mer accepterat med svanskappa igen

em76

Trådstartare
När jag var som mest ute bland hästfolk (ridskola, dressyr, hoppning) på 1990-talet var svanskappa tabu, möjligen kunde shettisarna på ridskolan ha det. Vid körning var det baksele som gällde.
Islandshästfolket slutade också med svanskappa som ansågs störa särskilt tölten.
Nu har jag varit och tittat på några AR, barock och tömkörningskurser och svanskappa är vanligt förekommande, mest i kombination med spanska och bomlösa sadelar och tömkörningsgjord, på hästar av alla raser.

Vad har ni för åsikt om användande av svanskappa? Vilken inriktning har ni?

Sv: mer accepterat med svanskappa igen

använder endast svanskappa vid körning då min sele inte har baksele, kör väldigt sällan där det är backar men om det är det så går jag av och går i nedförsbackar då jag inte gillar tanken på att hästen ska behöva hålla emot vikten av vagn och kusk/bromsa till stor del med svansen...

Så gjorde jag också när jag körde min häst.

Min kirpopraktor jag tar ut till hästarna menar att svanskappa kan vara bra. Hon säger att svanskappa är bättre än att sadeln ligger överbogarna vilket tvingar hästen att dra fram bogbladen och därmed sänker ryggen.
Vet också om sadelmakare som menar att svanskappa är bra.

Rider mitt ungsto med svanskappa. Hon är överbyggd för tillfället och alla sadlar åker fram. Hon har utprovad sadel och sadelutprovaren sa att jag var tvungen att använda något för att stoppa sadeln från att glida. Provade först med stoppdyna men det gick inte, då ruggades ryggen. Med svanskappa fungerar det perfekt och hon är slät och fin i pälsen under sadeln och svanskappan sitter inte hårt utan löst och bra samt att sadeln ligger stilla.

Förhoppningsvis så jämnar hon till sig när hon växt lite mer och jag kan ta bort svanskappan.

jag har också lagt märke till att det har blivit vanligare med svanskappa igen, främst om man kollar på lokala ponnytävlingar.
Tycker att det är bra för det är så mycket bättre än att ha en sadel som glider och blir obekväm.
Själv använder jag inte svanskappa nu men när jag var flitig shettisryttare så var det en självklarhet då de små monstrena kunde försök "krypa ur" sadeln efter de hade kastat av en. :smirk:

Håller med fullständigt.
När man använder svanskappa så ska den helst vara fäst framtill på sadeln, med en rem genom kanalen. Detta gör att sadeln ligger på plats stabilare och man undviker att rycka hästen i svansroten varje steg, eftersom hästens bakdel rör sej i sidled och sadeln ligger stilla.

Min åsikt är att man ska undvika svanskappa så långt det går. Skaffa en sadel som ligger still i stället. När man kör fungerar svanskappan på ett helt annat vis än när man rider. Vid körning belastas svanroten bara när det går utför, när hästen börjar dra lättar trycket direkt. Men om man har en sadel som stretar framöver hela tiden så är det ju just det den gör hela tiden, stretar framåt. Och svanskappan ska ju alltså hindra sadeln från att göra det, så om den gör sitt jobb så måste den (väl?) vara spänd hela tiden.
På islandshästtävligar är det bara tillåtet att ha svanskappa om den efter ritten fortfarande är så lös att man kan få in en tvärhand uppe på korset. Jag menar att den då inte har gjort sitt jobb och alltså är onödig...

Jag red min Ubble med svanskappa ett tag medans han musklade i sadeln, det fungerade bättre än padd tycker jag i syftet att inte störa hästen och ändå vara fri i ryggen.
Alla kommenterade det hela tiden, men jag fortsatte :p Till slut lessnade jag iofs. på kommentarerna så jag bet ifrån. O då fick man kritik... "Använd padd, använd padd".

skuggi skrev:
Min åsikt är att man ska undvika svanskappa så långt det går. Skaffa en sadel som ligger still i stället. När man kör fungerar svanskappan på ett helt annat vis än när man rider. Vid körning belastas svanroten bara när det går utför, när hästen börjar dra lättar trycket direkt. Men om man har en sadel som stretar framöver hela tiden så är det ju just det den gör hela tiden, stretar framåt. Och svanskappan ska ju alltså hindra sadeln från att göra det, så om den gör sitt jobb så måste den (väl?) vara spänd hela tiden.
På islandshästtävligar är det bara tillåtet att ha svanskappa om den efter ritten fortfarande är så lös att man kan få in en tvärhand uppe på korset. Jag menar att den då inte har gjort sitt jobb och alltså är onödig...

jag tycker du har rätt i den utsträckning att svanskappan inte ska ersätta en välanpassad sadel, men sen tror jag att de flesta vet hu mång ponnyryggar ser ut. Helt klotrund och utan manke, sadeln kan vara perfekt anpassad men nog katten så glider de ändå, och då är en svanskapp bra.
Självklart bör man ju inte spänna den så hårt att det rycker i svansroten för varje steg som hästen tar utan den ska bara vara en säkrhet så ryttaren kan vara säker på att om sadeln skulle börja glida så kan den åtminstone inte glida av.
En löst åtspänd svanskappa gör ju mer nytta än ingen svanskappa alls.

Har svanskappa på tösens ponny för att sadeln inte ska glida fram
och lägga sig mot bogarna. Funkar jätte bra och jag får under en knuten näve.

Vi behöver ingen svanskappa (tack och lov)
men vet många som använder för att få rätt läge på sin sadel om häste fallit ur eller så.
dessa är fästade framtill i sadeln med rem i kanalen och det fugerar bra.

rätt spända så är dom ju bara bra så inte sadeln ligger och trycker på bogbladen.....tycker jag

sen håller jag med dig.....det har varit helt FEL att använda svanskappa länge.
men nu är ju intresset stort att ha rättanpassad utrustning

yven skrev:
sen håller jag med dig.....det har varit helt FEL att använda svanskappa länge.
men nu är ju intresset stort att ha rättanpassad utrustning

Precis, att utrustningen passar hästen är ju viktigare än vad som hjälper till för att hålla den på plats :p
(Sen ska ju utrustningen i så lång utsträckning så möjligt sitta på plats utan hjälpmedel, men ibland så går inte det.. :smirk: )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka