Meniskskada?

mollyphlox

Trådstartare
Det small till rejält i mitt ena knä häromdagen när jag reste mej upp från huksittande :nailbiting: Efter lite konsulterande av en kompis som är fysioterapeut samt lite googlande så tror jag det är menisken som är boven i dramat.. Stelt knä, lite svullet och gör ont speciellt vid belastning eller om jag böjer det för mycket.

Nån som har erfarenhet av meniskskador som kan berätta mer? Hur länge tar det innan knät är ok? Och hur gör jag med ridningen? Har en unghäst jag håller på att skola upp och vi har precis börjat hitta rätt knappar så tajmingen är inget vidare just nu :( :wtf:

Jag har skador på båda,ej op än. Inget ont vid vanlig belastning,men vid fälttävlanssitts och när jag tex sitter på knä o ska resa mig upp.
Smäller en hel del i dom,dom går även att flytta från sida till sida och upp o ner mer än vad som är vanligt :nailbiting: utmärkt partytrick :D

Jag har skador på båda,ej op än. Inget ont vid vanlig belastning,men vid fälttävlanssitts och när jag tex sitter på knä o ska resa mig upp.
Smäller en hel del i dom,dom går även att flytta från sida till sida och upp o ner mer än vad som är vanligt :nailbiting: utmärkt partytrick :D

Hur gör du när du flyttar menisker? Det borde göra skitont. Och de ska sitta fast väldigt bra, dvs inte flyttbara alls.

Har du ont vid belastning? Var nånstans? Låsningar?
Gör ont vid belastning när benet är böjt eller om det hamnar i ytterläge bakåt så att säga.. Väldigt obekvämt, stramar och gör ont att gå ner på huk. Ibland gör det ont och ibland knäpper det eller smäller i knät. Har överrörliga leder och ojämnt brosk i knäna sedan tidigare. Det gör ont inne i knät. Inga låsningar dock.. Är själv arbetsterapeut till utbildningen så lite hum om det här borde jag väl ändå ha, förhoppningsvis :o

Låter inte som en klockren meniskskada.

/Ortoped
Nä jag vet.. Men nånting är det som tog stryk av den smällen. Undviker att böja knät för mycket eller gå ner på huk då det gör ont. Värker lite hela tiden, men inget farligt. Mest så att jag känner att det är något i höger knä som inte finns i vänster. Jag har alltid haft rätt knäppande/knakande leder men något liknande som det där har jag aldrig haft tidigare, det small till högt och rejält. Min fysioterapeut-kompis ska kolla på knäet imorgon, får ringa vårdcentralen på måndag och fråga vad de tycker att jag ska göra. Tyvärr ingår det en del lyft och knäböj i jobbet för min del, jobbar som personlig assistent.

Min kompis kollade knäet igår, klämde och kände plus gjorde ett par test som brukar visa rätt tydligt om menisken tagit stryk. Hon tror att det rör sig om en sena som är överansträngd och inflammerad, och det har känts bättre när jag vilat och tagit det lite lugnare. Så vi ska hoppas på det nudå!

Det small till rejält i mitt ena knä häromdagen när jag reste mej upp från huksittande :nailbiting: Efter lite konsulterande av en kompis som är fysioterapeut samt lite googlande så tror jag det är menisken som är boven i dramat.. Stelt knä, lite svullet och gör ont speciellt vid belastning eller om jag böjer det för mycket.

Nån som har erfarenhet av meniskskador som kan berätta mer? Hur länge tar det innan knät är ok? Och hur gör jag med ridningen? Har en unghäst jag håller på att skola upp och vi har precis börjat hitta rätt knappar så tajmingen är inget vidare just nu :( :wtf:
Låter exakt som min man. Han satt också på huk när det small till och menisken var det vi trodde på. Efter undersökningar så är det en sena eller liknande. (Minns inte exakt, det är ju hans knä ;) ) Han kan känna lite fortfarande efter något år och är lite stelare. Eller kanske försiktig/rädd egentligen?

Låter exakt som min man. Han satt också på huk när det small till och menisken var det vi trodde på. Efter undersökningar så är det en sena eller liknande. (Minns inte exakt, det är ju hans knä ;) ) Han kan känna lite fortfarande efter något år och är lite stelare. Eller kanske försiktig/rädd egentligen?
Min pappa har också problem med sina knän, så det är väl något som går i familjen. Det behöver tränas och stabiliseras hela stödmuskulaturen kring knäna, så det är lite styrketräning som gäller nu. ;)

Jag har opererat menisken på båda sidor, höger knä. Det tog två operationer och sista var för sex år sen sisådär. Jag har inte blivit bra, äter smärtstillande varje morgon för att klara av dagen och kan inte sitta på knä eller sitta på huk speciellt länge.

Min pappa har också problem med sina knän, så det är väl något som går i familjen. Det behöver tränas och stabiliseras hela stödmuskulaturen kring knäna, så det är lite styrketräning som gäller nu. ;)
Ja han har fått träningsprogram, men är väl inte direkt aktiv med det. Men han cyklar mycket och det känns tydligen bra!

När jag har troligen en meniskskada i höger knä efter att jag fick knäskålen ur led vid en avramling. Tyvärr hade jag en tonårings envishet och föräldrarna väntade några dagar för att se om svullnaden la sig, så skadan kollades aldrig upp.

Båda knäna har visserligen fått knäskålarna ur led men vänsterknäet fick magnetrötgas några år senare eftersom knäskålen gick ur led på jobbet. Så då konstatera man att vänster minisk är okej.
Det var under rehabiliteringen hos en sjukgymnast som högerknäet låste sig mitt i en övning. Det gick inte att räta ut det. Det gjorde visserligen ont men det tog totalt stopp när man försökte räta ut det. Och hade man försökt räta ut det med våld hade jag förmodligen svimmat av smärta. Så han tror att det är en meniskskada i högerknäet men det är inte bekräftat med röntgen. Inte första gången det låst sig så men det händer inte ens 1ggr/år så det får vara där det är

Låter lite som mitt knä för ett par månader sedan. Satt på huk och reste på mig då det small till rejält! Gjorde ruskigt ont och kunde inte räta ut benet på en bra stund.
Fick hjälp av min naprapat kompis dagen efter och det visade sig vara en väldig kramp i någon muskel i knävecket

Ähum.
Du har en kompis som är fysioterapeut.
Denna kompis lär kunna svara ganska bra på dina frågor.

Om det medicinska ja, nu ville jag också gärna få lite input angånde ridning och sånt, det fick jag inga svar på av min kompis nämligen.
Nu vet jag inte om det är helt relevant för dig, men jag skadade i alla fall mitt ena knä för tre år sedan - slet av främre korsband och inre sidoligament. Hade i alla fall just då inga tecken på meniskskada, men eventuellt en liten, liten benflisa som blev lös i anslutning till det avslitna korsbandet. Hade en ganska lång rehab-period då jag tränade BRA, dvs gick på gym 3-4 ggr per vecka och "lärde mig" att springa igen. Rida kunde jag göra TIDIGT, redan efter 4-5 veckor, och upplevde att ridningen snarast avlastade knät, det var bekvämare än mycket annat och jag hamnade (med dressyrläder) i för mig "rätt" vinkel med knät. I och med att jag skadat inre sidoligamentet och var svullen där, så kunde jag inte rida i vilka sadlar som helst utan behövde rätt typ av knästöd (mer framför knät än under knät), men annars kände jag inga begränsningar. Red under den perioden dels min egen valack, en mycket stabil herre, och dels en medryttarvalack som är mer av typen "fly först och fråga sedan". Lyckades hålla mig i sadeln på bägge! :D

Har några gånger efter den ursprungliga skadan "vrickat" knät igen och haft ont och varit svullen en tid, har även i samband med detta känt av "knäppningar" och låsningar, så eventuellt har jag även någon skada på menisken. Vid dessa tillfällen har jag gått tillbaka till mina sjukgymnastik-övningar och tränat tills besvären gått över (tränar normalt "bara" löpning, lite styrka och yoga). Det har alltid känts ok att rida.

Jag har opererat menisken på båda sidor, höger knä. Det tog två operationer och sista var för sex år sen sisådär. Jag har inte blivit bra, äter smärtstillande varje morgon för att klara av dagen och kan inte sitta på knä eller sitta på huk speciellt länge.

Blev erbjuden operation för 20 år sen men läkaren sa att resultatet inte kunde garanteras så
då gav jag tusan i det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka