Men bläh, foderbyte och furunkulos (?)

Blueberry

Trådstartare
Våra hundar har ätit Eukanubas Naturally Wild (med fisk) i över ett år, under det året har Billy inte haft en endaste liten böld mellan tårna.
Nu har det fodret slutat att säljas/produceras och jag fick i stället en påse med deras enda alternativ: fisk och ris, eller något liknande tror jag att det heter. De har ätit det i 2-3 veckor och nu har Billy fått en böld mellan tårna.
Bläh.

Billy är inte utredd, men jag misstänker att han har någon mild variant av furunkulos. Han har tidigare haft enstaka "finnar" på hakan och små bölder mellan tårna. Han har aldrig haltat av det och är ganska obrydd, men de gör ont när man tar på dem och de går oftast ner efter några dagar.
Jag orkar inte med en allergiutredning, det fungerar inte att sätta honom på allergifoder i en halv evighet (vilket är det enda veterinärerna här gör) och sedan se veterinären stå och klia sig i huvudet.

Jag sneglar på fiskfoder från Orijen och Taste of the wild, är det något att ha eller har ni bättre alternativ och förslag?

Sv: Men bläh, foderbyte och furunkulos (?)

Det finns även ett foder som heter Kingsmoor Pure Havsfisk och så finns det Cenaturio som ska vara bra, utöver de du nämner. Tror att båda är helt utan kemikalier och det kan vara det vissa hundar inte klarar av. Tror att du kan få alla 4 sorterna hem till dörren om du beställer på rätt ställe.

Det är så olika vad hundarna tycker om, och så måste man även tänka på att magen ska vara normal. Jag tror du måste prova dig fram, bestäm dig för ett foder och så kör på det. Mår inte hundarna bra av det så byt till ett annat.

För att göra situationen bättre med tassen/arna så prova att tvätta med utspädd ättika. En av mina tidigare hundar fick enstaka "bölder" och när det var regnigt o blött så brukade jag smörja med vattenfri vaselin. Denna kombinationen gjorde att det dök upp med väldigt långa mellanrum (ett par år).

Tack för tips!
Jag ska kolla upp och jämföra bland fodersorterna och köper med ättika hem efter jobbet.

Jag har testat något fiskfoder från Orijen som träningsgodis och måste säga att jag tycker att det verkar helt okay (och det kommer då från en som avskyr torrfoder ;) ). Om jag skulle tvingas ge torrfoder så hade jag utan tvekan gett något från Orijen, Acana eller möjligtvis Standardt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka