mackan
Trådstartare
Undrar om ni kan hjälpa mig svara på frågan vad som egentligen händer/kan hända i hästkroppen om man fodrar mer kraftfoder (havre) än man fodrar hö (silage). Vet att det inte är bra, men i vårt stall har vi en familj, mamma och 2 döttrar, som fodrar sin ponny 3kg havre om dan, lite betfor, och max 5 kg hösilage. det är en stor D ponny. hästen får så lite strå foder att han är så hungrig att han struntar i havren och äter höet först vid fodring (- helt desperat, kastar sig på höet).
han är f.ö. stabbig och stel i bogarna vill inte gå framåt osv, vill inte hoppa heller, annars är det en fin ponny.
vad exakt är det som händer när mängden kraft nästan överstiger mängden strå - plus hur lite strö kan man egentligen fodra... det är ju silage dessutom, så mängden bör ju vara lite större än om man räknar i hö. vi har ingen analys på vårt stråfoder, men 5 kg silage på en stor ponny som rids intensivt 6 dagar/vecka är väldigt lite, så mycket vet jag?
han är f.ö. stabbig och stel i bogarna vill inte gå framåt osv, vill inte hoppa heller, annars är det en fin ponny.
vad exakt är det som händer när mängden kraft nästan överstiger mängden strå - plus hur lite strö kan man egentligen fodra... det är ju silage dessutom, så mängden bör ju vara lite större än om man räknar i hö. vi har ingen analys på vårt stråfoder, men 5 kg silage på en stor ponny som rids intensivt 6 dagar/vecka är väldigt lite, så mycket vet jag?