Mer energi...

M

MissNegativ

Vilken fodersort och från vilket fabrikat kan ni rekomendera? Just nu går han i princip bara på havre och har inte lust att ge 4 liter om dan. 1.80 m och behöver extra energi...höt/hösilaget har jag INGEN möjlighet att fixa analys på!! men det börjar ta slut så förhoppningsvis är de nya grovfoderet analyserat. han får i princip fri tillgång (äter knappt nåt ute av nån anledning, lite udda häst, äter inte knäckebröd heller :confused:) så han får fri tillgång inne kan man säga. betfor å lusern och mineraler får han också. han fick kra**t sport förut och märkte ingen som helst skillnad, testade ett mûsli också och ingen skillnad på de heller (importerat av en kompis) så de blir att testa sig fram, skojjigt. tips? som verkligen funkat...?
kan också tillägga att ja inte vill ha hjälp med ridningen då jag äntligen kommit på hur man ska rida honom för att få han att gå framåt, men känner att ja vill ha lite mer energi i alla fall och kanske de finns i nåt foder jag inte testat, eller så får ja ge upp och bara köra på havre då han funkat bäst å bara de...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mer energi...

Jag har till min häst som behövde mer energi gett gains power plus mix, det behövdes bara va 400 g för att jag skulle märka skillnad. Nu får han krafft energi. Utöver hö, så mycket han vill äta, 500 g betfor (torr vikt), 2 kg lucern och 3 kg havre.
 
Sv: Mer energi...

Eller kanske du får acceptera att din häst INTE är av den energiska sorten. Temperament går inte att fodra bort.
 
Sv: Mer energi...

Mer energi behöver den väl om den är tunn? Varför vill du inte ge 4 l havre? Annars kan du ju byta ut en del mot olja som innehåller mkt energi. Betfor innehåller också en del energi. Om den ska bli piggare så tror inte jag heller på att det går att tillsätta med fodret. Då är det nog bättre kondition/träning som gäller. men det ville du inte ha tips om så...
 
Sv: Mer energi...

Sen måste jag också säga att 4 liter inte är mycket till en så stor häst. Det är ju bara knappt 2 kg.
 
Sv: Mer energi...

Det är stor skillnad på hel havre och krossad havre. Jag ger inte mina hästar havre. Däremot ger jag fåren hel havre. Fyra lite hel havre låter som en del.
 
Sv: Mer energi...

om det är energikicken du vill ha är det foder som innehåller glukos, som är bra. Glukos lagras som glykogen i levern och musklerna och används vid exxplosivt arbete men det räcker bara en kort stund. Stärkelse innehåller en form av glukos som hästarna kan bryta ner själva med deras enzymer, men man får inte ge för mkt stärklese för då hinner enzymerna i tunntarmen inte bryta ner allt utan stärkelsen fotsätter till grovtarmen där den kan orsaka störningar ijäsningen. Max. 0.4 kg havre per 100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

som någon anna oxå skrivit innan så är ju hästar olika pigga och sega till naturen, det gäller väl att hitta ett läge där just din häst jobbar bra och har framåtbjudningen...
 
Sv: Mer energi...

4 liter havre är ca 2-2,6 kg, det är inte speciellt mycket till en så stor häst! Men du kan alltid prova att ge några dl rapsolja för att få mer energi om du inte vill öka havregivan! Eller öka på betforen, de flesta ger bara något hekto betfor, men man kan ge betydligt mer. 1 liter torr strimlad betfor väger drygt 3 hg.
 
Senast ändrad:
Sv: Mer energi...

jag har en bamse på 185 cm, och han är otroligt seg av naturen dock har jag lyckats "mata" upp honom någolunda.

men olja säger jag bara :) enligt vet. ska vi tillslut komma upp till 7 dl om dagen, dock tar de ju väääldigt länge att öka oljan, men idag går han på 5 dl och jag märker skillnad. Olja är ju som sagtr ren energi.

sen så får han 3 kg havre och 3 kg korn, 3 kg lucern, 1´½ kg torr betfor och tillskott + hö och halm.

180 - 185 cm häst är en väldigt stor häst och kräver mkt mat. Förra hästen gav jag eggermanns energi müsli och de funkade även kanon på honom, dock dyrt men smakligt för hästarna.
 
Sv: Mer energi...

betfor är laxerande och kan göra så att han har svårt att ta upp näringen, för du ger riktigt mkt betfor...
 
Sv: Mer energi...

enegrin som inte går till användning från betforn går till hullet i stället. Hans foderstat är uträknad av Evamari på flyinge och henne har jag stor tillit till, speciellt när de ärSusanne G. på flyinge som fixat mig in till Evamari med båda mina hästar. Båda hästarna skiter fina pluppar och är trevliga i hull och huve.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 836
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp