Mellanmålstips

Status
Stängd för vidare inlägg.

elbereth

Trådstartare
eller ja, alla bra mattips emottages tacksamt:D

Vad brukar ni ge era barn?
Jag ger dottern(15mån) två mellanmål, fm och em. Då blir det ofta banan, kiwi, clementin eller mosad frukt/barnmatsburk. Vad finns det mer för frukter man skulle kunna ge? Kiwi och clementin känns inte så värst matigty, det kanske är lite för litet för ett mellanmål egentligen? Helst ska hon kunna äta dem själv, och så ska de kunna ha hemma ett tag utan att bli dåliga med en gång:angel:
Ibland blir det smörgås istället, med leverpastej, eller skinka. Och havremjölk att dricka.

Men så värst många fler varianter på mellanmål har vi inte. Vad har ni för förslag?
 
Sv: Mellanmålstips

Jag ger samma sak till min 8-månaders son. Frukt, fruktpuré men också mjuk smörgås med pålägg som han får pilla med.
 
Sv: Mellanmålstips

Jag brukar ge lite yoghurt tillsammans med en smörgås på em.... som alternativ till frukten alltså..
 
Sv: Mellanmålstips

Yoghurt är bra, om barnet tål mjölk, men det gör inte dottern tyvärr.
 
Sv: Mellanmålstips

Finns ju soja yogurt som alternativ. Lite dyrare iofs.
Fick själv äta mjölkfri diet då jag ammade för att undvika kolik hos sonen.
 
Sv: Mellanmålstips

Oftast ammar jag mellan målen.
Men ibland får min 8-månaders banan, smörgåsrån, clementin, macka, yoghurt eller nån barnmatsburk med frukt.
 
Sv: Mellanmålstips

kl

Oatly är ett märke som baserar alla sina produkter på havre. deras havre mjölk är toppen! Dom har ett stort utbud till och med färdig pannkakssmet på tetrapack av som är jätte bra och god. Alla deras produkter är garanterat mjölkfria. Dom har även mjölkfriglass om man vill ha det ngn gång. Man skall vara lite försiktig med sojabaserade produkter för om man har otur kan barnen istället utveckla allergi mot soja och det till skillnad mot laktosintollerans som man kan växa ifrån så gör man inte det med sojaallergi.

Ett mellanmålstipps är att göra smooties på havremjölk och bär och lite juice som man mixar.

Eller laktosfriyoghurt som man mixar med frusna bär- blir nästan som glass och smakar mums
 
Sv: Mellanmålstips

kl

Oatly är ett märke som baserar alla sina produkter på havre. deras havre mjölk är toppen! Dom har ett stort utbud till och med färdig pannkakssmet på tetrapack av som är jätte bra och god. Alla deras produkter är garanterat mjölkfria. Dom har även mjölkfriglass om man vill ha det ngn gång. Man skall vara lite försiktig med sojabaserade produkter för om man har otur kan barnen istället utveckla allergi mot soja och det till skillnad mot laktosintollerans som man kan växa ifrån så gör man inte det med sojaallergi.

Ett mellanmålstipps är att göra smooties på havremjölk och bär och lite juice som man mixar.

Eller laktosfriyoghurt som man mixar med frusna bär- blir nästan som glass och smakar mums

laktosintoleras
växer man inte ifrån! däremot växer man oftast ifrån mjölkproteinallergin - mjölkproteinallergiska barn kan inte äta laktosfria mjölkprodukter!!!!!
 
Sv: Mellanmålstips

Frukt, macka (ost, messmör, leverpastej), gröt (varierar mellan snabbgröt och hemmalagad). Man kan göra äpple- eller apelsinris tex.
 
Sv: Mellanmålstips

Är det mjölkproteinet eller laktosen hon inte tål? Om det är laktosfritt hon behöver så kan du ta laktosfri gräddfil, och blanda med mosad frukt tex, så slipper du massa socker :)
 
Sv: Mellanmålstips

Kom på en annan sak; avokado är nyttigt (bra fetter). Man kan ju ge i "stavar"/bitar, eller mosa.

Havreringar eller majskrokar gav jag ibland (finns sockerfria, mjölkfria havreringar på en del affärer. Och majskrokar innehåller enbart majs: http://www.majskrokar.se/ passar för övrigt perfekt även till små små barn också, ja när de har börjat smaka på "mat").
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 179
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp