MH funderingar

Jenka

Trådstartare
Har för mig att mh bör göras innan 18 månadees ålder för att räknas med i rasens statistik ? Och tidigast 12 månadee såklart.

Inser att jag har en hund som är född fel tid på året.

Stoja fyller ett i mitten av oktober. På SBK tävling hittar jag ett mh (2 dagar senare) inom nästan rimligt avstånd. Sen finns det inget innan april, vilket alltså blir gränsfall.

Nu löper hon vilket innebär att ev skendräktighet kommer i oktober om jag tänker rätt? Kanske inte så bra? Extremt opåverkad av löpet men mab crt ju aldrig srn när det är första gången.

Finns det fler sätt att hitta mh? Tror varken hemmaklubben eller uppfödaren planerar något. Ska kolla rasklubbens hemsida.

Sv: MH funderingar

Nä det är inte 18 månader som är gränsen. Har det inte exakt i huvudet men minst 2 år iallafall. Så ta det lugnt du :)

Åh, mycket positivt i så fall! (Vad sjutton jag fått 18 mån ifrån kan man ju dock fråga sig).

Visst behövs inte mh för apellen heller? Iof kommer inte det bli av förrän absolut tidigast i vår heller.

Har de ändrat då? För tidigare var det 12-18 mån som gick in i rasstatestiken. Däremot får ju hunden vara hur gammal som helst för att göra MHt även om man rekommenderar att de skall vara relativt unga för att få ett så "ärligt" resultat som möjligt.

*KL*
Och ja, är hunden 12-18 mån så får den göra appellen utan MH (eller BPH), är den äldre måste den ha gjort MH/BPH.

Jag lyckas inte hitta något nu när jag googlar lite snabbt men det låter helt orimligt att det skulle vara 18 månader då det är jättevanligt att man gör MH kring (både före och efter) den åldern.

Och om det nu skulle vara 18 månader så tycker jag att TS ska strunta i det och göra MH när det passar dem bäst :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 903
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka