Mer kejsarsnittsfunderingar

Jamtland

Trådstartare
Hur går ett kejsarsnitt till? Jag är ute efter en "punkt-för-punkt"-lista, både vad som händer med en före, under oc efter operationen. Vill också höra erfarenheter av "vaket" kejsarsnitt och sövt. Har själv aldrig varit sövd så jag är nyfiken på allt!:bow:

Jenny

Sv: Mer kejsarsnittsfunderingar

En snabb lista innan nattning av barn;

Planerat snitt, nr 1.
Kom in vid 08 på morgonen, fick göra ett CTG, skrivas in och få dropp med vätska. Det kom något akutsnitt mellan, så först kl 13:30 åkte jag ner till op. Rullades in i salen, presenterades för personalen och fick spinalbedövningen inom någon minut. Lade mig ner, apparaterna som mäter allting på en kopplades in och skynket fälldes upp. Sen kollade dom min känsel, som var borta, och direkt påbörjades snittet.
Först skar dom, sen delade dom magmusklerna (Slitet isär, för då läker dom bättre) och tog vattnet. Några sekunder senare var Sebbe ute, han torkades av och gavs till sin pappa, som höll honom så att jag fick pussa lite. Därefter gick dom till ett anslutande rum, klippte navelsträngen, vägde etc.
Sedan satt dom hos mig medan jag syddes ihop, och därefter kördes jag till uppvaket. Fick ligga där i nästan 2 timmar, innan all känsel var tillbaka och vi fick åka upp till BB.
Sonen var ute 14:06 och jag slapp katetern vid ca 19. Kort stund senare gick jag på toa, och gick sen ut en sväng.

Snitt nr 2, akutsnitt i v 35.
Åkte in på natten pga väldiga smärtor. Efter undersökning konstaterades att moderkakan börjat lossna, så vi fick några min på oss att ringa vänner för att fixa med vidare barnvakt osv. 20 min efter undersökningen hade hela ovanstående procedur upprepats, och dom hade börjat skära.
Ingen skillnad i rutinerna, förutom att det gick mycket fortare självklart.
Fick spendera nästan 4 timmar på uppvak, då skiftbyten pågick på båda avdelningarna. Var uppe på BB strax efter 09, och Bella föddes 04:40.
Vid lunch togs katetern, och jag gjorde samma som innan. På toa, sen ut en sväng.
Åkte hem morgonen efter, spenderade 30 h på sjukhuset.

Jag sövdes, hade planerat snitt.

Vi hade första tiden med planerat snitt, kom in vid 7.00 blev serverade frukost (jag fick ju inte äta/dricka). Sedan kom det ett akutsnitt mellan. Jag rullades iväg för att förberedas runt 8.00 = CTG, sätta kateter osv.

Sedan rullades jag in på OP strax innan 9.00. Där presenterade teamet sig och min sambo blev lovad att få stanna kvar tills att jag somnat. Dom satte in narkos och jag minns att jag han räkna från 100 till 98.
9.06 plockade dom ut en skrikande tös som levererades till väntande sambo/pappa utanför.

Dom sydde mig, väckte mig och rullade ut mig för att träffa min dotter ca 09.30 till 10.00. Sedan fick jag ligga på uppvak nästan 2 timmar och under mitt första dygn fick jag blodtransfusion eftersom jag förlorade 2,5 liter blod under snittet. Jag ser ut som ett grådassigt lik på samtliga bilder ;).

Sedan rullades jag upp till BB där sambo och bebis väntade. Hade en morfinpump kopplad så jag behövde bara trycka på en knapp så fick jag smärtlindring. Väl uppe på rummet fick vi fika, jag gick en kort promenad och vilade. Duschade senare på kvällen och klädde på mig MINA kläder (gud vad skönt).

Vi stannade två nätter och sedan fick vi ett OK att lämna BB.

Det stramade lite i såret första veckan, men efter 1½ vecka gick jag långpromenader igen och hade inte ont alls, tog det dock lugnt med tunga lyft enligt läkaren rekommendationer.

Sövningen går till så att du får en infart i ena handen, där de ger sövningsmedlet som får dig att somna och slår ut din egen andning. Så fort du fått det, så får du en mask med syrgas för att få i dig syre så att du klarar dig mellan det att du slutar andas och narkospersonalen tar över andningen. Sövningen sker alltså inte med masken utan i handen.

Upplevelsemässigt så märker du knappt av sövningsmedlet, du får en mask att andas i några andetag, och sen är du borta.

Om man kan undvika det söver man i princip aldrig, utan snittar i vaket tillstånd, eftersom det är mycket farligare att söva. Så om du siktar på ett planerat snitt lär du vara vaken.

Liknande trådar

Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
939
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 398
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka