Deus

Trådstartare
Hej!
Har fått metacam utskrivet av min vet, för hovslagaren sa att han var lite röd under hovarna, och att han då skulle ha något antiinflammatoriskt. Har aldrig använt detta förr, därför undrar jag om man fortfarande kan rida,/ longera honom under behandlingstiden?
Tycker inte att han markerar något på någon fot, därför är jag just nu lite frågande.
Ska ge första dosen nu i kväll, och min vet har ledigt i morrn..

Tacksam för svar!

Mvh

Sv: Metacam

Vad är anledningen till att han är "röd under hovarna"? För hård verkning?
Något är ju uppenbarligen inte bra med hästen så jag tycker det låter som en dum idé att motionera den under behandlingstiden!

Jag hade väntat med motionen tills du har frågat veterinären. Om det är en skada som kan förvärras av att hästen rör sig så är det ju onödigt.

Sa verkligen veterinären inget om motion/hagvistelse/boxvila? Du kanske kan fråga hovslagaren om hen har varit inblandad?!

Om hästen inte markerar på något ben kan det ju bero på att den har lika ont i alla fyra.

han har gått barfota en månad ca, pga att hovis varit på semester.
Fick en tappsko, så då tog jag bort andra oxå. han är ganska ömfotad, men då han inte har blivit riden speciellt mycket väntade jag på min ord vet.
Hovslagaren sa att det antingen var början på fång, som han sedan sa att jag inte behövde vara orolig för..?.. eller något ansträngning, under hovarna.

har veterinären ens sett hästen eller har han skrivit ut det pga du sa att hästen var citat "röd under hovarna"? :crazy:

seriös veterinär och hovslagare måste jag säga....

ring en annan veterinär och be att dom kommer och undersöker hästen, så att han får rätt diagnos och behandling!!!

och självklart ska du inte rida en ömfotad häst under tiden den får smärtställande.

han har gått barfota en månad ca, pga att hovis varit på semester.
Fick en tappsko, så då tog jag bort andra oxå. han är ganska ömfotad, men då han inte har blivit riden speciellt mycket väntade jag på min ord vet.
Hovslagaren sa att det antingen var början på fång, som han sedan sa att jag inte behövde vara orolig för..?.. eller något ansträngning, under hovarna.

Vem är det du har haft ute? Hovslagaren eller veterinären?
Varför väntade du en månad på veterinären? eller har du skrivit fel? (min fetmarkering i din text)
Veterinärer får inte skriva ut medicin innan de har sett/undersökt djuret.
Vad menar hen med att du inte behöver oroa dej för fång:confused:
Nä ta ut en seriös hovslagare och en seriös veterinär, det där låter inte bra:crazy:
Oavsett så hade jag om jag var du haft hästen inne tills veterinären varit där, för det låter antingen som början på fång eller inflamation i lädersulan och har den fått inflamation i lädersulan av att gå i hagen så är det ju inte så lämpligt att den går där igen innan det har blivit ordentligt behandlat.

Jag håller med Centaur som har svarat dig.

jag fattar kanske inte riktigt men har hovis sagt att hästen ska ha metacam för att den är röd på undersidan av hoven och så skriver veterinären ut det?
Det låter mkt märkligt.

Min hovis hade ett par/tre veckors semester nyligen. Det talar han om i god tid dvs ett par månader i förväg. Han planerar in alla skoningar efter att han ska vara ledig dessa veckor så han kom tex ngn vecka tidigare till oss. Jag skulle inte vilja vänta en månad för att hovis är på semestar. Det verkar också konstigt.

Att du inte skulle oroa dig för en ev början till ett fånganfall är ju nästan det allra märkligaste.

Skrev vet ut prep. utan att ha tittat på hästen alls?
Oavsett hur kunnig en hovslagare är i sitt område så är de ju inte veterinärer på köpet. Viktigast tycker jag är att du får hästen genomkollad innan du påbörjar någon behandling.

Motionera aldrig någonsin en häst som får smärtstillande, undataget skrittpromenader.

Behandla aldrig någonsin en häst utan att den är ordentligt utredd av veterinär.

Kan bara hålla med de andra, veterinären måste titta på hästen, vet får inte skriva ut metacam utan att ha sett den.

En häst som får NSAID (dit metacam hör) ska inte motioneras. Om den ens ska gå i hage är det veterinärs uppgift att avgöra från fall till fall. Har den ont är det bästa den får stå på box, rent generellt. Men veterinären som sett hästen kan ju svara på det.

Om vet är ledig idag så finns det väl fler veterinärer i området du kan prata med?

Jag tycker det låter som en helt vanlig stengalla = röd i sulan = ett slags blåmärke om man ska jämföra med något. Sådant går bort med tiden om man inte utsätter sulan för mer tryck mm.

låter som stengalla i mina öron, men hur kan man som vet skriva ut något sånt utan att kolla på hästen? Det låter lite olustigt...

Är hästen röd på undersidan av hoven? Kan det vara en hovböld då ? i sådant fall kanse den ska skäras upp av vet eller hovslagare eller är det bara ett blå märke?
Jag har behandlat mina hästar med Metacam och då har dom fått vilat från ridning första dagarna sen bara ut och gått med dom,Men ta ut hovslagare och be han titta på det och ställa en diagnos och sedan veterinären.

Tyvär är det inte helt ovanligt att hovslagare uppmnar djurägare att låta behandla för fång vid blödningar eller breddad lamellrand, Ett av kriterierna på fång är smärta/hälta.
Breddad lamellrand eller blödningar kan man få i nedre delen pga överbelastning trots att övre 2/3 är helt intakt o då är det inte fång!
PL

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?