Plötsligt förändrad mens

Miljon

Trådstartare
Bör jag (läs: kan det vara något så allvarligt att jag måste) vända mig till en gynekolog med följande fråga?
Min mens brukar vara regelbunden och är alltid sig lik. 5-6 dagar där dag 2 och 3 är rikliga, plus en dag med lite blodblandade flytningar på slutet. Nu råkade jag radera min mensapp för några veckor sedan (utan att ha säkerhetskopierat såklart) så jag vet inte om den kom när den skulle, men jag tror det. Däremot var den bara tre dagar lång, varav första dagen var ovanligt lätt.

Är det bara att tacka och ta emot och se om den är tillbaka i gamla vanor nästa månad, eller kan det vara en signal om att något är på tok och jag bör kolla upp det snarast?
Om jag inte måste, alltså att det kan vara något som bör kollas omgående, så undviker jag gärna gyn-kontakt.

Ingen aning. Du låter orolig så kanske lika bra att kontakta gyn?
Det är ju så olika för olika personer. När jag var underviktig (långt under normalt bmi) så uteblev ibland mensen. Nu när jag är normalviktig så har jag återigen regelbunden mens. Har du ändrat på din kost kanske?

Ingen aning. Du låter orolig så kanske lika bra att kontakta gyn?
Det är ju så olika för olika personer. När jag var underviktig (långt under normalt bmi) så uteblev ibland mensen. Nu när jag är normalviktig så har jag återigen regelbunden mens. Har du ändrat på din kost kanske?

Nä, orolig är jag inte direkt, men lite fundersam blir jag ju eftersom den är såpass olik hur den brukar vara :)
Jag har inte ändrat kosten den senaste tiden.

För ett par år sedan fick jag helt plötsligt, vilket jag aldrig haft tidigare, en mellanblödning. Ringde Gyn som sa avvakta och ring tillbaka om det blir likadant i nästa cykel. Det blev det. (Visade sig vara en cysta som opererades bort någon månad senare)

Nu är det ju ett helt annat problem än ditt men jag hade nog gjort samma sak idag om något annat dykt upp, alltså avvaktat en cykel och om "problemet" kvarstår hade jag ringt då!

Om du inte har ont, inte blöder massor eller blöder vid ansträngning/sex så gör de ändå inget. Det är helt normalt att mensen inte är likadan hela tiden. Mensen kan ändra sig, hoppa lite och vara lite hur som helst ibland utan att det är något fel. Det finns nog ingen som går genom hela livet med exakt likadan menscykel både vad gäller antalet dagar mensen håller på, blödningsmängd eller antal dagar emellan.

Jag är inte överdrivet förtjust i att outa min ålder (som om inte de som känner mig redan vet att jag är jag :angel::D) men ung vuxen, det kanske räcker så? :)
Det räcker gott... ;) Jag undrade mest om du var lite äldre, för det var så min förändrades för ca 3 år sedan (är 47).

Mens kan vara oregelbunden, jag har själv gått från korta mensveckor till längre och ibland hoppar den över nån månad. Ibland beror det på vad som händer i livet, hur man mår påverkar också, t ex kroppen känner på sig att det t ex inte är lämpligt med mens när man har ångest/stressad osv.
Men vill man ha exakt svar så är det raka svaret att kontakta gyn, de bits inte och det är väldigt bra att gå dit även om man kanske inte vill. Been there done that.

Helt normalt att mensen förändras ibland! Se över din livssituation, stressar du mycket? Min mens uteblev i 6 månader pga. Ångest, sen blev jag skengravid. Kroppen är bra märklig, särskilt kvinnokroppen.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 450
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka