Mensen från helvetet

TeamLundVer

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Håller på att bli knäpp här.
Fick barn i maj 2017. Började ett par veckor efter det med minipiller.
Har sedan dess haft en blodblandad flytning, inget mer.
Fram tills den 16 februari i år då jag fick en oerhört riklig mens som varade ända till den 23 februari (8 dagar alltså).
5!!!! dagar senare var det dags igen. Nu varade mensen från den 28 februari till den 5 mars (6 dagar).
Så idag dem 14 mars var det då dags igen...

Alltså vad ÄR detta??
Är detta verkligen normalt?
Normalt enligt bipacksedeln är att mensen uteblir eller blir som en blodig flytning.

Jag har oerhört riklig mens (mer än tidigare), fler dagar än tidigare och med en veckas mellanrum :arghh:

Försökte ringa barnmorskan men de har stängt för dagen och jag vill ju ha svar NU!!!! :arghh:

Tar du ett eller två piller? När jag fick utskrivet minipiller för endo så påtalades att jag ev skulle behöva äta två per dag (antar morgon o kväll) för att bli mensfri.

Var det så från början eller kom det med tiden?
Har haft minipiller nu i drygt 9 månader

Det var så från början, och därför gav jag det inte mer än några månader. Vad jag förstår så fungerar det ju helt enkelt inte för somliga, och för vissa blir det som det blev för dig. Sedan vet jag inte om det kan rätta till sig efterhand, eller om det är vettigast att byta. Själv återgick jag till kombinerade p-piller som fungerar problemfritt för mig, men det är ju inte ett alternativ som alla har möjlighet till (eller ens vill).

Det var så från början, och därför gav jag det inte mer än några månader. Vad jag förstår så fungerar det ju helt enkelt inte för somliga, och för vissa blir det som det blev för dig. Sedan vet jag inte om det kan rätta till sig efterhand, eller om det är vettigast att byta. Själv återgick jag till kombinerade p-piller som fungerar problemfritt för mig, men det är ju inte ett alternativ som alla har möjlighet till (eller ens vill).
Så var det för mej med.

Jag har tagit minipiller i över 10 år och för mig varierar det. Var mensfri några år först, sen har det kommit perioder med mens (då oftast oregelbunden, åtminstone till en början, är det längre perioder blir den regelbunden sen). Ibland små och korta blödningar, ibland större och längre. Sen kommer en mensfri period igen... Det varierar helt enkelt. Och antar att det inte är helt ovanligt.

Dock har jag större risk att drabbas av blödningar när jag tar pillren mindre regelbundet och är (tyvärr) rätt dålig på att ta dem exakt samma tid varje dag. :angel:

Har du fortfarande samma märke som i början, eller samma sort men annat märke?

Jag har lite restriktioner då min mor har problem med blodproppar

Jag har tagit minipiller i över 10 år och för mig varierar det. Var mensfri några år först, sen har det kommit perioder med mens (då oftast oregelbunden, åtminstone till en början, är det längre perioder blir den regelbunden sen). Ibland små och korta blödningar, ibland större och längre. Sen kommer en mensfri period igen... Det varierar helt enkelt. Och antar att det inte är helt ovanligt.

Dock har jag större risk att drabbas av blödningar när jag tar pillren mindre regelbundet och är (tyvärr) rätt dålig på att ta dem exakt samma tid varje dag. :angel:

Har du fortfarande samma märke som i början, eller samma sort men annat märke?

Eventuellt är den senaste kartan en annan sort då tabletterna är mindre.

Inte så mycket tycker jag. Lite mer än 7 kg. Kan det påverka menar du?
Har tagit den vid 6:30 innan. Bytte till 5:30 förra veckan när jag började jobba
Ja vikten kan påverka. Tex kvinnor med PSOS kan få igång ägglossningen bara genom att gå ner så lite som 5 kg. På underviktiga kan ägglossningen komma igång om dom får upp några få kilo.

De p-pillrena jag tar så fick man inte ha för stor övervikt för då fungerar dom inte optimal.

Tabletternas storlek kan ju vara så att du fått ett annat märke fast samma substans än du hade förut. Skall ju vara samma men, men.......

När jag åt minipiller så hade jag en mensfri dag i månaden... Var sådär kul, vården upplevde det inte som ett problem.

Hoppas du får bra hjälp snart. Jag har endometrios och äter 1 tabl morgon och kväll. Var inte blödningsfri med bara 1 tablett men är det nu.

@Hedinn och @Tora

Den jag har nu heter Desogestrel Sandoz
De andra har också varit Desogestrel fått med ett annat sista ord
Intressant. Jag har alltid haft Cerazette tidigare, men det har de inte alltid på mitt apotek så har fått nån Desogestrel nån gång ibland istället. Senast fick jag Sandoz för första gången och inledde med att blöda i tre veckor... Så jag är lite tveksam till det där med att det är samma.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 447
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 980
Kropp & Själ Alltså jag är 42 år, har haft jättelite mens - så jag klarar mig med trosskydd i alla fall i 8 år nu. De senaste åren har jag inte haft...
Svar
11
· Visningar
1 775
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Bör jag (läs: kan det vara något så allvarligt att jag måste) vända mig till en gynekolog med följande fråga? Min mens brukar vara...
Svar
10
· Visningar
3 332
Senast: Pls
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama