Men NÄR? (Min årliga tråd om vaccination)

Blueberry

Trådstartare
Mina pinnar vaccinerades senast 11/11 2012, och jag vet att det inte är lika hysteriskt noga med vaccinationsdatum som det är i hästvärlden. Men... När borde jag vaccinera? Billy ska tävla (agility) nästa helg, bör jag göra det innan det eller ska jag vänta till efteråt?

Enligt regelboken verkar det inte vara så himla noga?
"Hund över 1 års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst 10 månaders ålder och inte vara utförd för mer än 4 år sedan."

Och såklart:
"Vidare rekommenderar SKK att deltagande hundar dessutom är vaccinerade mot parvovirusinfektion och parainfluensa (kennelhosta)."

Sv: Men NÄR? (Min årliga tråd om vaccination)

Är han vaccinerad med DHPPI för ett år sedan behöver du inte vaccinera innan tävlingen!

Vaccinerade du med DHPPi den 11/11-12 så behöver du vaccinera igen senast 11/11-16 för tävling. Du kan, om du vill, vaccinera med Pi (kennelhosta) en gång per år, men många (bland annat jag :D) struntar i det. Jag nöjer mig med att vaccinera med DHPPi vart tredje år.

Pi får de varje år. DHPPi var senast 2010-10-26 = tre år sedan.

Vad innebär det för mig?
Att jag skulle ha vaccinerat 26 oktober? :cry:

(Jag frågar för att jag verkligen är dålig på att förstå sånt här. Det var så mycket striktare och enklare i hästvärlden... :banghead:)

Senast ändrad:

Pi får de varje år. DHPPi var senast 2010-10-26 = tre år sedan.

Vad innebär det för mig?
Att jag skulle ha vaccinerat 26 oktober? :cry:

(Jag frågar för att jag verkligen är dålig på att förstå sånt här. Det var så mycket striktare och enklare i hästvärlden... :banghead:)

Det innebär att du måste vaccinera med DHPPi senast 2014-10-26 om du vill tävla.

Jag själv väljer att vaccinera vart tredje år, för jag har hört från veterinärvänner mfl att vaccinet efter två år börjar gå ur kroppen. Först efter 4 år är det ute ur kroppen, därav att SKK har 4års-gränsen för DHPPi.

Åh, då kan jag andas ut. Ser till att han får dhppi när vi vaccinerar efter tävlingen. Tack! :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns ett antal trådar om just vaccinationer, men jag startar en ny iaf. Jag hade totalt glömt bort att jag hade anmält...
Svar
1
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar