Memory foam. Bra eller dåligt?

Andorra

Trådstartare
Köpt en pad som det står memory foam på.

Hur funkar den under sadeln?

Verkar som om den ska jämna ut trycket om sadeln inte ligger hundra?
Är det en bra eller dåligt att använda en sådan pad?

Sv: Memory foam. Bra eller dåligt?

Orkar du PMa vad de tär för pad och vart du köpt den?
Är ute efter en nämligen...

Jag tycker att de funkar bra, de jämnar ju som sagt ut trycket över hela ytan och minskar enstaka tryckpunkter. Jag personligen vill hellre ha så tjocka som möjligt dock, det känns som att de tunnare inte funkar alls utan nästan bara blir hårda. Tänker bara på hur tjocka madrasserna man skall ligga på är, och där är ju tyngden mycket mer fördelad...

Och så är det ju också så att ingen illasittande sadel ligger bra med padd.

Senast ändrad:

Ska kolla i sadelkammaren vilket märke den har i kväll...om jag kommer ihåg. Köpte den på rea som den sanna smålänningen jag är.

Vet att ingen pad i världen kan uppväga en illasittande sadel. Har säkert provat 60-70 sadlar på min häst och ingen ligger optimalt, inte ens de 2 bomlösa jag testat. Tänkte därför, när jag såg den här paden, att det kan vara en medelväg till en inte hundra passande sadel.

Jag har en sådan memorypad. Jag köpte den då min pålle musklade ur sig, men lite för lite för att jag skulle kunna byta till ett mindre järn i sadeln. Den funkade helt ok, fyllde ut där den behövdes. Dock upplevde jag den som lite bökig att sadla med om den inte var riktigt varm, jag hade därför alltid den hängandes på elementet i sadelkammaren så att den skulle vara mjuk och go när jag skulle sadla :)

En bra padd av Memory Foam ska inte behöva värme för att fungera! Men det beror väl på prisklass och kvalitee :)
Jag vägrar rida utan min, har den tom under longergjorden!

Så är det alldeles säkert :)
Jag menade dock inte att den jag har inte fungerar, bara det att den kändes lite bökigare att sadla med innan den blivit uppvärmd. Ungefär som med säkerhetsvästarna, det tar en stund innan kroppsvärmen formar materialet efter kroppen.
Det kan förstås också vara jag som är ovan paddar, jag tycker det är nog mkt att hålla ordning på med bara ett schabrak :p

Märket är Double Horse. Har aldrig hört talas om det innan. Var faktiskt över 1 år sedan jag köpte den så den lär inte finnas kvar i den butiken iaf.

Hur fungerar padden som måste värmas då om det är minusgrader ute och du t.ex skrittar?
Har heller aldrig hört talas om Double Horse så den vågar jag inte uttala mig om :)

En bra padd av Memory Foam ska inte behöva värme för att fungera! Men det beror väl på prisklass och kvalitee :)
Jag vägrar rida utan min, har den tom under longergjorden!

Jag har en från skito om jag inte missminner mig på namnet :) . Snordyr var den. Men den blir också stelare när det är kallt ute, innan man lägger den på hästryggen. Sedan värmer hästen den och den blir bra igen.

Ok så "snordyr" behöver inte innebära kvalitee :)
Säger inte att din padd är dålig, men min Ogilvy Equestrian padd håller exakt samma kvalite i -30 som i sommarvärme, behöver aldrig värmas upp, varken av häst eller element! (Jag pratar mycket om den, men jag är frälst! Vägrar rida utan) :D

Bättre pad än skito kan du inte hitta så det är verkligen inte dålig kvalite. Att den är stelare innan hästen hunnit värma upp den har inte med att det är dålig kvalite att göra, snarare tvärtom. En pad som är helt mjuk skulle jag aldrig använda eftersom den inte ger någon dämpning alls.

Men om materialet är bra från början mot att materilet blir bra efter en stund så är det klart att det är bättre om det är korrekt från början! Padden jag har är otroligt stötdämpande och inte alls alldeles för mjuk, utan som sagt, bara bra redan från början. Men smaken är som baken. :) Jag skulle i alla fall aldrig rida med någon annan :)

Men om materialet är bra från början mot att materilet blir bra efter en stund så är det klart att det är bättre om det är korrekt från början! Padden jag har är otroligt stötdämpande och inte alls alldeles för mjuk, utan som sagt, bara bra redan från början. Men smaken är som baken. :) Jag skulle i alla fall aldrig rida med någon annan :)

Vad är det för material i din padd? För det är liksom inte jättenormalt att ha exakt samma egenskaper över spann på 60 grader. Iaf tror jag inte det är normalt inom hästnäringen :D

Tillägg: Jag googlade och som vanligt så står det ju inte. Materialnörd som jag är tycker jag det är rätt tråkigt :angel:

Senast ändrad:

Du tycker alltså att Tempur är ett dåligt material? Utprovat och testgodkänt av NASA? Använt och rekommenderat av sjukvården just som tryckavlastning?

Tempur är nämligen som sten innan det blir uppvärmt och formar sig. Jag är väldigt nyfiken på var du har hämtat de fakta du presenterar, att det skulle vara bättre att materialet är eftergivet från början.

Hittade tidigare inlägg jag skrivit ang. detta, med svar till er båda :)
The Connemara: För materialet citerar jag från tillverkarens hemsida: "We only use superior grade Memory Foam (elastoviscose foam) which is capable of maximum compression (as thin as 4 mm or 1/8 inch thick) in the spots where the saddle is closest to your horse" Hoppas det svarar på din fråga :)
Lovisaleonora: Du själv har i annan tråd skrivit "Har själv haft en Tempurpadd (det var alltså äkta Tempurmaterial i padden), helt värdelös. " Tror inte att du menar att materialet är värdelöst till allt, precis som jag inte menar det. Men jag tycker att det är värdelöst att ha något som fungerar efter en stund, när det finns produkter som fungerar på en gång.
"Faktan" jag presenterar är egna åsikter och erfarenheter, vilket är det som delges allra mest på diskussionsforum :)

Problemet är att du inte påtalar vad du tycker, du presenterar det som om det vore kalla fakta. T ex meningen "Men om materialet är bra från början mot att materilet blir bra efter en stund så är det klart att det är bättre om det är korrekt från början!"

Det framgår inte att det är DIN uppfattning, det presenteras som en sanning.

Du har valt att helt ur sitt sammanhang klippa en mening ur en tråd om BOMLÖSA sadlar! Det är inte bara fräckt att inte ange att diskussionen rör något HELT ANNAT än denna, utan också direkt vilseledande och förvrängande.

Jag hoppas verkligen att du ser och vet skillnaden på krav för paddar till bomlösa sadlar och till bomsadlar?!

Hur det presenteras är nog en tolkningsfråga... Jag håller inte med om att mina åsikter presenteras som kalla fakta, men det tycker du, och det är väl normalt att man ibland uppfattar saker olika, kommunikation mellan människor är bland det svåraste som finns :)

Likaså tyckte jag att jag var tydlig som skrev att jag hittade det skrivet i en annan tråd, men du uppfattade inte mig som tydlig med det, samma sak där, kommunikation!

Jag ser och vet skillnad på krav på paddar till olika sadlelsorter... Mitt citat var menat att påvisa att du skrev att din padd i Temurmaterial var värdelös, och sedan skriver du här om tempurmaterial, och får det att låta som om man är knäpp om man tycker det är dåligt. (Min uppfattning)
Lika väl som att jag skrev att jag tyckte att materialet var dåligt till just det ändamålet, att ha som sadelpadd om den måste värmas för att fungera, har jag inte skrivit någonstans att Tepurmaterial är värdelöst i sig.

Jag ser inget konstigt i att en pad behöver några minuter på hästryggen för att mjukna när det är kallt.
Jag hade varit mer försiktig med en pad som är mjuk från början. Då blir den förmodligen för mjuk när den blir varmare.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 396
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka