Mellanvägg?

H

hoppla

Kan någon förklara för mig skillnaden i säkerhet om man har mellanvägg i eller inte? Jag har haft en diskussion med min man angående detta och vi är lite oense. Ni som har mellanvägg kan väl motivera varför och vice versa... Samtidigt undrar jag hur långt ni knyter grimskaftet i transporten om mi binder det i bommen?

Sv: Mellanvägg?

Jag har mellanväggen i när jag transporterar, men jag har den vikt åt sidan så att det blir gott om plats för hästen, det gör att det kan hålla balansen själv med benen och slipper luta sig på väggarna, men att det fortfarande har ett visst stöd om det skulle gunga väldigt mycket.

Grimmskaftet brukar jag knyta i ringen längs fram i transporten, inte i bommen. Det för att hästen inte ska kunna dra bak och få huvudet under bommen då jag enbart har en kedja bakom hästen när mellanväggen är vikt åt sidan. Grimmskaftet är då så sträckt att hästen inte får nosen bakom bommen, men att den fortfarande kan röra huvudet.

:cool: Det händer att jag kör utan, framförallt om jag har sto och föl som ska transporteras men även om jag har riktiga bredåkare som inte fixar att stå trångt. Oftast har jag dock mellanväggen i och den står då oftast i mitten för jag vill att hästarna ska vara vana vid det. Ibland måsta jag köra två hästar och då måste mellanväggen stå där. Sen beror det alltid lite på hur hästen är.

Jag binder i bommen fram på min VV men då jag lånade en B*j band jag i väggen framför (det fanns bra fästen där). Även här är det individuellt när det gäller hur långt repet är. Vissa står bättre med kort rep och andra vill stå mer fritt.

Vad är det för säkehetsaspekter du funderar över? Kör jag en häst behöver jag inte mellanväggen och med en extra lång bom bak är det ingen skillnad i säkerhet som med mellanvägg i. Inte vad jag kan komma på iallafall ;)

Senast ändrad:

hoppla skrev:
Kan någon förklara för mig skillnaden i säkerhet om man har mellanvägg i eller inte? Jag har haft en diskussion med min man angående detta och vi är lite oense. Ni som har mellanvägg kan väl motivera varför och vice versa... Samtidigt undrar jag hur långt ni knyter grimskaftet i transporten om mi binder det i bommen?

Det kan nog vara lite olika från häst till häst vad de föredrar.
Min häst står väldigt bredbent och klarar att hålla balansen mycket bättre utan mittvägg. Jag brukar ha grimskaftet i transporten så långt som jag vågar, dock har jag den lite kortare de gånger jag kör utan mellanvägg (vilket är oftast).
Har de mellanvägg kan de ju stå och "hänga" på den. Det är vissa hästar som gillar det och när jag kör med mellanvägg brukar jag ha grimskaftet lite längre så hon får större frihet. Men det får ju aldrig vara så långt att hästen kan fastna eller komma under/över bommen utan att verkligen försöka.

Ingen mellanvägg, helt enkelt för att båda mina hästar och alla hästar jag träffat på åker bättre då. Jag transporterar heller aldrig mer än en häst åt gången så jag har verkligen ingen anledning att ha den i.

Jag knyter i bommen men med två grimskaft, ett från vardera sidoring. Ganska långa, jag har araber och de är ju ganska 'korta' och jag vill de ska kunna backa så långt bakåt att de kan ställa rumpan mot bommen. Samtidigt vill jag inte de ska tänka tanken på att vända sig ens, så jag har ett i vardera 'ytterring' på bommen så de kan röra huvudet fritt etc, men inte försöka vända sig eller vända huvudet bakåt.

har man inte sto med föl eller en häst som har problem så anser jag att man skall ha mellanväggen i, dels så får hästen ett bättre stöd genom att inte fara "runt i hela släpet" dels så blir släpet sig stabilare när det hålls fast av de bakre bommarna...OM man skulle var med om en olycka så är det säkrare om hästen står på EN plats och inte far runt i hela släpet-

Jag har mellanväggen kvar, men drar den helt åt sidan ibak.
Vad som är säkrast vet jag inte, men jag antar att det är det säkraste alternativet för min häst.
Åker hon helt utan, eller mellanväggen i mitten flyger hennes ben hej villt i svängarna, men så som vi har det ny lyffts knappt en hov :)

Alla hästarna åker med mellanvägg men vissa klarar inte av att det är för tätt och får därför åka ensam med mellanväggen vikt till sidan.

Har aldrig för långt grimskaft eftersom jag har varit med om att en häst hoppade över bommen och satt fast. Ett litet helvete att få ner henne igen. Är det mindre hästar så binder jag i bommen och större hästar binder jag i ringen framme vid fönstret.

Är de mycket för att titta bak så låter jag gramskaftet först gå igenom ringen i bommen innan jag binder framtill. Har varit med om att ringen i grimman har fastnat i knoppen som håller mellanväggen.

Tack! Nu är jag lite klokare... Min man menar att hästen skulle fara omkring väldigt mkt utan mellanvägg men jag vill ta bort den för hon är så mkt lättare att lasta utan den. Då går hon rakt på istället för att det ska ta 1 timme. Hmm, vet inte hur jag ska göra...

Hästen har ju klart berättat för dig hur HON vill ha det. Ingen mellanvägg.

Mitt förra djur (STOR häst) blev självlastande efter att vi tagit bort mellanväggen och köpt lång bom. Från att ha tjurat varje gång det var transportdax blev han på två gånger den mest lättlastade lilla ängel man kan tänka sig. Han tyckte helt enkelt att det var för trångt med väggen i, utan kunde han bredda sig och hålla balansen betydligt bättre.

Var på föredrag med Helsingborgs Djurambulans för några år sedan, de berättade att extremt få (gränsande till ingen) häst använde mellanväggen att ta stöd mot, då hästar tycker det är för ostadigt för att luta sig mot. Däremot erbjuds de bättre balansmölighet utan mellanvägg. Rätt eller fel lämnar jag upp till varje hästägare att bedöma, men jag hade trivts bättre om jag kunnat få plats att balansera...

Min häst får inte plats med mellanväggen i :smirk: , så jag tar alltid ut den. Provade lasta med mellanvägg en gång och hon vägrade gå in. Det är som sagt olika från häst till häst, så man får prova vad som funkar bäst.

Min häst åker med mellanvägg pga att han inte tar balansen genom att bredda sig bak.. Han gör något jag aldrig hört talas om däremot. Han breddar sig fram.. :p Sen vill jag gärna kunna packa lite grejor på andra sidan mellanväggen så det passar mig utmärkt.. :D

Senast ändrad av en moderator:

martha skrev:
har man inte sto med föl eller en häst som har problem så anser jag att man skall ha mellanväggen i, dels så får hästen ett bättre stöd genom att inte fara "runt i hela släpet" dels så blir släpet sig stabilare när det hålls fast av de bakre bommarna...OM man skulle var med om en olycka så är det säkrare om hästen står på EN plats och inte far runt i hela släpet-

Hästarna tar inte stöd mot en mellanvägg... En häst som står lös i en transport ställer sig självmant baklänges och på tvären. Min pappa har kört hästransport buss under många år och han säger att det till 90% är så. Sen finns det givetvis undantag. Ett russ som jag hade gick inte att köra utan mellanvägg för då hoppade han över bommen...

Kör alltid med mellanväggen i och hästen knyten i ringen fram, tycker att det känns bäst.
När jag kör sto med föl så tar jag ut mellanväggen och knyter i bommen så fölen inte traslar in sig i grimskaftet.

Skruttan1982 skrev:
Kör alltid med mellanväggen i och hästen knyten i ringen fram, tycker att det känns bäst.
När jag kör sto med föl så tar jag ut mellanväggen och knyter i bommen så fölen inte traslar in sig i grimskaftet.

Känns bäst för dig eller hästen!!

nej, en normal häst tar inte stöd övht, men jag menar mer att när dom står med väggen så far dom inte runt så mycket och flyttar sig, jag tycker inte det är vidare trevligt om dom börjar dansa runt i hela släpet, även om dom är bundna, och vid olyckor så är risken att skada sig större då dom får "plats" att slå sig lösa....

martha skrev:
nej, en normal häst tar inte stöd övht, men jag menar mer att när dom står med väggen så far dom inte runt så mycket och flyttar sig, jag tycker inte det är vidare trevligt om dom börjar dansa runt i hela släpet, även om dom är bundna, och vid olyckor så är risken att skada sig större då dom får "plats" att slå sig lösa....
Saken är ju den att med mellanvägg kan dom inte ställa sig på det bästa sättet för hästen... Dom måste stå mycket tätare med benen än dom skulle göra utan vägg. Och vid en olycka så spelar mellanväggen ingen roll förutom att det kan blil svårare att komma åt hästen..
Och hur liten häst har du om den kan "dansa" runt i ett släp?

hmmm, jag kör ca 4000 mil omåret och 3500 av dom är garanterat med släp o häst i....ett släp blir ganska så ostadigt om du har en häst som inte står still, om den dessutom har två platser att dansa runt på så märks det ännu mera....det finns speciella släp man kan köpa för baklängesåkare, de vanliga är inte byggde för det och roligtvis så åker ni dit om ni blir stoppade....

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 675
Senast: Jerseyite
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.