Men hemska tanke, en rottwailer!

Mirre

Trådstartare
Börjar med att försvara mig med att säga att jag tycker bra om rottisar, skulle gärna ha en egen.

Men många verkar bli så chockade så fort man nämner att tiken är schäfer/rottis. Hade hembesök av bvc här för ett tag sedan, E frågade om rasen och såg ut som :eek::crazy: när hon hörde ordet rottwailer.

Fruktansvärda tanke att ha "en sån" med barn. :confused:
Varför?

Vad är det som är så hemskt med dessa underbara hundar?
Vad är folk rädda för? Storleken? Grovheten?

Sambons kusin har en lillasyster på 5 och dem har världens sötaste dobbermantik. Även där blev reaktionerna :eek::crazy::mad: när dem berättade. Varför? Det är bra kunniga människor.

Med rätt uppfostran, skötsel och omvårdnad så är ju även dessa raser jättehärliga. Hos rätt ägare, som med alla hundar.

Varför är vissa raser så "tabu"?

Sv: Men hemska tanke, en rottwailer!

trist med fördomar.
media vinklar ju bl.a rottis som en vild best och skriver gärna ut rasen om det skulle vara en sådan som bitit någon. kan vara en anledning till denna hysteri.

visst är det trist.

Jo det är väl så tyvärr.
Varför inte lyfta fram hur trevlig rasen är istället.

Exakt.

För trettio år sedan var det schäfer, idag är det kamphundsraser.

Jag hade för några år sen(runt 2001) en rottis/doberman-blandishane..

Vi bodde på den tiden i radhus,och tomt i tomt bodde en 3barnsfamilj..dessa barn var förbjudna av sina föräldrar att klappa våran hund..det var en kamphund..:eek:
Jag hade också 3 barn,ingen av dom blev uppätna..

Kamphund?
Hur fick dem ihop det?

Du har ingen bild på hunden?:love:

Vi får samma reaktion med vår rottis, fastän vi inte ens har barn.
Hur man kan ha en sådan mördarhund i sitt hem?!
Har haft folk som gått omvägar när vi varit ute på promenad, och t.o.m. haft en tant som kollat på vår hund och sagt "jag tycker inte om såna där!".

Om de ändå tog sig tid till att faktiskt upptäcka att vår kille inte är farlig, även om han kanske ser ut så.
Han älskar folk, andra hundar, han har en filt han ligger och snuttar på när han ska somna, och han är i princip bästa vän med en vit fluffig liten kanin (min).

Det är synd att folk inte förstår att bara för att en det hänt saker (attacker odyl) med vissa individer, är inte hela rasen så.

Min mor har en Rottweiler/schäfer (vi tror att hans pappa är någon slags schäferkorsning iallafall, det var massa oklarheter iallafall, mammas hunds pappa var hemlös, sen så visade det sig att en tjej som hade rottweiler hade parat med den hunden.. Väldigt komplicerat. Vår hund ser iaf ut som en Rottweiler, bara något tunnare och lååååånga ben.) som är lika stor som en shetlandsponny..
Tror väll att det är det faktum att Rottweilers gärna används som vakthundar som avskräcker folk. Rottis och Dobbermann brukar ju vara de som syns som vakhundar i filmer osv.

Jag tycker också att rottis är underbara :love:

Men, oftast om jag träffar på en hund av större ras så ser jag till att ha ordentligt med avstånd. Går gärna över gatan för att undvika, samma med kampisar. Jag träffar fler ouppfostrade hundar som hänger på kopplet och står på bakbenen. Är inte intresserad av att riskera ett utfall. Många av dessa tycker jag dessutom kan släppa fram hunden hur som helst utan att fråga, för den vill ju bara hälsa.

Däremot finns det hundar av dem raserna som vi har träffat innan, som bor i vårat område, och det är helt okey. Men som sagt, är inte intresserad av riskerna med okänd hund med husse/ matte.

Här kommer bilder!
14879305.jpg

14713909.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka