Mest fascinerande travhäst du sett? Motivera!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Prakas
  • Startdatum Startdatum
P

Prakas

Ja, frågar man efter den bästa så finns det ju alltid statistik som bevisar ett och annat.
Men hästsporten är ju så underbar eftersom den även inbjuder till subjektiva bedömningar?

Jag har hållit på med trav hela livet och har minnen från 70-talet.
Har alltså haft lyckan att få uppleva de flesta storheter de senaste decennierna.
Men ingenting kan mäta sig med när jag såg Mack Lobell (e. Mystic Park) tävla!
Vilken utstrålning, vilken gång, vilken otrolig urkraft!

Jag har en hel hög med videoband med topphästar genom åren,
och loppen med Macken kan jag se gång på gång...:D

Sv: Mest fascinerande travhäst du sett? Motivera!

Det var när jag såg Moni Maker vinna elitloppet.Har sett Macken med,och han är ju mera racer.Fast det loppet Henessy gav Moni Maker,och ändå bara sträcker hon på sig och slåss till sista blodsdroppen för att vinna...Hade Macken fått samma löpningsförlopp hade han nog inte haft samma stridsmoral...

Såg hingsten Nick Cash på Axevalla när jag var runt 10-11år.
Det vackraste jag sett...

har inte sett några äldre stjärnor men dagens är nog Järvsöfaks på Kallblods SM på bergsåker 2005. Helt otroligt hur en häst kan växa och bli flera centimeter större när han kommer in på upploppsrakan i värmningen till publikens jubel! :love:

Jag trodde du skulle skriva PRAKAS (eller hoppades i alla fall eftersom jag har en dotter till honom :p )

Min mest fascinerande travhästupplevelse (när det gäller utstrålning....inte tävlingsprestation) är nog när jag såg Tap In på Solvalla just när han kommit till Sverige. På stallbacken såg han ut som en liten räka, men för vagn blev han en riktig "glänsare" som såg ut att lyfta vilken sekund som helst.
Visserligen hade han väl något överdrivet framsteg, men jösses vilket driv :d

Annars är det nog Ego Boy som ligger närmast hjärtat. Han var min första travhästkärlek :love:

Hrm,jag föddes samma år som han vann elitloppet :smirk: Men jag har haft häst i samma box som Ego Boy var uppstallad i ;) .

Haha...jag såg aldrig Prakas live tyvärr...:crazy:
Men jag har sett honom ofta på video, särskilt när han vann World Trotting Derby på nytt världsrekord.
"Upplevelsen" blir knappast sämre av att en exalterad kommentator skriker:
"- There it is, there it is! It's a new world record, the fastest mile ever by a trotter"

Ståpäls som han där uppe i Dalarna sade...:D

Mitt svar får bli Bolets Igor :love: Jag har skött honom på gammla dar och han är en fantastisk individ.:bump:
Han var hos vet två gånger under sin karriär,:) en gång på unghäst betet då de fick söva honom,:smirk: för att kunna fånga honom och ta av grimman som växt fast i nosen.:eek:
Andra gången fick han två veckors semester och sedan var han fit for fight igen. En sådan häst skulle alla få ha.:D
Sexton år gammal springer han fortfarande frisk och glad i hagen och jagar hästar som kör förbi:D
Även om han inte lyckats i avlen så ligger han varmt om hjärtat :love:
En sån kämpe.:banana:

Livs 14,0K 16,4M 19,1L 11,2aK 12,9aM 14,5aL

Född
1989-04-11

Starter/Placeringar Prissumma
Livs 184 61-30-13 10 434 735 kr

Varenne! Han vann över alla distanser, på olika bantyper, i både höger och vänstervarv. Han var unghäststjärna i Italien och världsstjärna som äldre. Han var under flera säsonger KUNG i travvärlden. Dessutom var han en trevlig individ och hade ett helt fantastiskt psyke.

Det finns massor av underbara men för mig är Varenne den störste.:bow:

Har nog svarat på detta i en tråd förut, och då blev det Varenne och det blir det idag med!!:bow:

Helt fantastiskt var det att se honom i elitloppet och sen ngn vecka senare igen!! Då snackar vi ståpäls:cool:

Jag vet inte varför, men jag har aldrig fått så mycket ståpäls som när From Above vann Elitloppet :love: Ina Scots Prix D'Amerique-seger ligger inte långt bakom.

Men just From Above... Jag är så förtjust i den hästen!

Måste nog medge att IDEAL DU GAZEAU satt sina största spår i mitt travhjärta!!!:love: :love: :love:

Denna hästarnas kung,som stannade upp på stallbacken och tittade ut över banan,sedan klev in,och bara var sååå vacker!

Han vägrade att vinna när ägarna var där och skulle titta.......:rofl:

Men annars är det ju såå svårt att välja,skulle kunna skriva en mycket lång och omfattande lista.....:banana:

Prakas tränare och kusk blev jag för övrigt anställd hos 1987,men en olycka hindrade mig från att komma till Florida:crazy:

stally skrev:
Prakas tränare och kusk blev jag för övrigt anställd hos 1987,men en olycka hindrade mig från att komma till Florida:crazy:

Trist, våra vägar kunde alltså ha korsats för snart 20 år sedan?
3 dec 1987 satt jag på planet över...:D

gissar att ni inte blir förvånade över mitt svar...Bodbäckspålle:D

men om inte han får vara med:p så blir det nog Earthquake som jag såg i USA, han var fin han. Sen vill jag nog nämna några till, bland annat Copiad och Ina scot...

Utan tvekan Etain Royal. En kämpe utan dess like, en häst med riktigt löparhuvud. En liten diva vid skötsel som vet sitt värde men trots allt är väldigt lugn och pålitlig vid all hantering. En likadan häst kommer jag aldrig att möta igen!

jag tycker ochkså varenne! håller fullt med solros. av kallbloden tycker jag Järvsöfaks! säger sig självt:bow: men eftersom jag kommer från samma ställe som Tand Troll tycker jag också honom. vilken kille:love:

*knappen*
Jösse vilken svår fråga..

Men något som fick mig att rysa nyligen är Fan Idol´s upplopp... Den hästen verkligen kämpade med HELA kroppen :bow:

Otroligt konstigt?!:cool:

Men livet är märkligt,väldigt ofta..........

Finns många travhästar jag gillar... Järvsöfaks såklart! Annars ligger Mack Lobell och Ideal du Gazeau nära hjärtat!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka