Microbalans - Biofarmabs har utgått, neeeej

L

Lillemim

Hej,
Upptäckte i affären igår till min förtvivlan att Microbalans upphört i Biofarmabs serie produkter. Tror det var pga att den innehåll levande kultur... Men ååå det var ju det enda som fungerade lite i alla fall. Fil, eller jäst går inte i madammen....
Har någon något ersättningspreparat till Microbalans??
Hälsningar Lillemim

Sv: Microbalans - Biofarmabs har utgått, neeeej

Jag använder Probiotica när och om det behövs, har varit otroligt effektivt de få gånger som jag använt den akut. Sen har vi faktiskt använt den vid övergångar i bete, samt övergång från bete till fodring.

Använder just nu en produkt från AME produkter mag tarm grej jätte bra värkligen pollen blev bra på två dagar i magen dom har en hemsida om du vill veta mer www.ameproducts.se

Jag AnvÄnder Ett Prbiotikom Som Heter Profeed. Funkar JÄttebra Och Är Billigt. Finns Hos Linkan Ab I Åhus.

Probimin innehåller i princip samma som Microbalans plus några fler kulturer.

Menar du Microbalans, en liten vit burk? Vi beställde nämligen sådana i går från Biofarmab, så den har inte utgått från deras sortiment!

Snackat med Biofarmab, produkten finns kvar, men enligt EU-regler får man inte längre markandsföra den som hästprodukt eftersom den innehåller levande organismer. De är dock fortfarande helt ok att sälja/köpa, sen är de upp till köparen vem han ger medlet till, hästen eller sig själv...

Ger vår ponny Proviva nypon. Han ääälskar det!!:) Innehåller bakterier som normaliserar tarmfloran. Man behöver bara ge en liten "slurk". Vi har gett det vid foderbyte samt när han precis hade kommit till oss och han var lös i magen. Har fungerat jättebra och det bästa är, som sagt, att det inte är nåt problem att få i honom det.

Hej,var med en ponny till ATG klinik igår och fick ordinerat flytande PRO EQUOE,(med reservation för stavningen,)som innehåller levande Lactobacilller Plantarum i en gegga av havre och korn välling.Mycket smakligt för hästarna ,när de väl upptäckt hur gott det är.

Tusen tack för alla svar :) ...jaha den fanns kvar? Pratade i o för sig bara med en återförsäljare. Vad bra.
Kollade också upp den PROEQUE... säljes av djursjukhus bla för runt 250 kr för 5 L och man skall ge 1/2 - 1 liter / dag ...och skall ges som en kort dos då... Men huga vilket pris... Fast kan det hjälpa så.
Har försökt med proviva men tösen ger mig en blick som säger "det är ju din mat...vad är det för äckel"... så det går inte...
Men kanske kan PROEQUE funka...MEn undras om jag vågar ge så mycket som en liter på en gång... blir inte det också som ett foderbyte?
Men sen finns också Microbalans kvar också i nödfall...VILKEN TUR:bump: :bump:

Proviva funkade för mig, finns ju massor med smaker så går ju mixa.. jag blandade den med min pålles andra mat för han märkte de inte så extremt då, och då slank de ner lika bra som all annan mat ! = ) lycka till

Köpte Kraffts MagTarm Balans på Lantmännen idag. Jisses, vad dyrt - 240 kr!!! Den lilla burken ska man dosera 2 skopor om dagen med till stor häst, gissar att det räcker typ en vecka till 10 dgr. Är den bra? Har inte så många alternativ här i trakten tyvärr.

Ja,jag vet den är dyr,men vissa försäkringsbolag tar den kostnaden sa vår vetrinär.:)

Den är inte alls lika bra som Probimin eller Microbalans.
För att den ska ge samma effekt som ett litet mått avv dessa, måste man ge 4 stora mått=dyrare o sämre

Misstänkte detta. Kände mig allt lite lurad när jag insåg hur lite den skulle räcka...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka