Men snart blir jag galen!!

Grängesberg

Trådstartare
Tog hem min "olycka" från betet i söndags. Han har gått en månad och visst har han vart stel som han brukar i bogarna men det har bara blivit bättre på betet.

(för de som inte minns så är min ponny en av de som har problem med efterverkningar av ehrlichia med stelhet som största bekymmer)

Väl hemma så började jag att promenera honom för hand, precis som jag gjorde förra sommaren efter betet med framgång. Då vart han efter 4 månader så pass bra att jag kunde skritta uppsuttet och trava korta bitar. Dock så vrickade han ju sig i hagen rejält i november och blev halt. Så småningom gick det över och stelheten var tillbaka.

Nu när han senaste dagarna har vart hemma så har han sett ok ut(för att vara Crusse). Han har gått på bra framåt och på tisdagen så härjade han och kompisen besinningslöst i hagen när vi skulle ta in. Bockade, brallade och for i minst 10 minuter. Helt vilda och busiga. Tänkte i mitt stilla sinne att nu är han väl stel som 17 i morgon, men se...det var han inte!

Han gick upp till sommarhagen helt utan att vara sämre. Jag var riktigt förvånad! MEN

När vi skulle ta in igår, då är han halt! Rejält halt, suck!
Han går lite bättre på mjukt underlag så som gräs och vår preparerade ridväg. Dock så är vägen från sommarhagen en bit på grusväg och där gick han riktigt illa. Han går dock framåt själv utan tvång.

Kollade självklart att inget satt fast i hoven. Dock så märkte jag att ena traktarmen hade vridit sig lite och låg lite på strålen.
Ingen värme i vare sig ben eller hov, ingen svullnad..ingenting, men han är ändå halt. Vill inte stödja fullt ut på benet.

Vi hade hovslagaren som skulle komma igår. Crusse skulle skos med PG för att se om det hjälper till med att få undan stelheten, dock så gick det inte, (ska fråga om det i annan tråd.)

Han skoddes alltså om med vanliga skor.
Vid själva skoningen så trodde jag att han kanske kunde ha svårt att stå på det dåliga benet för dagen. Men det hade han inte.(Han är ibland lite envis med att lyfta sina ben för hovis, han är sådan att vill han inte då går det inte, han vägrar och man kan se hur envisheten lyser i ögonen)

Han satte i det dåliga benet med full kraft och retades med hovis. Crusse är ju klapphingst och har sina idéer stundtals. När han väl har tröttnat på att retas då går det oftast bra(svårt att förklara hur han är i humöret)

Men han verkade inte ha problem att stå på sitt dåliga ben.

Däremot så visade han stort missnöje och obehag när han skulle stå på det "friska" benet.

Är det inte märkligt! I mitt huvud borde det ju vara tvärt om. Man vill väl indvika att belasta det som är dåligt?

Hur som helst så vart han skodd och fick stå med liniment och lindor i natt.

Vad tror ni kan vara orsak till detta?
Vet att det är svårt utan att ha sett honom men är alltid intressant att höra nya infallsvinklar och idéer.

Självklart så kollade hovis efter ev hovböld, men han reagerar inte ett dugg på visitertången.

Sv: Men snart blir jag galen!!

Grängesberg skrev:
Däremot så visade han stort missnöje och obehag när han skulle stå på det "friska" benet.

Är det inte märkligt! I mitt huvud borde det ju vara tvärt om. Man vill väl indvika att belasta det som är dåligt?

Kanske har han ont då han böjer på knäleden och då är det inte så märkligt längre.

Håller tummarna att han blir bra fort.

Mvh//LG

LillaGeisha skrev:
Kanske har han ont då han böjer på knäleden och då är det inte så märkligt längre.

Håller tummarna att han blir bra fort.

Mvh//LG

Ja.. Vi diskuterade just det i stallet.
Nu när jag tog ut honom så var han först ganska halt. Men efter ca 20 m så var han mycket bättre för att sedan när vi kom ut på ridvägen som är mjuk efter regnet vara ohalt!

Dock så haltade han lite igen när vi kom till grusvägen och sen var det borta på gräset.
Blir intressant när vi ska ta in senare att se hur han går då.

Tack för ditt svar..

Hm, att han reagerar alltså olika på olika underlag vilket ju tyder på hoven, men hur han vill/inte vill lyfta benen tyder på att han har ont vid böjning. Inte lätt och smått förvirrande.

Är underlaget på grusvägen mycket ojämn? Då kan det ju vara så att det blir instabilt i knäleden och gör ont.

Ja det är det.

Det är en sådan där gammal väg med gräs i mitten och grus där bilar kör. På gräset så ligger det lite sten och det är mest när han råkar trampa på en sådan som han haltar till.

Han har lättare att gå uppåt(nu tänker jag på hans vanliga stela jag)
och han står emot i nedförsbackarna, dock inte alltid.
När han känner sig bättre så märks en markant(och stundtals tråkig) förändring i hans uppförande.Han blir ganska vild att leda. Taktar, sparkar bakut och härja. Då spelar upp eller ner ingen roll.

När han har svårare att gå så är han snäll att leda.
Han är ju klapphingst så han har tyärr lite attityd, inte elak utan mer retsam av sig.

Kan det kanske vara knät hela tiden?
Även då han inte är halt utan bara stel?

Han är ju genomgången ordentligt ett par gånger och inget fel har hittats..

Då så har han kommit in från sommarhagen..

Till min stora förvåning så var hältan borta!
Han var som vanligt lite stel i backen ner men sen när vi kom till ridvägen så gick han med raska kliv! Verkade helt normal, faktiskt bättre än han brukar vara! Skönt! Hoppas nu att det håller i sig ett tag så att det för vår del kan börja gå framåt!

Så här bra som han gick idag på vägen har jag inte sett på väldigt länge.. Han är bra märklig!

Här är en ganska dålig bild på olyckan.. Den enda jag har tillgänglig för dator ännu. Det är från förra hösten och han står lite knepigt i en backe..

dulli.jpg

Härligt att han är bättre!!!!

Även om han är en olycka är han en riktig sötnos. Väldigt lik min gamla häst.

Mvh//LG

LillaGeisha skrev:
Härligt att han är bättre!!!!

Även om han är en olycka är han en riktig sötnos. Väldigt lik min gamla häst.

Mvh//LG

Ja.. visst är han söt!
Han är också en härlig individ trots sina egenheter. Han är lite som "Emil i Lönneberga"

I går kväll så masserade jag in arnika på bägge framknäna och så fick han stallbandage på sig. Tänkte att jag i alla fall skulle testa med det.

Nu på morgonen när vi gick upp till sommarhagen så var han som vanligt stel ut ur boxen och stallet, MEN när vi kom ut på ridvägen(där vi går till hagen) så skrittade han helt NORMALT! :)
Till och med när vi kom till grusvägen som är stenig i mitten på gräset så gick han normalt! Där brukar han stappla till lite om han råkar kliva på någon sten. Men inte idag, trots att jag till och med provade att gå mitt i stenarna för att se.

Då normalt som en vanlig häst och inte "Crusse-normalt". Han klev på ordentligt och satte i hovarna på ett helt normalt sätt. Ibland så har han satt i fötterna lite utåtställt( svårt att förklara).

Så här bra har jag inte sett honom på flera år!!
Kanske är det knäna! Eller ett knä!

När han stod på anläggningen innan han kom till mig så stod han i en spilta en tid och lade sig då till med olaten att banka i väggen med knät, han var uttråkad. Var ju dålig hela tiden där och gjorde inget annat än att vara i hagen och stå i spiltan.

Hoppas hoppas att detta nu håller i sig. Ska fortsätta att ha arnika på knäna så får vi se hur det ter sig.

Testat att ta ut en massör? Det var kanonbra rehab för våra erlichiakonvalecenter.

Att han haltar till om han trampar på en sten - det gör ju jag med och våra hästar gör det. Det ärförmig en naturlig reaktion (Obs nu menar jag sten dvs en lite större historia men ingen bumling - en sän där som kan fastna...attan vad svårt att förklara...)

Pigan skrev:
Testat att ta ut en massör? Det var kanonbra rehab för våra erlichiakonvalecenter.

Att han haltar till om han trampar på en sten - det gör ju jag med och våra hästar gör det. Det ärförmig en naturlig reaktion (Obs nu menar jag sten dvs en lite större historia men ingen bumling - en sän där som kan fastna...attan vad svårt att förklara...)

Han har regelbundet behandlats av massör och osteopat de senaste 2 åren.

Då så var det dax..

Tog igår den första skritturen på Crusse på länge. Han var pigg!! Taktade en del och ville framåt!
Han som tidigare vart seg då vi skrittat uppsuttet pinnande på med raska kliv! Öronen spetsade framåt och han gick bättre för varje steg han tog!

Hoppas hoppas hoppas att han nu får fortsätta igångsättningen utan att drabbas av något nytt (eller gammalt) problem som de senaste årens försök har slutat i.

*håller alla tummar jag har*

Hej!
Vad roligt att du ridit! Och att han var pigg och framåt! Jag hoppas verkligen att det håller i sig och att du får igång honom nu! Han ser jättefin ut din kille! :)

Ang. hältan så har jag ingen bra teori , men första tanken gick till knäna. Eller är det "bara" följderna av erlichian som spelade ett spratt??
Än har man ju inte hört allt den förbaskade sjukdomen ställer till med :crazy:

Jag hejjar på er! *hejja hejja*

Tack Majja..

Ja, det med hältan var knepigt.. Men jag blundar för det nu, skrittar på och hoppas på det bästa.

Du har ju också haft en del att göra med den här "skitsjukdomen" minns jag och det kan ju vara den som gjorde hältan.? Skulle inte bli förvånad, det verkar ju kunna bli hur som helst med den.

Har i alla fall upptäckt att han blir ganska spänd i musklerna mellan frambenen över natten. Masserar där och har på Arnika varje dag och det har blivit lite bättre.

Hoppas så innerligt att turen nu ska vända för Crusse, han är ju en så härlig individ. Om han inte blir 100 återställd så gör det inget, bara han blir promenadhäst så är jag glad.

Det roligaste var att hans inställning till ridtur hade ändrats markant. Bjudning framåt har vi inte vart bortskämda med. Jag fick till och med bromsa, det kändes som att sitta på ett kilo dynamit!

Härligt att få komma igång igen!

Tackar för hejjaropen, vi behöver verkligen allas lyckönskningar nu.

Du Majja..

Vi borde ju skriva en handbok om ehrlichia, om alla tänkbara sätt det kan visa sig på. Det finns ju en del här på forumet som har fått sin beskärda del av detta skit och faktiskt så tycker jag att läsa här på forumet har gett mig mer än vad jag fått i info av svenska veterinärer.

Nu fick jag ju iofs ganska stor hjälp av en vet i USA när Crusse var som sämst 01-02 för då var ju vet här i Sverige ganska tveksamma till denna sjukdom öht minns jag. Vissa sa att den inte existerade alls. Men nog 17 existerade det, i alla fall på min Cruss och en hel del andra.

Jag tror nog faktiskt att många fler hästar är drabbade av detta utan att ägare/skötare vet om det. I och med att det kan ge så olika symptom och det är ju jättelätt att missa den första febertoppen som kanske kommer på betet eller så.

Håller med dig till fullo! Utan Bukefalos hade min häst antagligen inte levt idag eftersom veterinärerna inte förstod överhuvudtaget vad som var fel med min häst.Totalt sju veterinärer var inblandade i hennes fall :crazy:
Tack vare stöd från folk här på forumet och symptombeskrivningar på andra erlichiashästar kunde jag stå på mig mot veterinärerna och tjata till mig blodprov. Vet inte om du minns, men dom ville ju inte ta blodprov ens på min häst. konstigt när inget annat hjälpte, hältorna bara flyttade runt (och hon hade ju ont i hela kroppen också, det bara flyttades från dag till dag) och inga ledbehandlingar hjälpte.

Säkert finns det gott om hästar med konstiga symptom som döms ut i onödan, och som kankse skulle bli bra med behandling. Det är ju en förjävla(ursäkta uttrycket)lömsk sjukdom, och tyvärr finns ju många veterinärer som tycker att den "finns inte".
Det tvistas ju även om att man inte behandlar en erlichios som inte är akut, men faktum är ju att många hästar som inte haft akut erlichios faktiskt har blivit bra efter behandling. Min är ju en av dom :)

Nåt borde man kunna skriva ihop, men hur skulle man göra det då?

Ja.. undra hur man ska gå till väga med det.?

För jag tror faktiskt att det skulle behövas. Som en liten "handbok" eller broschyr där man kan läsa om de symptom som vi har upplevt på våra hästar i samband med detta. Kanske även olika behandlingsmetoder och sådant som vi har prövat och vad de har gett för resultat.

Tror att alla som har häst skulle behöva läsa en sådan broschyr, för att på så sätt få fatt i sjukdomen så snart det bara går och kunna sätta in rätt behandling.

För som jag har upplevt det så fick man ju stå på sig en hel del i veterinärkontakterna(det har ju du med fått gjort) och det var ett himla letande och sökande efter information för att jag skulle kunna få veterinärerna att förstå att min ponny faktiskt var dålig och vad det kunde vara.!

Vissa dagar så var han ju mycket bättre än andra och naturligtvis så var det ofta på sådana dagar han sågs av en veterinär. Min blir ju lite till sig när han kommer iväg(klapphingst) och hans adrenalin pumpar när han kommer bort. Han tycker det är sååå kul att få showa och då är ju stelheten ganska svår att upptäcka. Men i hemmamiljön var det en annan femma.

Jag upplevde det som att veterinärerna inte trodde mig ibland när jag berättade om hur han var, för min ponny har ju hela vägen igenom detta vart fullt musklad och mycket fin i kroppen tack vare att han är klapphingst antar jag. Det gjorde det ännu svårare att bli trodd, han såg ju ut att vara i full ridkondition.

Vilka mera har vi på här som haft att göra med ehrlichia länge?
Vet att det är du och jag.
Mysko?
Alexandra?

Kanske kan vi sammanställa våra historior och sedan göra något broschyrliknande? Jag kan försöka att skriva ihop något om de som har långa historier mailar mig.

Vad tror du? Finns behovet för något sådant?

Aker har också haft långdragna problem med sin, våra hästar har nästan gått hand i hand kan man säga. Vi har haft en hel del mailkontakt, det är så skönt att nån verkligen har förstått vad man gått igenom.

En slags sammanställning på "våra" problem? Javisst!
JAg kan påta ihop ett mail i veckan till dig när jag har tid över på jobbet :D
Erlichiasfrågan dyker ju upp hela tiden så det kanske inte vore så dumt?

/Petra

Senast ändrad av en moderator:

Ja.. gör det!
Kanske kan vi be de andra som haft problem att göra detsamma, så kan man ju i alla fall sammanställa symtomen, det finns ju onekligen väldigt många olika sätt detta kan yttra sig på.

du kan maila mig på

camilla@back-site.com

//Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV