Mellanskritt/ökad skritt?

Sv: Mellanskritt/ökad skritt?

det finns 4 st begräpp inom skritt man bör hålla koll på och kunna hålla isär när man tävlar dressyr.
samlad skritt kort o hög form, men fortfarande ett vägvinnande steg med övertramp
mellan skritt är det samma som arbetskritt
ökad skritt är en skritt med en ökad steglängd och en längre o något friare form.
fri skritt är skritt på hellång tygel med en visad ökadsteg längd

och framför allt när man tävlar skall man vara nogrann med att just visa övergångarna

det finns 4 st begräpp inom skritt man bör hålla koll på och kunna hålla isär när man tävlar dressyr.
samlad skritt kort o hög form, men fortfarande ett vägvinnande steg med övertramp
mellan skritt är det samma som arbetskritt
ökad skritt är en skritt med en ökad steglängd och en längre o något friare form.
fri skritt är skritt på hellång tygel med en visad ökadsteg längd

och framför allt när man tävlar skall man vara nogrann med att just visa övergångarna

Vill bara påpeka att den samlade skritten skall helst inte ridas med övertramp, steget skall i förhållande till övriga typer av skritt förkortas betydligt. Man tar hänsyn till hästens övriga skritt när man bedömer samlad skritt dock, har hästen ett väldigt övertramp i övriga skritter kan man acceptera ett visst övertramp i den samlade skritten.

...och jag tycker att man kunde använda detta omvänt åxå och acceptera kort steg i ökad skritt om skritten är kort i övrigt ;)

/PF - önsketänker såhär på kvällskvisten

Men skillnaden ligger väl även i vart hästen har sitt huvud. I den ökade skritten ska hästen sänka huvudet rätt lågt frammåt(har för mig att man pratar om att nosen ska vara ungefär i knähöjd) och gå med eftergift.

Japp, du har rätt. Fast inte med knähöjden. :D Det vore lite väl lågt. Nosen i höjd med bogplan eller armbåge.

En för stor skritt är ju svårare att samla.
Den ska fortfarande ha kvar eller öka sin aktivitet o bibehålla ren skrittakt.

I ökad skritt ska den ta för sig, arbeta genom hela kroppen, marschera på o söka sig framåt neråt- utan att bli överilad.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige måste bryta med gamla mönster och våga förändra, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl – och påpekar att såväl Danmark som...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: Elo
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka