Meningslöst att känna på tänderna!

R

Raider

En sak som jag inte kan förstå meningen med är detta eviga kännande på hästens tänder och dess "vassa kanter".. Våra fingertoppar har inte där inne att göra när det gäller att avgöra om hästens tänder är "för vassa". Se på hästens slemhinna och tunga istället som är där 24timmar om dygnet 7 dagar i veckan.

Stick in handen i munnen på en ko och känn efter, där är det nästan så du skär dig, de är syl-vassa.. Hur många kor raspas det tänder på? Inte så många vad jag vet.

Om din häst har en slemhinna som är sårig eller har tryckmärken efter hela kindtandraden, så ifråga sätt först varför den har det innan du låter någon gå lös med raspar/slipmaskiner. En häst ska ha vassa tänder för att kunna finfördela sin mat så dens matsmältning kan fungera optimalt. Tänk längre! Sitter såren kanske just i höjd med där du spänner nosgrimman? Har den blodblåsor och sår på insidan av mungipan för att du rider med ett för långt bett som nyper och klämmer in kinden mellan tänderna just där?

Öppna ögonen och börja ifråga sätt saker!

Jag säger inte att en hästmun aldrig ska behandlas, det kan visst behövas. Men jag vill att du som djurägare och därmed har ansvar för ditt djur måste skaffa dig mer kunskap och bli mycket mer ifrågasättande. Det är vi själva som pga vår okunskap gör att de allra flesta hästar har problem med mun och tänder, det är alltså vårat fel - inte tändernas. Rätta till grundproblemet istället för att bara behandla symptomen gång på gång...

Sv: Meningslöst att känna på tänderna!

Du har aldrig haft en häst med strulig mun va?

Klart att man kan byta och rida på exempelvis hackamore, men har man gjort något åt problemet då? Nix, man har bara döljt det. Bättre att kolla munnen en gång mer än en gång för lite.

Kossor och hästar tuggar olika, och de betar olika med. Så vi kanske kan hoppa över att jämföra äpplen och päron?

I övrigt så hästars tänder ska inte vara lena som barnrumpor - nej. Men de ska inte ha vassa kanter/åsar etc.

Och, med TVÅ hästar som hade otäckt vassa kanter OCH sår i munnen, utan att övht haft bett/blivit ridna, så vi kan väl säga som så att jag INTE håller med dig. Alls.

/Alexandra - som alltid får känna före och efter ev raspning.

Visst har jag haft hästar med munproblem! Men det var på den tiden då jag hade alldeles för lite kunskap om bett, nosgrimmor men framför allt om tänder och munhälsa.

Meningen med mitt inlägg var inte att förmedla att alla ska rida utan bett och nosgrimma! Bara att man ska söka mer kunskap om ämnet för att inte i all välvilja ge sin häst problem, man blir så ledsen då och det enda man kan skylla på är sig själv..

Min första ponny red jag i 4år på ett jättetjockt, 13cm långt tvådelat tränsbett, jag trodde jag var snäll mot hans mun... :crazy: Det har jag fått äta upp 100ggr om. Idag är det nog 8år sen han var i min ägo och är nu äntligen under behandling, delvis pga av min okunskap och delsvis pga bettfel då hans vänstra sida är förskjuten. Mina tränare sa på den tiden till mig att "spänn nosgrimman ordentligt nu och ryck till i tygeln när han försöker dra tyglanra ur händerna på dig sådär!" Vad svarar en 12åring som har köpt sin första ponny då..?

Jag förstår inte riktig vad meningen med ditt inlägg var? Vad är det du INTE håller med om. Alls? Menar du att det visst finns mening med att känna på tänderna? Eller kanske var jag otydlig så du inte förstått vad jag ville förmedla?

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte riktig vad meningen med ditt inlägg var? Vad är det du INTE håller med om. Alls? Menar du att det visst finns mening med att känna på tänderna? Eller kanske var jag otydlig så du inte förstått vad jag ville förmedla?

Jag menar att jag inte håller med dig om att:

*det är meningslöst att känna på tänderna.Känn på ett antal tänder så känner du skillnaden på 'normalvasst' och för vasst t ex.

*att man inte ska raspa om hästen är så vass att den har sår, utan först kolla på bett etc
Jag anser att är hästen för vass, har hakar etc ska det korrigeras. Sen ska man OCKSÅ försöka se över om det kan komma sig av/förvärras av utrustningen.

Dvs du har helt rätt i 'mer kunskap', men du försöker - enligt mig - köra det från fel ände. HAR ett problem uppstått som gör att hästen har (för) vassa tänder, hakar, åsar, skarpbett, korsbett etc etc så ska man åtgärda det. OCH det som ev skapat det om det är påverkbart.

Jag kastar mig in i debatten.

Näver bäver att jag låter någon raspa i min hästs mun. Det behövs aldrig!

Slipning däremot med korrekta verktyg kan behövas, men inte med ett så klumpigt instrument som rasp.

Jag kan ju säga att min hästtandläkare raspar tänderna på mina tävlingshästar och det fungerar alldeles utmärkt. Ett tydligt tecken på att den ena börjar bli vass i munnen är att han börjar fuska med maten, står och "jomlar" med den och tappar lite aptit. Så fort problemet är åtgärdat äter han som ska igen!
Så det där med att raspa tänder eller inte det finns det många åsikter om. Det viktiga är väl ändå hästens välmående och vilket som bäst passar din häst.

Mina tränare sa på den tiden till mig att "spänn nosgrimman ordentligt nu och ryck till i tygeln när han försöker dra tyglanra ur händerna på dig sådär

de där är väl inte bettets fel? tänderna hade nog tagit skada oavsett bett om man rycker dom i munnen med jättespänd nosgrimma..
rider man med en mjuk hand och ett bett som passar hästens mun så ska inte tänderna ta nån skada.

sen har ja nog faktiskt aldrig kännt på min hästs tänder själv, faktiskt aldrig ens hört man ska göra de själv..ja tar ut en som kollar min häst i munnen 1 gång om året och de har aldrig varit nåt problem..

Jag kollar mina hästar 1gång om året eller oftare om problem uppstår.

Men man ska alltid uppsöka en riktig hästtandläkare och aldrig nöja sig med en veterinärs utlåtande.

Vi människor behöver tandvård, för länge sedan före tandvårdens tid dog vi också yngre(inte end pga detta)tänderna behövde inte hålla lika länge som idag.

När hästar strövade fritt hade dom inga bett i munnen, och ingen som red eller longerade osv.
Dom hästar som hade dåliga tänder, kan jag tänka mig dog bort tidigare än andra.
Naturens gång liksom.

Själv vill jag att mina hästar ska må bra i munnen,ha bett dom trivs med och kollas regelbundet.

Jag kollar mina hästar 1gång om året eller oftare om problem uppstår.

Men man ska alltid uppsöka en riktig hästtandläkare och aldrig nöja sig med en veterinärs utlåtande.

Varför då? EN tandläkare med intresse om och kunskap om hästens tänder har betydligt mer befogenheter än en hästtandläkare. Dessutom har de i generalfallet en betydligt gedignare utbildning.

Jag kan trycka hästtandläkare på visitkortet imorgon och ge mig ut och kolla i munnen på hästar.

Jag kollar mina en gång/år med veterinär kunnig med tänder. Fbldonnan kollas varje halvår då hon blir vass snabbt.

Har varit med om många veterinärer som utgett sig för att kunna mkt om tänderna, dom har kollat och raspat.
Men tyvärr har det bara blivit värre, samma med syrrans häst.
Hennes häst hade dom missat vargtänder,vassa kanter,snett bett,sår och infektion(svullnad i käken)vilket min duktiga hästtandläkare kände innan han ens öppnade hästens mun.
Nu är hon röntgad och det är lösa benbitar i käken.
Som varit där under många år enligt veterinärerna.
Min häst var helt sned i munnen,käken och kunde inte bita ihop,+ en massa vassa kanter, detta missade också vet.

Har fått tag i en mkt mkt duktig man som har hållt på mkt länge inom det här yrket.
Han bryr sig inte om pengar så mkt, och är så himla duktig med hästarna.
Kan inte lägga ut namnet här men han är den bästa jag träffat på!
Det heter Eurovets där han håller till.

Har varit med om många veterinärer som utgett sig för att kunna mkt om tänderna, dom har kollat och raspat.
Men tyvärr har det bara blivit värre, samma med syrrans häst.
Hennes häst hade dom missat vargtänder,vassa kanter,snett bett,sår och infektion(svullnad i käken)vilket min duktiga hästtandläkare kände innan han ens öppnade hästens mun.
Nu är hon röntgad och det är lösa benbitar i käken.
Som varit där under många år enligt veterinärerna.
Min häst var helt sned i munnen,käken och kunde inte bita ihop,+ en massa vassa kanter, detta missade också vet.

Har fått tag i en mkt mkt duktig man som har hållt på mkt länge inom det här yrket.
Han bryr sig inte om pengar så mkt, och är så himla duktig med hästarna.
Kan inte lägga ut namnet här men han är den bästa jag träffat på!
Det heter Eurovets där han håller till.

Okej, och jag har aldrig haft problem när man bara 'inte tagit ut första bästa DV' till tänderna.

Vad var det för tykigt barnsligt svar??

DV...

Det var väl inget barnsligt, utan att man inte bara lyft luren och ringt dv och bett 'någon' komma ut. Utan att man sett till att hitta en veterinär som är intresserad och kunnig på tänder. Vilket mycket väl kan vara en DV. Det jag var ute efter var att ta reda på FÖRST om veterinären kan och vill tänder, eller gör det på slentrian. För där ÄR det skillnad. (Jmf bara en sån enkel sak som de som kommer med munrullen, och de som kommer med munstegen. Det är en avgörande skillnad, och om man frågar först vad aktuell veterinär använder så har man gjort en sak).

Jag menade alltså inte att det är 'fel' på DV, det kunde stått 'ringa första bästa veterinär' lika gärna. (Under många år, där jag bodde innan, var det en kanonduktig DV som kolalde och vid behov fixade hästarnas tänder)

de där är väl inte bettets fel? tänderna hade nog tagit skada oavsett bett om man rycker dom i munnen med jättespänd nosgrimma..
rider man med en mjuk hand och ett bett som passar hästens mun så ska inte tänderna ta nån skada.

sen har ja nog faktiskt aldrig kännt på min hästs tänder själv, faktiskt aldrig ens hört man ska göra de själv..ja tar ut en som kollar min häst i munnen 1 gång om året och de har aldrig varit nåt problem..

Nu var ju inte detta något bett som passade på min ponny, och såklart gick jag inte kvar hos de tränare som hade inställningen att hästen bråkade och behövde korrigeras. Men trots min milda hand, gjorde bettet mer skada än jag någonsin kunnat drömma om. Ponnyn var generellt väldigt mjuk i munnen och det var sällan jag behövde ta i honom, men visst protesterade han emellanåt (han hade ju ont) och där hade man väl önskat att man ifrågasatt varför han gjorde så.. Hur som helst hade han gått och hållt fast det här långa tjocka bettet i över 4 års tid och därmed var första övre kindtanden på båda sidor totalt bortslitna. Underkäkstanden hade följt med upp och istället för att möta den motsatta tanden så gick den rätt upp i gomtaket på honom där det blev kroniska sår. Så jo, visst kan feltillpassade bett göra skada fastän man har en mjuk hand.

Fingertopparna är mina bästa redskap när det gäller att avgöra vad som skall justeras i hästmunnen!
PL

Okej då är jag med dig. Men en sak jag ändå undrar över... Varför måste du känna på tänderna med fingrarna där den är för vass? Räcker det inte med att se det som är problemet?

Jag är personligen väldigt mycket emot personer som behandlar tänder genom att känna men inte titta när de gör korrigeringar. Nu vet ju inte jag hur just den du anlitar går till väga, men jag vet flera stycken som är inne och gräver runt i käften på hästen, tar fram rasp/slip och sätter igång att "justera tänderna" medan den står och tittar och pratar med någon vid sidan om.. Sen är han/hon och gräver med handen inne i munnen igen för att "känna" om den är färdig.

Jag kastar mig in i debatten.

Näver bäver att jag låter någon raspa i min hästs mun. Det behövs aldrig!

Slipning däremot med korrekta verktyg kan behövas, men inte med ett så klumpigt instrument som rasp.
Kastar mig väl inte direkt in i debatten men håller med dig;). Har dessutom suveräna DV i området som specialutbildar sig på hästens mun och tänder liksom dom ordnat med kurs i ämnet för oss hästägare för nåt år sedan:bow:. Föreläsare på dessa kurser var TL känd hästtandläkare samt AE kusk och hästkarl, duktig på både mun, tänder, hästens form och tömkörning etc. Suveränt!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka