Mest B-vitamin för pengarna?

Estivuz

Trådstartare
Vilket märke är det egentligen? De flesta tillskotten innehåller B1, B6, B12. Varför inte B2, är det inte viktigt för hästar eller finns det någon annan anledning?
Beviplex (Apoteket) innehåller nämligen B2 och läste att det var rekommenderat att ge hästar med patellaupphakning.

Shy feeder exempelvis innehåller ju mer B-vitaminer per ml än vad Beviplex gör och priset är ungefär samma för båda produkterna.

Sv: Mest B-vitamin för pengarna?

Hästen tillverkar b-vitaminerna själv om den är frisk så all b-vitamin du ger hästen kissas bara ut. Vill du vara säker på att hästen får tillräckligt med b-vitamin så ge den vanlig bakjäst, en om dagen. Det hjälper magen och tarmen att bygga upp och underhålla en bra flora så att hästen dels kan tillverka allt b-vitamin själv men också att den tillgodogör sig fodret bättre och gör så att risken för att hästen ska få fång och kolik minskar.

Såpass mycket foderlära kan jag att jag vet att b vit i många fall är pengar i sjön...:grin: Nu undrade jag dock vilket preparat som gav mest vitaminer för pengarna.
Mina hästar har aldrig fått ngt tillskott förutom e/selen.
Nu har jag en unghäst med patellaupphakning och det var därför jag ställde frågan.

Jag har gett den peleterade B-vitaminen. Vet inte om den är är mer värd pengarna men det är den enda som ponnyn ätit. Den är från Krafft.

Du fick ju ett svar: bakjäst. Garanterat mest b-vit för pengarna. Varför denna ton om du ska ha hjälp? :crazy:

B2-vitaminer finns det tillräckligt av i grovfodret.
Så det behövs det inget tillskott av.

Både jag o en kompis har använt Emins b-vit till våra hästar som hakade o de blev båda betydligt bättre.

Du fick ju ett svar: bakjäst. Garanterat mest b-vit för pengarna. Varför denna ton om du ska ha hjälp? :crazy:

Man blir lite trött på att folk inte bara kan ge ett svar på en fråga utan hela tiden skall komma med pekpinnar "ge inte b-vitamin hästen kissar bara ut det" osv. Det var inte det jag frågade efter så därför klargjorde jag i mitt svar att jag vet mycket väl att man normalt sett inte behöver ge b-vit..

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Lisalei
·
Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag har semester och för mycket tid över ;) Men började fundera på hur man (typ jag då) egentligen vet om mikromineraler/spårämnen är...
Svar
12
· Visningar
2 865
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama