Mental förberedelse

aysha

Trådstartare
Hur förbereder ni er mentalt före tävling?

Jag vill så mycket när jag ska tävla så jag tänker alldeles för mycket, på allt på en gång. Detta resulterar i att så fort jag rider in på medellinjen slutar jag andas och spänner till och givetvis för jag över detta på hästen. Detta gäller även dagarna innan tävlingen när jag rider...
Jag är inte nervös för själva tävlandet, så som jag blir nervös om jag ska prata inför folk eller liknande, men jag blir som sagt spänd. Det är nån slags undermedveten eller omedveten nervositet.

Så, hur gör ni för att fokusera, koncentrera och slappna av innan och på tävling?

Sv: Mental förberedelse

Är jag riktigt nervös. Sitta ner ensam med KoRn i öronen. Musik lugnar mig alltid! Framför allt vill jag vara ensam och tänka igenom ritten.

Ja, funderar på att testa att rida fram med musik, för att slippa ljud omkring. Har ridit med det hemma och det funkar super!

Jag blir nästan aldrig nervös längre, bara på ett positivt sätt. Anledningen är rutin! Vet inte hur mkt du tävlat men säkerhet/lugn kommer ofta med rutin. Annars kan det kanske vara värt att testa mental träning? Du kanske kan hitta ngn som är duktig på det som kan coacha dig lite?

Jag är inne på min tredje säsong, så lite rutin har jag. Men man kan nog aldrig få för mycket :)

Jag har en bok som handlar om idrottspsykologi och mental träning när det gäller just ridsport som jag läser nu, men det är även kul att höra hur andra förbereder sig :)

Jag har höga krav och får lätt "tävlingsångest" eller vad man ska kalla det. Jag blir ofta sur, irriterad när jag förbereder mig på tävlingsplatsen innan jag sitter upp på hästen. Det enda som än så länge har fungerat för mig är att INTE tänka på placeríngar eller "dagdrömma" om hur perfekt ritten kommer att bli för då blir den inte det. :angel:

Varje gång jag tävlar numera så strävar jag alltid efter att RIDA runt banan och bli nöjd :D

Ett tips jag läst/sett/hört (vet alltså inte vart jag fått det från, kanske flera källor) är att gå igenom programmet steg för steg i huvudet - och att man i huvudet försöker känna hur det ska kännas i kroppen, vilka signaler man ska ge och hur hästen ska kännas när just det momentet går bra.
Man visualiserar programmet helt enkelt - och även i visualiseringen kan man göra om tills det känns "rätt" att man lyckats bra genom hela programmet och sen försöka befästa det.

Själv tänker jag som så - om jag har svårt att få till något t o m i huvudet efter ett par försök, då bör jag träna mer på det i prakiken men helst efter att först genom tränartips eller teoretiska vinklar försöka lösa det och få en bättre känsla i momentet.
Ibland blir jag stressad t o m under visualiseringen! :crazy: kommer inte ihåg om jag blivit det i tävlingssammanhang (är ingen tävlingsryttare men har tävlat en hel del klubbisar på ridskoletiden) men jag försökte något liknande inför uppkörningen för körkortet och pulsen var skyhög! :p Lyckades aldrig få till visualiseringen utan det där stressade, men hade jag försökt varva med lite avslappningsövningar/meditiation så kanske det hade gått bättre.

Å andra sidan så viss stress behöver man för att prestera. Lyckas man kanalisera stressen så man inte blir spänd och ofokuserad utan tvärtom lyckas fokusera på de jättemånga detaljer man behöver hålla koll på och reagera blixtsnabbt när det är på väg att bli fel - då är stressen kanon att ha!
Vad jag vill säga med det är väl mest att jag anser att fokus är det viktigaste att lära sig, för att kunna utnyttja stressen rätt. Sen tror jag säkert det stämmer att man blir mer stresstålig ju mer rutin man får.

Jag har höga krav och får lätt "tävlingsångest" eller vad man ska kalla det. Jag blir ofta sur, irriterad när jag förbereder mig på tävlingsplatsen innan jag sitter upp på hästen. Det enda som än så länge har fungerat för mig är att INTE tänka på placeríngar eller "dagdrömma" om hur perfekt ritten kommer att bli för då blir den inte det. :angel:

Varje gång jag tävlar numera så strävar jag alltid efter att RIDA runt banan och bli nöjd :D

Så tänker jag också, fast som jag skrev - att man försöker fokusera på att verkligen göra sitt bästa och göra en bra ritt!
Mindre dagdrömmande - mer "ta tag i" att bli skicklig så man till slut förtjänar sina rosetter! :)

Jag har läst om detta och ska försöka göra det. Det är bara det att jag har så mycket annat i huvudet så jag kan inte koncentrera mig helt och hållet.
Behöver nog träna på att slappna av över huvud taget..

Ja, lite nervositet är nog bara bra, men som du säger, man måste kunna kontrollera det och vända det till något bra och verkligen göra ett jobb på banan.

Jag har nog för bråttom, vill göra allt på en gång istället för att ta ett moment i taget.

Ärligt talat - INGEN ANING! :crazy:

Jag är helt hopplös när det kommer till tävling.
Stressar upp mig redan kvällen innan så att jag inte kan sova.
Är så illamående på morgonen att jag inte får i mig frukost.
Lugnar mig sedan något under färden till tävlingen, har inte så mycket val eftersom det är jag som kör. Kan bli farligt annars :p
Är sedan hypernervös innan det är dags att sitta upp. Tror hela tiden att jag är sen och gör därför iordning hästen snabbt som fasen bara för att upptäcka att jag är väldigt tidig..
Lugnar mig något under framridningen - då kan jag fokusera och rida ordentligt. Hästen brukar gå som en klocka.
Sen är det dags för start och då brister allt.
Jag blir hypernervös och klarar inte av att rida ordentligt.
Hästen känner av att jag är spänd och stirrig och blir likadan han..
Det går alltså SKIT.

Av denna anledningen undviker jag att tävla. Trots detta har jag anmält mig till en tävling nu på söndag och skulle verkligen önska att det kunder gå bra, det kommer förmodligen bli vår allra sista tävling tillsammans.. :cry:

Om någon har några tips som kan hjälpa mig så tackar jag och tar emot!:)

Då låter det som att lite meditation/avslappningsövningar kan vara nyttigt, ja. Kan hjälpa för att sortera tankarna och få bort allt onödigt "brus", lättare att fokusera.

Kanske kan hjälpa också att redan på träningen tänka på det du gör NU, och lägga total fokus på varje steg.

Jag tycker synd om dig som har det så besvärligt.

Men jag har inga bra tips, ska tänka lite får vi se om det poppar upp något som är värt att nämna.

Jag har det bra, har inga nerver, är inte det minsta nervös, fokuserar bra och inget kan få mig att få nervdaller.och det verkar som om man tjänar lite x-poäng på det.:D

Jag är oerhört slarvig med att plugga programmen:o

En enda gång hade jag fokuserat innan på exakt hur jag skulle rida i varje moment- inklusive halvhalter.
Satt på "bakbenen" o red- bara- kanonritt:banana:

Jag är oerhört slarvig med att plugga programmen:o

En enda gång hade jag fokuserat innan på exakt hur jag skulle rida i varje moment- inklusive halvhalter.
Satt på "bakbenen" o red- bara- kanonritt:banana:

hmm jo jag är inte heller särskilt påläst.. Bägge programmen som jag ska rida nu å¨söndag är nya och jag har inte ens hunnit rida igenom dem än.. :crazy:

Jag tycker synd om dig som har det så besvärligt.

Men jag har inga bra tips, ska tänka lite får vi se om det poppar upp något som är värt att nämna.

Jag har det bra, har inga nerver, är inte det minsta nervös, fokuserar bra och inget kan få mig att få nervdaller.och det verkar som om man tjänar lite x-poäng på det.:D

Önskar att jag vore som du, det är hopplöst som jag har det.
Inte värt att tävla för jag vet att jag kommer hamna i nedre halvan av resultat listan - på grund av att jag tappar ridning när jag blir så nervös.:mad:

Önskar att jag vore som du, det är hopplöst som jag har det.
Inte värt att tävla för jag vet att jag kommer hamna i nedre halvan av resultat listan - på grund av att jag tappar ridning när jag blir så nervös.:mad:

Jag lovar, du vill inte vara som jag. Jag har annan skit att släpa på som är värre än nervdaller.
Men som Axel tog upp, programmen. Är man nervös är det nog bra att kunna dem som ett rinnande vatten.
Programmen kan jag men jag tränar i princip aldrig programm, fy så ledsamt och tråkigt, det räcker att göra dem på tävling.;) Men det är säkert bra om man har lite nervositet i kroppen att träna programmen innan.
Och dessutom ska man träna programm så hästen känner igen sig, det är bara jag som är så lat.

Har ni aldrig clear-round dressyr där du bor?

Ja det där med programmen är nog sant.

Nej det är dåligt med träningstävlingar i dressyr här.. Min klubb har dem aldrig, för lite dressyrryttare..
Ingen av de andra klubbarna i närheten har sådana som man får vara med i även om man inte är medlem..

Så tänker jag också, fast som jag skrev - att man försöker fokusera på att verkligen göra sitt bästa och göra en bra ritt!
Mindre dagdrömmande - mer "ta tag i" att bli skicklig så man till slut förtjänar sina rosetter! :)

Precis så! Du beskrev det mycket bättre än mig :D

Vilken bra tråd, jag behöver verkligen öva mig på detta! Ska suga åt mig av alla tips som finns :p

Jag är så nervös så att två dagar innan tävlingen så bryter jag ihop :o

Och sedan så är jag så nervös och spänd de dagarna som är kvar innan tävlingen.
På tävligen är är jag relativt lugn, rider bra osv.
Dagen efter så är jag sjuk, har feber pga att jag spänt mig så mycket :p :o

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: Miingla
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 113
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur