Mer energi än nödvändigt??

Denver

Trådstartare
Sitter o räknar lite på analysen och kommer fram till att han får mer energi än vad han behöver ha. Vad menas med det?

Är uberdålig på allt sånt här..

Sv: Mer energi än nödvändigt??

Om det stämmer även i verkligheten (att hästens behov överensstämmer med det du räknat på) innebär det att kanske kommer att bli pigg, kanske bli fet (den energi som inte går åt blir ju fett, precis som på människor). Vissa hästar springer av det i hagen, andra är lugna och lägger på sig och blir tjocka.

Oki.. ja mer piggelin behöver han inte bli men mer fett gör inget :D

Kom ihåg att din häst kanske inte alls ska ligga på den mängden energi som står i tabellen. Han kanske rent av blir smal och faller ur trots att han får det som behövs enligt tabellen. Du får då öka fodret och räkna ut hur mycket energi hästen får i sig när hullet hållas stabilt på en bra nivå. Du får sedan gå efter det värdet när du räknar ny foderstat vid nästa höleverans. Tabellvärdet är bara lite vägledning.

Ja är ju som sagt värdelös på allt detta... Vi har ju fått analysen för vårat hösilage som räcker till nästa sommar..

Om det är någon som är duktig o kan förstå analysen får ni gärna hjälpa mig.

TS 77%
Smrp 40 g/kg foder
energi foder 6.9 mj/kg foder
Ca 3.3 g/kg foder
P 1.3 g/kg foder
Mg 1.0 g/kg foder
K 9.5 g/kg foder

vad som är bra o vad som är mindre bra

sen finns det ju mer men med andra värden... Jag är nog trögast i stan

råprotein 88 g/kg foder
smrp 51 g/kg f
energi 8.9 MJ/kg f
Ca 4.3 g/kg f
P 1.6 g/kg f
Mg 1.3 g/kg f
K 12.2 g/kg f

Senast ändrad:

Snabbt svar: kvoten är hyfsad (smrp/mj), den ligger på 5,8. Normalt räknar man med att en häst behöver en kvot på mellan 6-8 (ridhäst). Första året man räknar foderstat till den aktuella hästen får man helt enkelt vara nogrann med att kolla av hästen. Stämmer de värden man räknat på? Behöver den mer energi än tabellvärdet? Mer protein?

Det som inte räker till via grovfodergivan kompletterar man med vettigt kraftfoder. Många hästar behöver inget annat än ett bra grovfoder.

År två vet man vilka värden HÄSTEN behöver och då blir det lättare att räkna. Nu får vi inte (enligt forumreglerna) räkna på någon foderstat till din häst, men det finns flera som gärna hjälper dig här på forumet, om du lämnar dem ett PM.

smrp/mj kvoten ligger på 5,79, dvs knappt 6. Helt ok, men du kan behöva lägga till lite protein i foderstaten, tex i form av lucern. Det beror helt på vad du har för häst, och vad den gör. Normalt innehåll av protein i ett hö sägs ligga mellan 31-50g/kg.

Energiinnehållet är inte särskilt högt, det är alltså inget jättekraftigt hö du har.

Ca/P kvoten är ok. Ska ligga över 1,1 och helst under 3. Det kan bli så att din häst inte får i sig till mkt fosfor, det får ordnas mha mineralfoder.

Gå in på hippocampus foderstatsberäkningsprogram tex så får du hjälp på traven att räkna ut vad din häst behöver.

Edit: du kan pm:a mig om du vill ha lite hjälp. Du får då berätta lite mer om din häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka