MH - för hunden eller mig som ägare

F

funlight

Har en schäferhane som är 4 ½ år. Omplacering, jag röngade honom när jag tog över honom för två o ett halvt år sedan. A på höfter o UA på armbågar. :banana: Han var tänkt som avelshund men måste då ha ett ett godkänt MH eller vissa meriter (det har han inte, mer än meriterad soffhund:D)utgången blev en annan då förr ägaren blev sjuk o ingen avel blev av o därav inget MH. Min fråga är nu: Jag vill gärna göra ett MH på honom för att jag vill ha bekräftat att han är stabil o harmonisk. Är det fel eller är ett MH bara för hundens skull ( om den ska bli avelshund eller likn). Alla svar och funderingar mottages tacksamt. Han har en efterfrågad stamtavla i många kretsar men har inte några meriter, jag har inte erfarenhet av avel så det är i nu läget inte aktuellt, men jag vill få "bekräftelse" på att han är okej i mentaliteten då vi hade en lite vinglig start. Är det fel?????:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: MH - för hunden eller mig som ägare

MH är för avelns skull. Du har ju den hund du har. Men mentaliteten behöver också utvärderas. Man kan inte gå på vad ägarna säger om sina hundar. "Han är så lugn, snäll.." för på ett MH händer saker som inte direkt händer i vardagen.

Ett MH-kan ju aldrig vara fel, SÄRSKILT inte om du vill avla, då måste han vara MH-ad.

Hur kan han vara en framtida avelshund om han inte är tävlad? Förhoppningar kan man ju ha, men då får man ju sätta igång och meritera och se om förhoppningarna infrias.

Tack, det har jag förstått att det händer lite pressande eller ovanliga saker jämfört med vardagen. Det jag undrar är det fel att utsätta hunden för ett MH även om man inte har avels avsikter utan bara för sin egen skull:crazy::crazy: Jag o min dotter 15 år har världens bästa hund, han är bara allt vi har bett om, så det kanske bara är dumt att prova, men hon har nu avslutat lydnad 2 med honom o han visar goda sidor när det gäller spår, så det kanske inte skulle vara så dumt att göra ett MH iaf.:confused: ÅÅÅÅHHHHH jah vet inte vad jag ska göra?

Äsch, menar du att ett MH ska förstöra hunden? För det gör det verkligen inte. MH och andra mentaltester är jätteroligt att titta på dessutom. Tror inte det kostar mer än typ 200:- heller.

Nej, kanske fel uttryckt. Förra ägaren hade en schäferavel och ville ta kull efter honom då han tydligen har unika, efterfrågade, utgående linjer i stamtavlan. Jag tog han som omplacering o efter 5 år skulle han gå över i min ägo. Nu blev hon akut sjuk o fick lägga ner verksamheten så det blev inget av ngt. Jag valde o röntka honom för hans skull vad han skulle orka i vårt aktiva liv. Nu vet jg vad jag "sitter på" men jag skulle vilja ha en bekräftelse på att min vovve har stabiliteten.
Ingen avel från min sida iaf, jag har inte erfarenhet o det finns tillräckligt med hundar till salu där ute:crazy:

OK, då hänger jag med. MH är kul tycker jag. Är man intresserad av mentalitet är det kul att se alla hundarna som går den dagen.

Så ett MH kan vi kanske ta som ett lite udda träningspass då.:D
Två termosar kaffe o en hel :D laddning med mackor o dyl.
Som en dag skogen med lite spår kanske;)

Om hunden är duktig på spår och du vill tävla bruks så måste hunden ha gått MH för att få starta i Lägre klass. Även om du inte vill tävla i spår så kan det vara intressant att veta hur hunden reagerar i olika situationer.

Säger jag som har gått både MH och Korning med hunden på avatarbilden. Även han är en omplaceringshund.

Ok då kanske vi ska göra ett MH if då fär dottern af är på tränings/tävlings vägen:D

Har letat nu men var hittar jag aktuella platser o datum för MH:confused: någon som vet

ok, dåligt påläst:o
börjar leta. men har någon ngt lättare tips så mottages det tacksamt

Det står på Svenska Brukshundklubbens hemsida under tävlingar och prov :)

Lite sent kanske för att göra MH i år dock.

Så ett MH kan vi kanske ta som ett lite udda träningspass då.:D
Två termosar kaffe o en hel :D laddning med mackor o dyl.
Som en dag skogen med lite spår kanske;)

Precis så tycker jag låter som en mycket trevlig inställning från din sida. :banana:

Mitt råd är: gå ett MH med hunden, det är skitskoj, både att göra det och att få se hur hunden reagerar på såna här grejer.

Jag gjorde MH för min skull, dels för att jag ville veta hur mesig min lilla mes egentligen är (hon var inte speciellt mesig på MH't, jag blev glatt överraskad) - dels för att jag vill tävla spår och sök med henne.
Så jag gjorde det endast för min skull, inte för uppfödarens skull.

MH är kul och om det krävs för att få använda din hund i avel om han är bra i övrigt så tycker jag definitivt du ska göra det.

Knapplån
Tack till alla för era åsikter.:bow:

Nu veeet jag att vi ska göra ett Mh till våren för min skull och för dotterns skull för hon vill tävla:D

Åhhh vad jag längtar. Jag tror t o m Quando (hunden) längtar då allt nytt är bara hett att prova (med på allt)

Till dess så softar vi väl i soffan o kör våra träningspass som sig bör. Trots storm, regn o minusgrader!

Funlight- som redan har laddat termosen o planerat vad jag ska ha på mackorna:d

Alla nästkommande års tävlingar står alltid i Brukshunden nr 7. Detta gäller både MH, korning, bruks, ipo, lydnad och agility. Även officiella utställningar för brukshundar står med. Under året står det sedan kontinuerligt infört i varje nr vilka tävlingar som stryks, läggs till och ändras av annan orsak.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 938
Senast: dpmatte
·
Hundavel & Ras (Jag ber om ursäkt om jag skriver rörigt men jag har många tankar och funderingar i mitt huvud) Jag har fått en förfrågan från en...
Svar
13
· Visningar
1 676
Senast: MiniLi
·
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 900
Senast: Hjalti
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka