mer/mindre morgon/kväll ??? (Kraftfoder)

H

Havregryn

Hur delar ni upp kraftfodret?

Mer eller mindre på kvällen/morgonen?

och varför gör ni som ni gör?

Sv: mer/mindre morgon/kväll ??? (Kraftfoder)

Förr fick dom mer kraftfoder på kvällen, men sen några år tillbaks har jag ändrat så dom får lika mycket både på morgonen och kvällen av den aledning att om jag åker bort och tävlar t ex och blir borta hela helgen så gör jag alltid i ordning allt foder till de hästar som är kvar i stallet. Och för enkelhetens skull så att det blir lättare för dom som hjälper mig att fodra så är det enklast att man behöver bara hålla reda på vilken låda som är till vilken häst. ´Det står namn på lådorna, men då slipper dom hålla på att fundera på om det är till morgon eller kväll.

Allt på kvällen.
De får bara 1 liter så det känns onödigt att dela upp.

Kornkross på morgonen och betfor o en morot till kvällen. Nisse skulle inte bli glad om han inte fick nått i krubban på morronen :D
Han får inte heller mycket kraftfoder men tycker han ska få det på två ggr ändå.

Min får mer hö/ensilage på kvällen men kraftfodret är samma morgon och kväll.

Just nu får hästen lika mycket morgon, em & kväll. (7, 17-18 & 22). Men egentligen (tidsmässigt borde han väl ha hälften så mycket på em då det bara är 4h till kvällsmaten). Hm bra med sånahär trådar för nu inser jag ju lite varför han äter mycket mindre hö inne under kvällen.

Han får så pass stora kraftfodergivor att jag vill sprida ut mängden så mycket det går. Ett tag resonerade jag som så att på dagen ute är det bättre med mer energi, dvs fick han mest av de energirika fodersorterna på morgonen.

Jag fodrar med pellets och betfor.

Pellets ger jag lika mycket morgon, eftermiddag och kväll.

Betfor ger jag separat efter ridning, alltså bara en gång per dag. Detta för att jag vill slippa diska ALLA foderburkar varje dag, och desutom kan ju blötfoder frysa till morgonen.

Jag ger lika mycket fibergi morgon som kväll men på kvällen ger jag även betfor för att lura i mineraler och annat äckligt... ;)

Mina hästar får kraftfoder 2 ggr/dag och då lika mycket båda gångerna.
Anledningen till att jag delat det så är för att det är 12 timmar mellan fodringarna.

(Övrig tid har de fri tillgång på hösilage)

*knapplån*

Stoet får kraftfoder två ggr/dag, lika mycket bägge gångerna (morgon och kväll). Valacken får bara en gång om dagen (går på lösdrift) och vilken tid den gången blir är lite olika.

Ullis

Gammalpållen lika mkt kraft morgon och kväll, mest för att det blir så mkt när jag blöter allt och det inte får plats i hinkarna annars....

Nordisen får 2 dl Krafft Protein morgon och kväll. På kvällen får han även pyttelite Hippo Alfa och Eggersmann müsli för att det är gott och på morgonen får han 4-5 dl betfor för att lura i honom mineralerna. Vet inte varför jag har delat upp det så för hans del. Vill ju ge honom nåt i krubban morgon och kväll eftersom gammalpållen får det. Annars blir han jättesur och krafsar runt sitt hö i hela boxen. :rofl:

Förra året gav jag morgon och kväll för att hästen fick mycket kraftfoder. I år får han så lite så d ger jag på kvällen. Det har resulterat i lugna hästar på morgonen, inget bankande i boxväggarna där inte. Dessutom går det snabbare på morgonen då jag inte behöver vänta på att dom ska äta upp.

min varmblodsvalack får mest på kvällen, lite mindre på morgonen och minst till middagen. 1.5L morgon 1 L middag och 2.5L kväll. Morgon och kväll med betfor......

för att dra en slutsats delar de flesta upp det jämt.

men jag har alltid tänkt så här, att om man ger mest på morgonen får man mest utdel av enegrin osv i kraftfodret, men allt kanske ligger kvar över kvällen??

är inte så haj på allt detta med foder, så krånigt och så mkt info.

/M

Ena hästen käkar 1,2 kg och får 0,4 kg per fodring. Morgon, insläpp, kväll.

Andra käkar 1,5 kg och får då 0,5 kg efter samma schema som den andra hästen.

Alltså får de lika mycket vid varje fodring.

Eftersom att jag har möjlighet att fodra tre gånger så gör jag hellre det än smäller i dem allt på en gång... De är de inte gjorda för.

Morgon 3-4 nävar fibergi som han får inne.(nyss börjat fodra med det, vet ej om jag ska fortsätta, ersätta eller lägga till med något annat, håller på att "laborera" lite)

Massor med hö i hagen, klarar sig i det närmaste hela dagen på högivan han får på morgonen.

Kväll 3-4 nävar fibergi + massor med hö

Efter ridning får han någon näve oxå...

Valacken äter ganska mkt kraftfoder, han får något mer på kvällen, på morgonen tas dom ut efter att dom ätit upp kraften så då får han lite mindre.
Stoet får samma både morgon och kväll för hon får så pass lite.

*knapplån*

50% av kraftfodergivan på morgonen, eftersom de får frukosthöet i hagen och jag är osäker på hur mycket han får i sig (2 kg kanske).

40% av kraftfodergivan vid insläpp, desto mer grovfoder.

10% av kraftfodergivan på kvällen (dvs krubbskrammel så han inte blir avundsjuk på grannarna) eftersom han får största givan grovfoder till natten.

Ungefär :smirk: .

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama