mer om träning, häst i samma stall som dräktiga stoet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
P

pialotta

Läser i en annan tråd här om virusabort etc

hmm man får sig en tankeställare här. jag har ju min dräktiga märr hemma plus att jag har en foderhäst som jag tänkte tävla till våren.
Den är regelbundet på två ridskolor och tränar, dessutom åker vi regelbundet till ett tredje ställe. Plus att jag har en inackordering som också tränar på en av ridskolorna.

Tycker ni att det låter ok om vi fortsätter att träna men att jag avstår från tävlingar? Jag kan knappast förbjuda inackorderingen att träna, ridhusen/paddock till våren/ är så nödvändiga...

Stoet skall åka till ett annat ställe knappt två månader innan fölning (april, fölar i juni).Mina är vaccinerade mot herpes men inte inackorderingen. På ridskolorna finns individer som tävlar bara då och då under säsong.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: mer om träning, häst i samma stall som dräktiga stoet

Jag har mina avelsston i mitt stall hemma, de går med hingsten och så är valacken i hagen bredvid. Både hingsten och valacken är aktiva tävlingshästar som far runt ganska mycket och hitills har inget hänt mig. Flickorna är vaccinerade mot virusabort, influensa och stelkramp.

å det lät ju bra, att inte alla sätter sitt stall i viloläge!
Kanske t.o.m kan åka på nån tävling, då, om jag håller ordentlig koll på smittiläget runt ikring.

Vilken fin artikel det blev i Ridsport! Grattis!!
(för den handlade väl om din gosse utgår jag ifrån *blink*)

Vi har också gemensamt stall för tävlingshästar och dräktigt sto. Naturligtvis inte optimalt, men vad gör man... Bygga ett extra stall och hålla hästarna helt åtskilda känns inte praktiskt genomförbart när man bara har ett eller två avelsston.

Hittills har det gått bra. Alla hästar är vaccinerade och stoet är även vaccinerad mot virusabort. Sedan får man ju kanske vara lite extra försiktig och inte åka om man hört "rykten" om sjuka hästar osv.

Liknande trådar

Avel Hur ser marknaden ut för avelsston i dessa mindre bra tider? Finns det ens någon marknad öht? Själv tycker jag att det är relativt få...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 896
Senast: Fenestra
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte riktigt hur jag ska bena upp min hästhållning eller vad man ska kalla det. Jag har ett halvblodssto som ska föla i juni...
Svar
2
· Visningar
938
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur