Mer transportfrågor

R

Ruffa

Hej! Såg att det var en lång tråd om transportering här, men jag börjar på nytt. En av frågorna i den tråden var huruvida man kör hästen i träns el. grimma. Är det ok att ha träns under grimman, men att hästen sitter fast i grimman? Är det dumt att låta hästen ha något att äta på i transporten då han har bett i munnen? Är det fel att använda sig av linor om hästen krånglar och kastar sig åt sidorna då han ska gå på?

Sv: Mer transportfrågor

Jag tycker det är ok med träns under grimman om det inte finns nånting tränset kan fastna i.
Jag låter aldrig hästarna äta med bett i munnen, de får heller aldrig något i transporten. Har ju ingen möjlighet att ge dem vatten under resans gång förutom om man stannar, och då får de heller ingen mat. (nu har längsta resan varit max tre timmar, och ingen av dem har hunnit svälta ihjäl på den tiden ;) )
Gör linorna att det går bättre och lugnare så kan det vara en bra idé!

Sv: Mer transportfrågor

Jag har inget i munnen på hästen. Använder en repgrimma under vanliga grimman. Repgrimman används endast under själva lastningen men sen sätter jag fast hästen i vanlig grimma.

:cool:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka