Oj nu är det riktig snö. Den kommer ner nästan horisontellt ibland. Stora flingor och volym. Undrar om katten vill gå ut på promenad? :sneaky:

Edit: känns ändå relativt bra att bo i centrala Bollnäs med gångavstånd till allting.

Är uppväxt med snörika vintar i norr där 1 m snö räknades som normal vinter och ofta var det mer. Och det var ett ickeproblem. Folk levde som vanligt bortsätt från snöskottning. Ypperlig vardagsmotion ;)
Nu bor jag längs västkusten i söder och vi har bara fått regn. Allt är vattensjukt.
Bönderna är oroliga för om de ska komma ut på åkrarna när det blir dags. Djuren står i lervälling och vatten i söndertrampade hagar, hästägare klagar på tappskor, mugg, sträckningar, ridförbud i marker och skitiga, blötatäcken. Kläder är städigt blöta, golven skitiga, hundarna blöta och leriga, en del har fått in vatten i sina hus. Minns inte en så här blöt höst och vinter någonsinn.
Och det är möööööörkt ute :(

Jag är svårt avis på alla med djup snö.

Nu ska det enligt SMHI komma cirkus en halvmeter snö kommande dygnet.
Kombinerat med vind och drivbildning.
Och lokalt kanske mer än det.

Egentligen gillar jag snön.
Och det ska vara under noll, så inte slask med de problem som det medför vid senare frysning. Men jag känner inte ork att ta itu med det. Har redan varit så många stora snöfall i år.
Att snökanterna blir högre än utkastet på slungan är inte något man normalt behöver preppa för där jag bor. Innan nyår hade vi lika mycket som det max brukar bli på en hel vinter.
Självklart spelar det in också att jag redan innan inte är pigg, men det går inte att ändra på just nu.

Hur gör du för att leva med din snö?

Jag bor i det där halvmetersområdet o har redan skottat en gång o kommer att få göra om det minst 2 ggr till idag. Snövallarna är så höga att det blir allt jobbigare att skotta upp det. Våran infart krymper sakta, vi kommer snart inte kunna köra ner med bilen. O vi börjar oroa oss för hustaket.

För att inte nämna hur jobbigt det är i stallet...fy f-n vad där i morse o hjälpte till att ta ut, skitjobbigt att pulsa i snön fram till hagarna.

Jag tar hellre en snörik vinter än en slaskig och isig, men detta tyckte jag var lite väl mycket. Är riktigt ordentligt trött på det.

Vad jag önskar att vi fick snö här. Vi har fått några cm ett par gånger denna vinter men det är bara löjligt.
Vill också ha rejält med snö.
Bor i södra Skåne.

För er som vill ha snö:
26180433_140435216650206_4500784920553062400_n.jpg

26295955_219505021951383_3924479474267062272_n.jpg

;) :D

Vi har nästan inte haft någon snö alls här. Korta perioder med max några cm på backen som snabbt blir slask och sen is överallt.
Jag gillar inte vintern och är inte så förtjust i snö, men hellre att det kommer lite ordentligt som sen får ligga kvar än det här av och på som vi har nu. Den här vintern har mest bestått av lera, is och slask och om vartannat. Eller samtidigt.

Obs! Inte min film, men så här hade jag det mina 3 mil till jobbet imorse =(
Körde fast med 4hjulsdriven bil i nedförsbacken på gården.
Så här har hela vintern sett ut i år.
Faktiskt... jag är less!
Även om jag brukar säga att det inte är någon idee att klaga på vädret, de går ändå inte att påverka ;-)
Bor man i fjällen gäller det att gilla läget.
Fritidsintressen finns... snöskottning!
Samtalsämnen finns... vädret!
Grannsämjan är god, vi får vackert hjälpas åt <3
Jag vet inte hur mycket snö vi har, men Saxnäs (där filmen togs) Har mer....
Skoteråkarna jublar, ALLT är orörd puder... ALLA dagar

De kommer en vår... SNART!

* Jenny *

De har faktiskt minskat mängderna i min prognos idag. :)
Och det blåser inte så farligt när jag tittar ut. Är ju inte ända ute vid kusten.

Inte flingor, utan smått, smått. Så det är nog mer än man tror inifrån för att det packat sig
Ska komma mig ut första vändan nu. Håll tummarna och skänk mig lite mental pepping

Jag försöker tänka på att det kommer en vår, bara att härda ut :meh: Egentligen tycker jag det är trevligt med snö på en lagom nivå, runt 40cm och bra skidföre. Hela vintern varierar mellan snö, smältning och is, nu är det sånt oväder så skolorna är stängda och all buss/tågtrafik är det också. Jag är otroligt tacksam över att jag bor i en hyreslägenhet och slipper skotta, också vägrar jag titta ut och roar mig med att planera vad jag ska odla på min odlingslott i år :) Trycker undan alla tankar om att det troligen blir en sen start på odlandet :(

Hur gör du för att leva med din snö?
Håller tummarna för att den aldrig kommer! Bor i södra Skåne så chansen är hyfsat stor att vi slipper den även denna vinter.
Jag bor själv på en liten gård, så snöskottningen faller alltid på mig... och jag tycker det är ett totalt onödigt jobb - som ändå måste göras. Och när det snöar här så kommer det ju inte så där lugnt och fint dalande som uppe i norr - här snöar det nästan alltid på tvärs så att alla vägar fyker igen på nolltid.

Men jag kan gärna tänka mig att resa till snön - på semester, t ex - där någon annan sköter skottningen :)

Hela världen är ett vitt fluff...

De där böljande formerna luras så att man underskattar höjden.
Kom mer blåst.

Har tuffat runt och tagit det viktigaste med snöslungan. Får dock göra en arkeologisk grävning till helgen och försöka fastställa vad som egentligen är kanten på vägen.

Men vad gör man med de lodrätta väggarna som går till axelhöjd? Det finns ju gränser för hur högt man kan kasta snön.

Älskar snön och att skotta, samt har en bra bil.
Men jag blev trots det kvar i Gävle igår istället för att vara i Hudiksvall ytterligare en vecka - all trafik med buss och tåg inställd och koppel av olyckor i trist väglag på E4.

Stannar i Gävle och skottar snö istället. Dricker glögg, bygger snölyktor... <3

Jag avskyr verkligen snö och tar alla gånger en lerig vinter än en med snö. Varje dag utan snö är en bra dag. Jag bor norr om Stockholm och här täcker snön bara marken vilket är ok.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka