Meniskproblem

Vad är det för symtom du har som ska bero på meniskskada?

...och MR är inget "facit" utan bör bara tas till vid osäkerhet hos den ortoped som undersöker dig. Dessutom måste det finnas en plan för hur man ska göra beroende på MR-resultatet. Att få en diagnos är inte en bra anledning om det inte påverkar behandlingen

Jag berättar ju allt jag kommer på o svarar på deras frågor men i senaste fallet gissar jag plötslig svår smärta när knäet inte är stabilt, att det "låser" sig och att smärtan direkt går över om jag gör lite olika rörelser så att menisken hamnar anorlunda. Sen gjorde hen olika tester som indikerade liten skada på inre menisken när vi började och jag var smärtfri. Om jag alltså ska gissa utifrån allt vi pratat om osv. Nu senaste träningen såg ju gen själv vad som hände o testade en del grejer efter det och tyckte den diagnosen kändes ännu mer rimlig.

Antyder du att jag borde ifrågasätta något eller gå vidare på annat vis?

Just nu är jag bara så sjuk less så jag skiter lite i vilket. Böjer jag inte knäet så gör det inte jätteont så jag rider så gott jag kan o gör lite annat pyssel. Det är ju fasen själadödande att försöka hålla sig i stillhet hela dagen o sen lägger man kudden umder benet ngn cm fel när man ska försöka hitta en ställning att somna i o så är man tillbaka på ruta ett :arghh:

Jag berättar ju allt jag kommer på o svarar på deras frågor men i senaste fallet gissar jag plötslig svår smärta när knäet inte är stabilt, att det "låser" sig och att smärtan direkt går över om jag gör lite olika rörelser så att menisken hamnar anorlunda. Sen gjorde hen olika tester som indikerade liten skada på inre menisken när vi började och jag var smärtfri. Om jag alltså ska gissa utifrån allt vi pratat om osv. Nu senaste träningen såg ju gen själv vad som hände o testade en del grejer efter det och tyckte den diagnosen kändes ännu mer rimlig.

Antyder du att jag borde ifrågasätta något eller gå vidare på annat vis?

Just nu är jag bara så sjuk less så jag skiter lite i vilket. Böjer jag inte knäet så gör det inte jätteont så jag rider så gott jag kan o gör lite annat pyssel. Det är ju fasen själadödande att försöka hålla sig i stillhet hela dagen o sen lägger man kudden umder benet ngn cm fel när man ska försöka hitta en ställning att somna i o så är man tillbaka på ruta ett :arghh:

Jag undrar eftersom jag är ortoped och vill veta om du har symtom som vid en meniskskada. Vet du hur meniskerna ser ut och var de sitter?

Att hålla sig i stillhet hjälper inte alls vid knäproblem upplever jag, men det är kanske avhängigt på vilken skada också. Man behöver stärka musklerna runt om för att få stabilitet.

Jag har ett dåligt knä sedan många år tillbaka. Det kom av en skada när jag föll av en häst baklänges i galopp och vred knäet samtidigt som jag landade på det.

Har egentligen aldrig fått diagnos, men troligtvis en främre korsbandsskada som jag rehabiliterade med hjälp av sjukgymnast och det tog tid, men det blev gradvis bättre.

Tyvärr har jag utsatt det för våld flera ggr igen och "dragit upp" skadan. Det gör förbaskat ont varje gång :cry: Med tidens rand har det också förvärrats och det känns som det har blivit fler defekter i knäet, det låser sig ibland o s v, o s v.

Vissa rörelser och utmaningar undviker jag helt, för jag vet att det håller det inte för, inte om jag inte vill utsätta mig för rejäl smärta. Jag undviker också att gå upp i vikt, en viktökning verkar försämra läget har jag upplevt (ökad belastning).

Så jag tror att du gör rätt i att med sjukgymnastens hjälp fortsätta att träna och träna. Var ihärdig med övningarna även om du inte får resultat med en gång. Lycka till! :)

Jag undrar eftersom jag är ortoped och vill veta om du har symtom som vid en meniskskada. Vet du hur meniskerna ser ut och var de sitter?

Ja det vet jag du är. Menar du att du vill jag ska berätta allt jag berättat för dem här?

Knappast. Jag kan inte påstå jag är jätteengagerad utan jag kör snarare taktiken att jag försöker rota fram någon med bra referenser o mer eller mindre litar på vad den säger så länge det går åt rätt håll. Nu gick jag till min tidigare sjukgymnast då jag upplevt hen som väldigt insatt o som hjälpte mig mycket då (inte knäproblem den tiden). Innan jag fick tid till hen hann jag vara hos företagsläkaren och en sjukgymnast på min VC.

Att hålla sig i stillhet hjälper inte alls vid knäproblem upplever jag, men det är kanske avhängigt på vilken skada också. Man behöver stärka musklerna runt om för att få stabilitet.

Jag har ett dåligt knä sedan många år tillbaka. Det kom av en skada när jag föll av en häst baklänges i galopp och vred knäet samtidigt som jag landade på det.

Har egentligen aldrig fått diagnos, men troligtvis en främre korsbandsskada som jag rehabiliterade med hjälp av sjukgymnast och det tog tid, men det blev gradvis bättre.

Tyvärr har jag utsatt det för våld flera ggr igen och "dragit upp" skadan. Det gör förbaskat ont varje gång :cry: Med tidens rand har det också förvärrats och det känns som det har blivit fler defekter i knäet, det låser sig ibland o s v, o s v.

Vissa rörelser och utmaningar undviker jag helt, för jag vet att det håller det inte för, inte om jag inte vill utsätta mig för rejäl smärta. Jag undviker också att gå upp i vikt, en viktökning verkar försämra läget har jag upplevt (ökad belastning).

Så jag tror att du gör rätt i att med sjukgymnastens hjälp fortsätta att träna och träna. Var ihärdig med övningarna även om du inte får resultat med en gång. Lycka till! :)

Ja det borde väl bero på skada? Jag ska röra det så mycket som möjligt men det får inte göra ont. Jag har ju testat att strunta i att det gör ont och då svullnar det upp tills jag inte ens kan röra det i princip och det känns som leden ska sprängas om jag böjer det minsta lilla typ. Så precis som du säger så blir det ju en ond cirkel, för jag behöver träna för att bli frisk på lång sikt.

Det kanske inte framgått så tydligt men jag har alltså inte ont hela tiden. Jag belastar det fel av någon anledning (oftast har det hänt på mjukt och/eller ojämnt underlag men aldrig så att jag märkt att jag ens trampat minsta lilla snett) o det hugger till. Håller jag det direkt helt still kan jag lyckas, om jag är försiktig resten av dagen, bli av med det under natten o sen är det som vanligt igen o inte mer känsligt. Råkar det göra ont några gånger till tar det kanske 2-3 dagar innan det är helt okej igen. De senaste gångerna har det dock suttit i längre runt en vecka. Efter typ 5 dagar är de dock överlevnadsbart, jag kan tex sitta på en stol om jag bara fäller ner benet långsamt så funkar det att vara stilla i böjt läge o sedan räta ut långsamt igen. Gå funkar aldrig med minsta känning utan jag får gå med rakt knä (är grym på det). Trappor ett steg i taget upp o ner.

När det sedan är ok igen är det precis som vanligt men det tar ju lite tid och mycket psykisk kontroll att våga belasta de normalt igen. O då kan det vara bra "hur länge som". Bara det att det blivit dåligt mer o mer under våren. Hoppas träningen egentligen fått hejd på den utvecklingen, det kändes verkligen så tills nu men så blev denna gången värst och segast av alla o då blev jag så ledsen att jag skrev denna tråden :o

Ja det borde väl bero på skada? Jag ska röra det så mycket som möjligt men det får inte göra ont. Jag har ju testat att strunta i att det gör ont och då svullnar det upp tills jag inte ens kan röra det i princip och det känns som leden ska sprängas om jag böjer det minsta lilla typ. Så precis som du säger så blir det ju en ond cirkel, för jag behöver träna för att bli frisk på lång sikt.

Det kanske inte framgått så tydligt men jag har alltså inte ont hela tiden. Jag belastar det fel av någon anledning (oftast har det hänt på mjukt och/eller ojämnt underlag men aldrig så att jag märkt att jag ens trampat minsta lilla snett) o det hugger till. Håller jag det direkt helt still kan jag lyckas, om jag är försiktig resten av dagen, bli av med det under natten o sen är det som vanligt igen o inte mer känsligt. Råkar det göra ont några gånger till tar det kanske 2-3 dagar innan det är helt okej igen. De senaste gångerna har det dock suttit i längre runt en vecka. Efter typ 5 dagar är de dock överlevnadsbart, jag kan tex sitta på en stol om jag bara fäller ner benet långsamt så funkar det att vara stilla i böjt läge o sedan räta ut långsamt igen. Gå funkar aldrig med minsta känning utan jag får gå med rakt knä (är grym på det). Trappor ett steg i taget upp o ner.

När det sedan är ok igen är det precis som vanligt men det tar ju lite tid och mycket psykisk kontroll att våga belasta de normalt igen. O då kan det vara bra "hur länge som". Bara det att det blivit dåligt mer o mer under våren. Hoppas träningen egentligen fått hejd på den utvecklingen, det kändes verkligen så tills nu men så blev denna gången värst och segast av alla o då blev jag så ledsen att jag skrev denna tråden :o

Så jobbigt att få bakslag. Kanske var det någon övning som var för tuff för just din skada ännu? Backa bandet och ha tålamod. Vet bara att det tog tid iñnan övningar gav resultat och att jag hade flera bakslag under tiden. Gå i trappa eller dansa var inte att tänka på alls. Lärde känna den hårda vägen Hur mycket och vad som var tänkbart. Men det går inte att jämföra skador, de kan vara helt olika. Så ta hjälp av proffs, det här är bara min erfarenhet.

Ang smärta så låter det väldigt likt hur det var (är) för mig. Vid felbelastning är den i akuta skedet outhärdlig och intensiv, men klingar av successivt. Som sagt omöjligt att jämföra skador, allra helst som ingen av oss egentligen vet vilken skada vi har :o:crazy::banghead:

Så jobbigt att få bakslag. Kanske var det någon övning som var för tuff för just din skada ännu? Backa bandet och ha tålamod. Vet bara att det tog tid iñnan övningar gav resultat och att jag hade flera bakslag under tiden. Gå i trappa eller dansa var inte att tänka på alls. Lärde känna den hårda vägen Hur mycket och vad som var tänkbart. Men det går inte att jämföra skador, de kan vara helt olika. Så ta hjälp av proffs, det här är bara min erfarenhet.

Det skrev jag ju i mitt första inlägg :D Ja det var en ny övning knäet inte var redo för så egentligen gav det ju ganska mycket bra information då min sjukgymnast aldrig sett knäet när det varit dåligt och nu såg hela förloppet sas.

Backa bandet o ha tålamod, ja det måste jag jobba på :o Tror jag har väldigt bra hjälp, kliniken har mycket idrottare o får många på remiss från operation. Tålamod, sämre. Och så hade/har jag som sagt inte möjlighet att diskutera detta med min sjukgymnast eftersom hen har semester o frågorna dök upp nu när knäet var kass så länge efter sista träningen tillsammans. Och jag har med semester, dvs blir sjuk frustrerad av att begränsas och har tid att älta det :o

Jag tejpades då när det hände och det hjälpte kanske på sikt men inte för det onda då. Jag har en övning jag kan göra som hjälper även när det gör ont som lindrar lite men annars är det tydligen mest att man bara ska röra sig så att det inte gör ont. Det är jävulskt svårt/kan inte sova. Verkar fungera dåligt med värktabletter och sådan där salva (typ voltaren den starka tror jag jag har).

Känner o gen det. Akupunktur hjälper mig.

Jag hade nog rätt atypiska och milda symtom. Smärta och viss instabilitet vid sned belastning. Ont efter ridning där jag ramlade om jag satt av och landade på det benet. Ont vid kyla. Vare sig rtg eller MR visade något. Fick ändå tid för artroskopi och kirurgen undrade lite varför men var väl en väldans tur han gick in och kollade.

Som jag förstod det (fick en chock i uppvak vid läkarsamtal så kunde inte ta in allt) så var menisken både skadad och hade släppt från sin position. Det som gjordes var att menisken syddes och sen gjordes ngn rekonstruktion för att få den att vara kvar på plats. Detta innebar lång konvalescens med ortos i tre mån. Tog sen iaf över ett år innan jag hade full flex i knät utan smärta dvs jag kunde sitta på huk.

Jag är dock otroligt tacksam för att ha fått det gjort för det har blivit såååå bra! Nu tio år senare har jag inga bekymmer alls. Jag genomför just nu en svensk klassiker och har inte några problem alls med all nötande träning som krävs.
Jag är medveten om att det i längden kanske tillstöter tex artros men jag tror att tack vare operationen ligger det längre fram i framtiden än det hade gjort annars.

Vet inte om min historia hjälper något. :o

Ja det vet jag du är. Menar du att du vill jag ska berätta allt jag berättat för dem här?

Knappast. Jag kan inte påstå jag är jätteengagerad utan jag kör snarare taktiken att jag försöker rota fram någon med bra referenser o mer eller mindre litar på vad den säger så länge det går åt rätt håll. Nu gick jag till min tidigare sjukgymnast då jag upplevt hen som väldigt insatt o som hjälpte mig mycket då (inte knäproblem den tiden). Innan jag fick tid till hen hann jag vara hos företagsläkaren och en sjukgymnast på min VC.

Nej, jag undrade över dina symtom eftersom det är onödigt om du lägger tid och energi på onödiga undersökningar om det är något annat som är problemet egentligen.
Men ok, det är ju ditt knä.

Nej, jag undrade över dina symtom eftersom det är onödigt om du lägger tid och energi på onödiga undersökningar om det är något annat som är problemet egentligen.
Men ok, det är ju ditt knä.

Du undrar över vilka symptom jag hade som skulle bero på meniskskada och jag svarade dig så gott jag kunde? Det är liksom ingen som sagt mer än att "på dina beskrivningar så låter det som att du kan ha en liten skada på inre menisken" och sedan när denna sjukgymnasten såg knäet paja förra veckan så tyckte hen att det bekräftade den misstanken. Därav frågade jag dig om jag skulle föröka berätta allting här så som jag gjort för dem - eftersom det är utifrån det och deras undersökningar som gjort att de tagit den slutsatsen. Nu har jag nog gjort det ändå o mina olika svar här :o

Du undrar över vilka symptom jag hade som skulle bero på meniskskada och jag svarade dig så gott jag kunde? Det är liksom ingen som sagt mer än att "på dina beskrivningar så låter det som att du kan ha en liten skada på inre menisken" och sedan när denna sjukgymnasten såg knäet paja förra veckan så tyckte hen att det bekräftade den misstanken. Därav frågade jag dig om jag skulle föröka berätta allting här så som jag gjort för dem - eftersom det är utifrån det och deras undersökningar som gjort att de tagit den slutsatsen. Nu har jag nog gjort det ändå o mina olika svar här :o

Jag bad dig inte analysera dina symtom utan ville att du skulle berätta om dem.
Men det är lugnt, du gör som du vill och jag återgår till att vara ledig.

Jag bad dig inte analysera dina symtom utan ville att du skulle berätta om dem.
Men det är lugnt, du gör som du vill och jag återgår till att vara ledig.

Men det är ju det enda jag gjort i denna tråden? Tror du missförstått mig. Du frågade efter vilka symptom som tydde på meniskproblem och jag svarade att jag vet ärligt talat inte. Det är den bedömningen de jag träffat gjort av samtal med mig. JAG vet inte vilka symptom som är viktiga för er i sjukvården att veta, jag berättar allt jag kommer på. Därför kan jag ju inte återge dig exakt de symptomen som de tycker ger mig min diagnos, de har inte berättat den för mig i alla fall.

Men mtp frågorna som uppkommit här så är jag iaf nästa helt säker på att alla mina symtom jag berättat för sjukvården om finns här. Det "enda" utöver vad jag skrivit i tråden är deras undersökningar irl :)

Mot skadan eller smärtan? På kort eller lång sikt?

Det hjälper mig mot smärta och jag kan gå o vila utan smärtor. O enligt ortopeden är rörelse o träning med sjukgymnast bra. Har även artros sen gammal skada i knä. Menisken hakar, låser knät men så långe smärtan är hanterbar är det bra. Efter knä skadan har ortopeden gått in med titthål o åtgärdat menisk några ggr. Vart 5-7 år ungefär. Vet inte riktigt vad de gjort men knät är bättre o hakar o låser sig inte lika ofta efter. På Kort eller långsikt? Långsikt innebär knäbyte kortsikt kunna gå o röra mig i vardagen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar