Mer tips ang mina tikar?

Narcissa

Trådstartare
Jag vill återigen tacka alla som stöttade så fint i min andra tråd! Tack.

Nu måste jag tänka framåt och behöver lite tips. :)

1. Jag har köpt en munkorg till heelern men hon verkligen hatar den och hon får av den hur mycket jag än spänner den. Finns det någon munkorg som sitter lösare och bättre? Så att det inte känns så instängt?

2. Jag känner mig superstressad över hela denna situationen och ill så gärna att hundarna ska funka med varandra. Som det är nu så är en av tikarna i komposthagen medan den andra är utanför. De har hälsat och blivit glada över att se varandra. Jag satte ihop dem snabbt för att kolla läget (munkorg såklart) och det var lite spänt men ingen tendens till att slåss. De dras till varandra och vill vara med varandra. De är inte alls sådär som andra tikar jag har sett som blir arga bara av åsynen av varandra. Mina är som om inget har hänt.
Heelern har börjat löpa och jag anar att det är därför det smällde så som det gjorde.

Råd? Tips? Stöd?

Sv: Mer tips ang mina tikar?

Jag hade haft dem ihop när jag var med (förutsatt att jag kan styra upp om de börjar titta snett på varandra) och sedan haft dem separerade med galler vid tillfällen jag inte hade full uppsikt. Munkorg känns lite överdrivet, jag tror att mer styrning från ditt hål är mycket effektivare.

Tack. Jag brukar ha koll. Får bara vara mer observant. Nu måste de ju vara åtskilda så länge lillan är skadad såklart. Och och de får vara skilda så länge det är löp.

Nu kanske jag målar fan på väggen, men jag har bara varit med vid en situation där två tikar rök ihop, mor och dotter för övrigt, båda fick sys. Sen var det kompostgaller och ögon i nacken som gällde.

Jag var nervös hela tiden att nån annan skulle komma in i huset och klanta till det så hundarna kom åt varandra. När de sen var tillsammans i samma rum, fick man alltid ha ett halvt öga på dem. Inte förrens den ena försvann insåg hur jobbigt det hade varit.
Jag skulle aldrig helt kunna lita på heelern, även om det skulle gå att få fram en förklaring till hennes beteende. Men det är jag.

Ikeas barngrindar, de man spänner fast i dörrhålen är toppen. Vi har dem lite överallt eftersom jag har både stora och små hundar som jag inte vill blanda när vi inte kan ha full koll (ett feltramp av en glad 45-kilos är inte så kul för en liten tvåkilos valp). De är smidigare att öppna än ett kompostgaller också.

Hur mår hon din lilla? Har hon fått behålla båda ögonen?

Håll koll o prova. Ta det lugnt o fundera under tiden.
Uteslut inte helt omplacering, kan på sikt vara det bästa för dig o hundarna.
PL

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 128
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 493
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 599
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Som rubriken lyder. Har en 6-årig tik som alltid gått på hunddagis. Hon har i stort sett hela sitt liv varit reserverad i möten...
Svar
7
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar