Mensvärk på slutet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Jag är i v. 37 och har de senaste dagarna haft en molande mensvärksaktig "smärta" eller kanske mer obehag (jämfört med vad som komma skall...) i ryggen/sidan/svanken och i magen.
Uppfattar det inte som förvärkar, för det finns ingen tydlig början eller slut.
Är det jag som börjar öppna mig, eller vad är det?




/Jossan
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Kom på ett annat lite roligt symtom såhär på slutet...

I princip varje kväll ligger jag och läser nån förlossningsbok, vilket alltid medför att jag blir nervös och rädd och måste gå på toa :D .
När jag gjort det en eller flera gånger fortsätter jag att dämpa ångesten med någon form av föda, oftast nåt riktigt sött och gott.
Denna del kan fortsätta ganska länge, tills jag mår så illa att jag inte får i mig nåt mer (som nu, efter 25 godisbitar och 5 dubbla rån med ost).
Sen sätter jag mig framför datorn en stund, för att sedan lägga mig i sängen och kolla på tv tills sena natten eller tidiga morgonen, oftast med nåt mer toabesök (rånen måste ut) inklämt mellan de vanliga kisspauserna varannan minut :D.

Det är helt enkelt underbart att vara gravid, och vänta på förlossningen! :rofl:



/Jossan, som får lite småpanik över att det här "onda" är så besvärligt... Hur i hela friden ska man palla sen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mensvärk på slutet?

molande mensaktig smärta och spring på toa låter ju lite som om det är något på gång - ingen annan som håller med :D

men om du bara är i v. 37 så får vi hoppas på att det bara är förvärkar
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Ja det är tyvärr helt normalt och det betyder ofta att man mognar och öppnar sig där nere. Och de är ingenting mot de riktiga värkarna som på mig började var 30:e min och var gång trodde jag det var en riktig ränneskita på gång som det körde runt och gjorde mig illamående! Men..inget kom! OCH var glad om du är öppen ngn cm redan när värkarna börjar för det är de 4 första cm som är segast!
 
Sv: Mensvärk på slutet?

öhhh... jag har fött 2 barn och var öppen 4 resp. 3 cm strax efter att min värkar startade... och segast och värst tycker jag tiden mellan öppningvärkar och krystvärkarna var...
 
Sv: Mensvärk på slutet?

"Det onda" och besvärliga blev så akut att vi åkte in inatt.
Antagligen var det njursten, eller att livmodern tryckte på njuren så att den svullnande upp som en ballong.
Fick till sist en spruta som tog bort värken i sidan (som faktiskt var det värsta jag varit med om) och så fick vi sova kvar.
Efter det har jag inte haft ont.
Så nu är jag inte ett dugg närmare förlossningen, annat än mentalt (klarar jag det där klarar jag banne mig at föda barn också!).



/Jossan
 
Sv: Mensvärk på slutet?

ja det vete fasiken... 1-2 timmar med lite mol som öppnar 4 cm eller 45 min vansinnig smärta som inte leder till något alls - man öppnar sig inte nåt eftersom man redan är öppen 10 och det går inte att krysta för det är inte krystvärkar... vet ju vad jag väljer i alla fall ;)
 
Sv: Mensvärk på slutet?

om njursten känns som gallsten så är jag inte det minsta avundsjuk... för jag föder helt klart hellre barn än har gallsten...

vad bra att det känns bättre nu!
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Har hört att det är ungefär samma smärta.
Låg och bara skakade till sist, kunde inte titta eller röra mig, ville bara få bort det onda.
Blev lite irriterad på sköterskorna även om jag inte kunde visa det just då, de bara ställde samma frågor om och om igen, om mina toalettvanor, om bäbisen (hade ont i SIDAN, inte magen, bäbisen sparkade på som vanligt), om jag ville ha ett täcke (skakade för att det gjorde så ont, inte för att jag frös! Svettades ju!) om det hade hänt "nåt annat" som jag bekymrade mig över...??
Tror de läste i journalen att jag och min sambo gick igenom en liten kris igår, kändes som att de trodde jag spelade eller bara hade ångest. Ville bara skrika åt dom att det här fan var riktig fysisk smärta, och att de kunde sluta fråga om jag var hård i magen och bara ge mig en jävla spruta! :devil:
Till sist kom den iaf, och jag blev en ny människa, kunde öppna ögonen, höra fläktarna, titta hur läkaren såg ut...
Vi fick byta rum för att jag skulle få en skönare säng och slippa höra eventuell förlossning i rummet brevid, vilket jag inte kunde brytt mig mindre om. Hade gärna sovit på en stenhäll, bara jag slapp den smärtan.



/Jossan
 
Sv: Mensvärk på slutet?

De senaste två dygnen har jag haft en konstant molande mensvärk, inte superont men tillräckligt för att det ska störa lite. har atgit Panodil, och då har det gått över.
Var inne på koll, och jag är öppen 1,5 cm! :bump:
Förstår ju att det kan ta tid i alla fall, men nu är det ändå på gång!
Och det finns ju dom som haft skitont och bara öppnat sig nån cm, jag har bara haft lite mensvärk.



/Jossan, faktiskt ganska lugn
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Ingen annan som det satt igång för? (Då sitter man kanske inte här, men lite light, då?)
Läkaren mufflade ju runt en del på mig igår :p , för att försöka sätta igång det. Har blött en del sen dess, men det var normalt, sa hon.
Annars fortsatta menssmärtor, som går över med vanliga värktabletter.

Ingen annan...?



/Jossan
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Ikväll gick min slempropp (tror jag). En geléaktig liten klump.
Hur lång tid har det tagit för er då?
Känner inga värkar, t.o.m mensvärken är så gott som försvunnen.

Men något jag undrar över är mina ben och fötter. Kan de verkligen vara hur stora och svullna som helst utan att det är farligt? Finns det nån övre gräns?
Känner mig inte jättesvullen i kroppen i övrigt (normalt), men fötterna och vaderna är groteska! Tänk Michelingubbe och ni är i närheten. :D Gör jätteont att gå.
När ska man misstänka havandeskapsförgiftning? Vilka symtom borde jag i så fall ha mer?
Hade ok på urinprovet i måndags, men dåliga värden på blodplättar.



/Jossan
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Oi dom goda tider med väntan.. själv åkte vi in efter slemproppen hade lossnat och med världens (för)värkar. Öppet 2cm. En natt i patienthotellet och sedan hem. Hemma (för)värkar 3 dygn och smärtan var fruktansvärd!! Men sedan helt plötsligt då sattes värkarna igång och då var det bara väcka gubben och gasa iväg!!!! 10 mil till sjukhuset!!! Ca. 4 timmar efteråt var våran vackra dotter framme. :love:

Det hela var så traumatisk att jag känner mig ff. lite lurad!!! Inte var det snack om bedövning och epidural. Lite lustgas fick man och det tog dom också bort.

Läs inte för mycket utan lyssna din kropp och "magkänslan"..

Lycka till
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Nån annan som fått vänta länge efter att slemproppen släppt?
Nu har det ju gått flera dagar...
Har "mensvärk" till och från, men i övrigt händer det ingenting!
Hoppas jag blir igångsatt, börjar bli tråkigt att gå och ha lite småont hela tiden.




/Jossan
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Min lossnade i ytterst små bitar 1-1½ v innan och morgonen den dagen jag födde trodde jag vattnet gick men det var massa nästan flytande slempropp!! Så för mig började det samma dag den släppte ordentligt!
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Det normala är enligt bm att det kan ta ända upp till 2 veckor efter att slemproppen gått innan bebis tittar ut.

Med min första som är den enda jag sett slemproppen med så tog det 4 veckor och då vart jag igångsatt. :eek: Fast inte för att slemproppen gått utan för att jag gått 43 :devil: veckor då.
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Hörde av en överläkare häromdan att det kan bildas en ny slempropp om inte förlossningen sätts igång ganska snart efter att den släppt...
Vill att bäbis ska komma ut NU!!!!
Börjar få ågren igen, och önskar nästan kejsarsnitt, fastän jag hade börjat vänja mig vid tanken på en normal förlossning. Han blir ju bara större för varje dag nu! :eek:




/Jossan
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Stor eller liten spelar ingen roll det är värkarna som gör ont;) Denna son var 2 cm kortare med 2 cm mindre huvud och denna förlossningen gjorde mer ont men å andra sidan varade den inte så länge:D
 
Sv: Mensvärk på slutet?

Verkar som att det är fifti-fifti.... Hälften tycker värkarna är värst, medan andra hälften tycker det är värst när huvudert kommer ut, eller själva utdrivningen över huvud (haha) taget... ;)
Jag är definitivt mer rädd för det sistnämnda.
Värkarna finns det ju bedövning mot!
Och det är ändå "bara" smärta (om än olidlig), det är inget mot tanken när hans huvud spränger sönder min kropp... (Min sambo vägde 4700 gram!!!)
JAG FATTAR INTE HUR DET SKA GÅ TILL!!!!!




/Jossan, Panikångest AB
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 768
Senast: __sofia__
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 566
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 941
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp