Mer kraftfoder på morgon eller kväll?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ponnypulka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 834
P

ponnypulka

Hej.

Ska man ge mer kraftfoder på morgonen eller på kvällen? Eller ska man ge lika mycket?

Sv: Mer kraftfoder på morgon eller kväll?

Jag fördelar det på morgon och kväll

Min gamling får mer på morgonen för att han ska få i sig mer mat innan han går ut. Den inte riktigt lika gamla får lika mycket morgon och kväll. Han äter lunchhö så han går inte lika länge utan foder. Den gamle är svårt att få i hö på dagarna. Han går och pillar i gräset i stället och där är ju ingen näring just nu, tror jag i alla fall.

För mig känns det mest logiskt att ge kraftfodret i proportion till grovfodret. Alltså störst kraftfodergiva när grovfodergivan är som störst, vanligtvis till kvällen.
Om det sedan finns några vetenskapliga belägg för att det är det bästa för hästens matsmältning vet jag inte.

Mina får bara på kvällen men om jag varit ute å ridit på fm får dom lite då med annars bara kväll sen får dom hö 2 ggr/dag

vi ger hästarna på morgonen och kvällen. nordisen rom inte rids så mkt får lika mkt morgon som kväll .men jag ger min d-ponny mer på kvällen om han ska gå dagen efter för det tar ca 1 dygn att om vandla energin (eller var det ett halvft dygn:confused:)

Senast ändrad:

Okej :d

Just nu ger jag lika mycket morgon och kväll och hästen har höbal i hagen :)

Jag ger oxå den största kraftfodergivan på kvällen eftersom det är under natten hästen är utan mat som längst. Men det är bara under de kallaste månaderna under vintern de får 2 - 3 ggr om dan (lite beroende på hur de tränas) annars få de bara på kvällen:smirk:

mina äter på morgonen 1,5
och sedan på kvällen 1,5

funkar jätte bra.

Min får mest kraftfoder och hö på kvällen. Minst på morgonen.
Eftersom han har bråttom ut i hagen på morgon och så har han hela natten att knapra i sig maten. De andra hästarna får lite kraftfoder och hö, står avundsjuka medan min gubbe slafsar och tuggar i sin mat...:rofl:

Hej
Du vet säkert att hästar ska äta ganska mycket och länge per dag, 18 timmar läste jag någon stans. Jag tycker därför att man ska sprida ut kraften så mycket det går. Själv ger jag mina pållar två gånger per dag man de får bara ca 1 kg kraftfoder totalt. Eftersom hästar ska äta så ofta o länge känns det för mig väldigt konstigt att korka ihop kraften till ett mål.
/ Christina

Jag anser att många ger så onödigt lite så en uppdelning inte ens behövs. På morgonen finns egentligen ingen anledning tycker jag att ge kraftfoder...därför att man bör ge grovfoder FÖRE kraftfoder i vilket fall som helst och många ids inte göra det på morgonen. Så då tycker jag det är smartare att lägga ut grovfoder i hagen och bara släppa ut dom.

Mina får lika mykcet på morgonen och kvällen

Mina får 3 mål om dagen. Frukost, Minst på E.m och störst på kvällen.

Lösdriftarna får 2 mål om dagen. Lika mkt per gång. De har också fri tillgång på hö.

Jag ger mer på kvällen eftersom min häst äter så långsamt...

Jag gör som Fragansia.

Jag föredrar att bara ge på kvällen dock, men när givan går upp för högt så den måste delas så ger jag mest på kvällen just för hästen äter som en snigel.

Får 0,8 kg på morgonen och 2,2 kg på kvällen.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka