så det är väl en "blotstång" från början. Dvs där vi hängde upp det vi offrade.
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

OT
Håller med om att Wikipedia inte automatiskt kan räknas som den sanna sanningen i alla lägen men var ifrån har du fått att man inte får referera till Wikipedia i skolarbeten?

Vi refererade till Wikipedia i ett, för den kursen, väldigt stort arbete och fick högsta betyg utan anmärkning senast förra månaden. Jag studerar på universitet och har aldrig hört att vi inte skulle få använda oss av Wikipedia då Wikipedia är en källa som alla andra och ska vi vara petiga så kan allt du refererar till vara felaktig då det mesta handlar om teorier och som studerande är det just teorier vi tar reda på, jämför och bildar oss en uppfattning :)

Ser att det är många andra som gett dig bra svar igenom hela tråden, varken på SLU i Uppsala eller redan innan under varken gymnasiet (Malmö och Lund) eller redan på högstadiet i staffanstorp ansåg Wiki vara en godkänd fakta källa.
Man kan som någon tidigare sa använda det till ett avstamp för en diskussion där man sedan bekräftar sin ståndpunkt med trovärdiga källor.

/Camilla
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

OT
Håller med om att Wikipedia inte automatiskt kan räknas som den sanna sanningen i alla lägen men var ifrån har du fått att man inte får referera till Wikipedia i skolarbeten?

Den sanna sanningen ... enligt Wikipedia är mitt måtto "Young, wild and free" och jag äger tre av de största och kändaste stallen i Sverige ...:D (ja de tog bort det sen efter påpekande om att det kanske inte vara riktigt sant ...)
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Precis. Idag kanske det som står där stödjer det du påstår, imorgon står det någonting helt annat där.

Måste sluta trådkapa men ja det var det jag skrev att som bevis för att sina åsikter är sann är Wiki inget att stödja sig på precis som många andra källor från internet. När det gäller förändringar spelar det egentligen ingen roll då man alltid ska hänvisa till exakt datum man inhämtat informationen från internet och detta gäller alla internet referenser då internet, som ni sagt, är förändlig.

Men fortsätt diskutera midsommarstången nu det var roligare :p
 
Sv: Midsommarstången en fallossymbol?

Hade en diskussion med min 6åriga dotter idag som menade att stången föreställer ett kors?
Jag kontrade med att den likaväl kunde symbolisera en snopp (utan att tänka mej för) ibland önskar jag att jag bet av mej tungan istället.

Sedan kom följdfrågorna.

-Men varför då och varför firar man midsommar då?
-Öhh..ja för att saker växer och så på sommaren...
-Mamma, snoppar kan väl ändå inte växa!

Så hur är det egentligen med stången är den ett kristet kors för Johannes eller är den en fallos ?

Hur våra förfäder firade midsommar är rätt så höljt i dunkelt, man vet att de firade.

Sen är det i sig inte någon omöjlig teori att liksom 1:a maj sent övertogs av arbetarrörelsen och jul nåt tusen år tidigare av kristendomen, att man har haft en del symboler kvar och andra tillagda.

Det är dock rimligt att man samlats runt något. Om det varit en eld, ett träd, en stor kuk eller nåt annat är svårt att säga. Dessutom har det säkert varit olika i det som vi idag kallar Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp