Mer betesfrågor

Puppan

Trådstartare
Är nervös nu, för jag har en ponny för första gången och har inte riktigt koll på det här med bete-ponnysar-fång.
Det här är ett russ som blir rund lätt. Vi har betesvant honom i tre veckor från ett par timmar till ett halvt dygn nu. Tycker inte att han blivit gallig eller varm om benen, men rund om magen, det har han blivit.
Kan man släppa ut honom på dygnetrunt-bete redan nu? Hagen är inte jättefet, men visst finns det mycket gräs.
Vad för varningstecken ska jag reagera på om jag släpper ut honom nu? Hur gör ni med era tjockisar?
 
De flesta hästar blir nog runda när de går på bete, fritt med mat o god näring, kan knappast bli annat. Om din ponny har gått ute hela dagarna på gräs så är det säkert ingen fara att släppa även på natten. Ta bort all kraftfoder för det behöver han med största sannolikhet inte.
Vad du bör vara uppmärksam på är om han blir extremt rund, får gallor eller att hovarna blir varma, då kan det vara bra att minska på det gröna gräset.

Lycka till!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 821
Senast: Lindsen
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 536
Senast: sandrafors
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 738
Senast: Lindon
·
P
Foder & Strö Någon som vet om gräset innehåller något/extra annat. Tror nämligen att min häst reagerar på något just nu på hösten:confused: Förra...
Svar
2
· Visningar
1 216
Senast: Precious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp