Men... vad är det här?!?

K

Kat

Jag hittade just en rejäl fläck (kanske 4 cm lång och 2,5 cm bred) under magen på kissen, som är helt KAL.
Fullständigt ren på päls. Den ser inte irriterad ut på något sätt, utan är bara hårlös.
Vad sjutton kan det vara?
När blev han sådan?

Katten verkar må hur bra som helst i övrigt. Är vid gott hull och beter sig som vanligt.

Sv: Men... vad är det här?!?

Han kan ju ha slickat bort päls utan att det har blivit irriterat eller så kanske det är något hormonellt?

Jag kollade på nätet och det var det enda jag kunde hitta (hormonellt), i och med att det inte verkar irriterat alls. Bara mjukt som babyhud.
Jag tror inte att han slickat bort det, eftersom jag inte sett något sådant beteende som kan tyda på det.

Får ta och ringa veterinären på måndag.

Jag har något liknande på en av mina, han är väldigt tunnhårig på en fläck på magen. Håren där lossnar väldigt lätt, och det är som en liten svart prick i änden där de suttit fast (ser ut som om han har pormaskar). Annars är huden där ljus och ser inte konstig ut på något sätt. Det är tydligt avgränsat mellan den vanliga huden och den här fläcken. Han har också ett par svarta prickar på hakan, om det har något samband.

Han kastrerades i våras, är ca 5-6 år. Har flera katter som inte har något liknande, förutom att en av dem också har lite svarta prickar på hakan. Den katten är en kastrerad hane på ca 1 år. De svarta prickarna på hakan har jag förstått att inte är ovanliga, och ofarliga så länge de är så få och inte inflammerade?

Samma katt med magfläcken har börjat klia sig efter behandling med Frontline (behandling för ca två veckor sen, började klia för ca en vecka sen), är det vanligt med överkänslighet? Det är kring öronen, han har öronskabb, men också i nacken där man sätter spot on. Huden ser normal ut förutom att pälsen lossnar av kliandet. Han kliade inte öronskabben innan heller.

Jag ska visserligen in till vet. på tisdag, men vill ändå gärna höra vad ni tror.

Inte riktigt. Den här fläcken är HELT kal.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: Livi
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka