Mer energi där bak?

O

Opal

Hej. Det är en ridskolehäst jag rider, som jag har lite funderingar kring. Det är så att han är väldigt lätt att rida i form och få att trampa under sig där bak, utan att vara direkt kvick och alert s.a.s. Han maler på i ett lagomt tempo hela tiden inte för segt men inte heller direkt piggt. När jag ger honom skänkeln för att han ska gå mera framåt så svarar han inte på det, och nu syftar jag spec på traven.
Så min fråga är, hur ska jag få honom att reagera snabbt/snabbare på mina signaler, utan att jag ständigt ska behöva driva på honom framåt. Jag använder spöt och skänkeln bestämt, men inte ens det reagerar han på..??:crazy:
betyder det här att han inte är tillräckligt stark i sin kropp ännu?
Finns det några övningar jag kan göra för att få mera driv i honom?
:D Vore jätte gulligt.

Sv: Mer energi där bak?

Funderar på om du kanske skulle ta till lite kavalettiträning för att få hästen att länga sig och få mer framåtbjudning?!

Tyvär måste jag nog säga att hästen går inte i nån ärlig och bra form om den inte är framme för skänkeln. Uttrycket "gå på tygeln" betyder för mig att hästen svarar omedelbart och korrekt på alla hjälper och är uppmärksam.

Eftersom det är en ridskolehäst är det inte konstigt att han är som han är. Många ridskolehästar går gärna och maler på vad man än gör eftersom de rids av så många olika.

Använder du spöet på rumpan kan du prova att istället peta strax bakom skänkeln, många hästar förstår ingenting när man petar på ändan. Obs, spöet är inte till för att slå hästen, prova på dig själv vad som känns lagom. Vill man få lite extra reaktion kan man vinkla spöet lite inåt så hästen ser det bättre och vifta lite med änden. Men gör du det på lektion får du vara uppmärksam på de andra hästarna så de inte blir rädda.

Det absolut och utan tvekan viktigaste är eftergifterna. När du inte vill nåt eller har fått svar på hjälpen får du inte störa hästen. Dvs du måste kunna ha avslappnade skänklar som bara hänger ner längs hästens mage tills du ska använda dem. Kontakten med bettet är också väldigt viktig, i början kan du till och med lätta helt när du driver och bara fokusera på att få en reaktion framåt. Sen när hästen har fattat vinken kan du öva på att ha kontakt hela tiden. BERÖM. Massor av beröm, det kan inte bli för mycket.

Men som sagt, det viktiga för att hästen ska förstå vad du egentligen vill är att inte driva hela tiden.

Håller med Lyrazel.

Du skriver att den trampar under sig men sen skriver du att du vill ha mer energi bak, kvickhet och mer reaktion för din skänkel, men det är ju det som är att trampa under sig? Alltså gör den inte det.

Sen, om det är en ridskolehäst så antar jag att du rider för en ridlärare, varför inte fråga honom/henne om hjälp som ser er i verkligheten OCH känner hästen, där får du 100 gånger bättre hjälp än här inne av folk som aldrig sett er och varken känner dig eller hästen.

Nu har jag verkligen fått en ordentlig insikt i vad jag faktiskt håller på med ::angel:och det första jag ska ändra på är att stilla mina skänklar och "tajma" mina hjälpgivningar till då dem verkligen behövs.
Jag har också märkt det att när han inte lyssnar på mina skänkelhjälper så krullar han liksom upp sig och ihop sig, han höjer halsen och höjer ryggen men han arbetar inte i -genom ryggen s.a.s han blir "stiff".
Vad kan man göra för övningar för att göra han mer direkt lyhörd för mina hjälper? Är det skritt - halt - skritt - halt som gäller då eller? - och få honom att stanna direkt och gå framåt direkt?
Min lärare brukar hetsa mig att han ska gå "Direkt" och piggt framåt i skritt, - vilket jag blir lite stressad av :crazy: Kan jag inte bara nöja mig med att han bara går framåt, direkt för in skänkelhjälp till en början? :angel:confused:

kör mkt tempoväxlingar när du värmer upp så han kommer igång mer med bakbenen, kan också rida cavaletti.

Du kommer aldrig lösa problemet genom att rida fort, speciellt skritten ska man vara väldigt försöktig med att överila, alltså rida snabbare än hästens takt, då blir hästen bara spänd och trippig, och kanske tom. börjar passa. Precis som du skriver är det reaktionerna du måste finslipa, inte tempot. Gör oändligt mycket halter och igångsättningar, övergångar och tempoväxlingar. Var konsekvent, ignorera inte en dålig reaktion NÅGONSIN, men viktigast av allt...Glöm inte berömma när du är nöjd! :) Men som sagt, ta upp problemet och diskutera det med din ridlärare, lycka till!

Tyvär måste jag nog säga att hästen går inte i nån ärlig och bra form om den inte är framme för skänkeln. Uttrycket "gå på tygeln" betyder för mig att hästen svarar omedelbart och korrekt på alla hjälper och är uppmärksam.

.

håller helt med

Träna övergångar och tempoväxlingar. Tempoväxlingar kanske är enklast om det är på ridksola. Inte så schysst att stanna mitt i alltihop :D

Men det är faktiskt jättebra. Då blir han uppmärksam på dig och du får honom framme vid skänkeln.

Ingen som vill svara ? :o

svårt med en ridskolehäst, men jag skulle ridit ut. hållt homon
låg, ska nästan kännas som om han är lång och travat på i ett
friskt tempo. och eftersom han kan sin grundform så kan man även
prova att rida med graman, om tränade råder till det.
min syster fick det rådet av hennes tränare, maria eriksson -
galliano. kanske är bekant ? hon rådde oss att rida henne så
och det är en jävla skillnad nu mot förut. hon har en enorm trav (;

Såvida man inte spänner grammanen om rumpan och drar har jag svårt att se hur den skulle påverka bjudningen positivt...

. och eftersom han kan sin grundform så kan man även
prova att rida med graman, om tränade råder till det.
min syster fick det rådet av hennes tränare, maria eriksson -
galliano. kanske är bekant ? hon rådde oss att rida henne så
och det är en jävla skillnad nu mot förut. hon har en enorm trav (;

Jasså, du håller på och snabblar om din förträffliga graman än.
Till TS, gå inte på snacket med gramanridning, det hjälper inte.
Att kränga på en graman gör inte någon häst mer reaktiv eller kvickare.

Och hur kan du med att i tråd efter tråd nämna din tränares namn som marknadsförare av graman??
Har du frågat om hon vill att alla som läser på buke ska veta vilka träningsmetoder hon använder sig av?
Jag tycker det är dåligt av henne att ge lektioner i gramanridning, vore bättre att hon lärde er bättre ridning istället, även om det tar längre tid.

Vad har du din ridlärare till?

Det finns tusen sätt att pigga upp en häst och få den alert men det är stor skillnad på privathäst och ridskolehäst där du inte har mer än 30-40 min i veckan på dig och därimellan ett gäng andra ryttare som "förstör" din träning av hästen.

Så fråga din ridlärare. Och ev. då att denna kan säga till alla som rider den här hästen att göra på samma sätt osv....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 193
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Ridning Hej! Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan. Jag hade...
Svar
11
· Visningar
1 535
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 207
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar