Mental träning?

majola

Trådstartare
*hoppas tråden ligger rätt*

Håller ni på med mental träning?

Jag lider av rätt besvärlig prestationsångest som jag ibland kan hålla i schack. Just nu löper den dock komplett amok med mig.

Jag tror att jag behöver lite verktyg för att kunna stoppa "panik-attackerna" med "det går inte, jag kan inte, jag borde inte få sitta på en häst". Rent praktiskt, hur gör ni?

När jag står på backen så kan jag också vara sådär förnuftig och tänka att man ibland lyckas och ibland misslyckas, och det är inte hela världen, och jag borde sänka kraven på mig själv osv osv osv. Men så fort jag sitter i sadeln så är det som bortblåst.

Jag läste till exempel i en artikel om att man skulle försöka hitta kodord som man programmerade in i sig när man hade flow och en bra känsla, och sedan när det blev jobbigt så behövde man bara tänka på det ordet så skulle man bli avslappnad och positiv. Det är sådana tips jag söker...

Sv: Mental träning?

Tja, ett sätt som ibland fungerar är att göra lite avslappningsövningar till en musik du gillar och blir glad av. Det är inte själva avslappningen som är viktig, utan att du tänker på trevliga saker och lyssnar på musiken samtidigt. Så du programmerar in musiken som något positivt/lugnande.
När du sedan känenr att nervositeten börjar komma börjar du sjunga/vissla/nynna på den musiken. Särskilt att sjunga brukar fungera innan den värsta ångesten brytit ut.

Det du också kan göra är att hela tiden hitta på roliga saker med ridningen att se fram emot, istället för att sätta krav på dej själv så ställer du in dej på det roliga du ska göra. En off-road tur i skogen? En lekbana med lite roliga "hinder", barrelracing kanske? Eller ta en lugn uteritt med någon att prata med så man får något annat att tänka på.

Jag har varit uteritts-rädd att jag inte vill rida ut ensam pga vissa obehagliga erfarenheter. Och numera litar jag sällan på nya hästar. Men med min egen häst har jag lärt mej att lita på honom för att han förtjänar det. Och han förtjänar en matte som går att lita på. En rädd matte är inte så skoj att ha ;)

Det är en jättebra idé! Jag har funderat på att köpa en liten MP3-spelare och ladda med pepp-musik som jag kan lyssna på medan jag ryktar och så.

Det finns speciella program, cdböcker, med mental träning för ryttare. De finns att köpa på Adlibris. Jag har den första i serien (finns flera på olika nivåer) och tycker den funkar bra. Lite grundläggande avslappning och målbildsträning, självförtroendeträning osv. De andra i serien är mer specifikt inriktade på ridning. Testa den, om du nu ska skaffa dig mp3spelare.

kanske kan vara något att testa även när du rider? iaf när du rider på bana? att lyssna på den musiken. kan fungera kanske!

Nej, jag har inget behov av mental-träning.

Har hållt på med metal träning i ca 1 år nu. Funkar jättebra på mej. Är numera inte lika stressad och har sänkt kraven på mej själv.

Tycker också det där med att lyssna på en pepp- låt, låter utmärkt!

Följde du något speciellt program?

Vad skönt att det gått så bra för dig!

Hm.. det är min skola som har hand om den mentala träningen. Det är det första vi börjar med på dagen.
Dessvärre vet jag inte vad för program det är, men pappa har ett liknande som han fick när han blev utbränd, så det lär finnas att köpa.

De första månaderna skulle man sitta och blunda på en stol, för att sedan spänna olika muskler i kroppen och sedan slappna av = man blir mer avslappnad.
Man skulle tyst för sej själv säga positiva meningar, så som "jag kan", "jag kan göra misstag men aldrig misslyckas", osv.
Jag skulle låtsas vara ett löv som sakta dinglar ner på marken.
Det finns massa olika "övningar"

Lycka till :bow: .

Jag är så pass dålig att jag inte rider särskilt mycket ensam på ridbanan. Det behövs liksom någon som kan hala ner mig fort som blixten om jag börjar ställa till med en massa dumheter! :smirk:

RuthHendrix skrev:
Det finns speciella program, cdböcker, med mental träning för ryttare. De finns att köpa på Adlibris. Jag har den första i serien (finns flera på olika nivåer) och tycker den funkar bra. Lite grundläggande avslappning och målbildsträning, självförtroendeträning osv. De andra i serien är mer specifikt inriktade på ridning. Testa den, om du nu ska skaffa dig mp3spelare.

Vad heter dom böckerna? Hittade inget på Adlibris som var för ryttare?

lider själv av prestationsångest och haft ett berjk från allt vad tävlingar heter från november förra året har nu börjat om helt på ny kula ny häst (red ponny tidigare), unghäst dvs inga som helst krav nånstans, och helt annat folk på tävlingarna.

gått på två föreläsningar som varit jättebra och nu läser jag en bok om mentalträning som jag lånat av pojkvännen igentligen uppbyggt efter skyttet men byt ut ordet skjuta mot rida så är den oerhört bra bättre än de andra böcker jag sett faktiskt.

De ligger under mp3-böcker.
Info finns också på förlagets hemsida, horseinmind.com, men det är billigare på adlibris. Men då måste man ju ha en Mp3spelare, så det beror helt enkelt på vad man har för spelare.
"Ryttarens grund i mental träning" heter den.
Finns också en om sitsträning och en om vinnande ridning.

RuthHendrix skrev:
De ligger under mp3-böcker.
Info finns också på förlagets hemsida, horseinmind.com, men det är billigare på adlibris. Men då måste man ju ha en Mp3spelare, så det beror helt enkelt på vad man har för spelare.
"Ryttarens grund i mental träning" heter den.
Finns också en om sitsträning och en om vinnande ridning.

Tusen tack!

Liknande trådar

Hoppning Har ett fullblod som jag haft i 7 år och har tränat hoppning upp till 1.20 med han. Tävlat mycket men nu var det mer än 3 år sedan vi va...
Svar
8
· Visningar
2 271
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 472
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 612
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama