Sv: Mer kejsarsnittsfunderingar
En snabb lista innan nattning av barn;
Planerat snitt, nr 1.
Kom in vid 08 på morgonen, fick göra ett CTG, skrivas in och få dropp med vätska. Det kom något akutsnitt mellan, så först kl 13:30 åkte jag ner till op. Rullades in i salen, presenterades för personalen och fick spinalbedövningen inom någon minut. Lade mig ner, apparaterna som mäter allting på en kopplades in och skynket fälldes upp. Sen kollade dom min känsel, som var borta, och direkt påbörjades snittet.
Först skar dom, sen delade dom magmusklerna (Slitet isär, för då läker dom bättre) och tog vattnet. Några sekunder senare var Sebbe ute, han torkades av och gavs till sin pappa, som höll honom så att jag fick pussa lite. Därefter gick dom till ett anslutande rum, klippte navelsträngen, vägde etc.
Sedan satt dom hos mig medan jag syddes ihop, och därefter kördes jag till uppvaket. Fick ligga där i nästan 2 timmar, innan all känsel var tillbaka och vi fick åka upp till BB.
Sonen var ute 14:06 och jag slapp katetern vid ca 19. Kort stund senare gick jag på toa, och gick sen ut en sväng.
Snitt nr 2, akutsnitt i v 35.
Åkte in på natten pga väldiga smärtor. Efter undersökning konstaterades att moderkakan börjat lossna, så vi fick några min på oss att ringa vänner för att fixa med vidare barnvakt osv. 20 min efter undersökningen hade hela ovanstående procedur upprepats, och dom hade börjat skära.
Ingen skillnad i rutinerna, förutom att det gick mycket fortare självklart.
Fick spendera nästan 4 timmar på uppvak, då skiftbyten pågick på båda avdelningarna. Var uppe på BB strax efter 09, och Bella föddes 04:40.
Vid lunch togs katetern, och jag gjorde samma som innan. På toa, sen ut en sväng.
Åkte hem morgonen efter, spenderade 30 h på sjukhuset.