mellanmål till hela familjen?

ameo

Trådstartare
Moderator
På somrarna när hela familjen är hemma blir det extra tydligt att vi i vår familj är väldigt dåliga på att variera våra mellanmål. Och finge maken bestämma skulle samtliga mellanmål bestå av kakor och saft, varierat med kanelbullar nån gång ibland...

Jag skulle önska lite input på vad Ni brukar äta för mellanmål?

Vi är ju tyvärr extra krångliga i vår familj med två av fyra barn som är ganska respektive mycket kräsna, åsså jag som äger vegetariskt.
Men bortse gärna från det och tipsa vilt åt alla håll, så kanske jag får lite inspiration i alla fall...

På somrarna när hela familjen är hemma blir det extra tydligt att vi i vår familj är väldigt dåliga på att variera våra mellanmål. Och finge maken bestämma skulle samtliga mellanmål bestå av kakor och saft, varierat med kanelbullar nån gång ibland...

Vi är ju tyvärr extra krångliga i vår familj med två av fyra barn som är ganska respektive mycket kräsna, åsså jag som äger vegetariskt.
Men bortse gärna från det och tipsa vilt åt alla håll, så kanske jag får lite inspiration i alla fall...
Hur gamla är barnen? Hur aktiva? Sportas det? Det tycker jag spelar lite roll för både typ av mellanmål och storlek på det. Men generellt äter både vuxna och barn för lite frukt och grönsaker.

Exempel:
Grönsaksstavar
Knäckebrödsskiva med pålägg och grönsaker
Frukt/bär med yoghurt
Pannkaksrulle (hel, en bit eller flera stycken beroende på barnstorlek och behov) med frukt och kanske en klick turkisk yoghurt.

Själv äter jag oftast lite frukt/bär och kvarg som mellanmål, om det inte är före träning då jag ibland kan ta en smörgås om det var många timmar sedan jag åt.

Fattiga riddare
Någon enkel smoothie (mjölk, banan och en skvätt apelsin juice), (mjölk, turkisk yoghurt, några bär) + macka

Vi brukade äta antingen mackor eller uppskuren frukt. Ibland kräm och mjölk.
Mackor med rejäla pålägg mättar bra.
Kött, korv, brieost, grönsaker, eller kanske helt enkelt köttfärssås på macken. Typ.

Fast när jag var liten och vi jobbade ute allihop kokade min mor risgrynsgröt ocvh en kräm eller saftsoppa. Risgrynsgröt med rabarberkräm är fantastiskt gott -med en hårdbrödmacka till.

Så här på sommaren brukar vi frysa in de små smaksatta kvargburkarna och äta som glass. Utomlands har vi t o m stött på att det följer med pinnar att stoppa i innan man fryser dem. Ganska bra att ha i pinne eftersom de blir lite hårda och "kompakta" jämfört med vanlig glass. Därför lite svåra att äta med sked direkt ur burkarna om de inte får tina lite först. Vi tycker att de blir väldigt fräscha och goda, och är nyttigare än vanlig glass (tror jag ;)) Vet inte, kanske kan man frysa yoghurtburkar också?

Quesadillas! :D
Superenkelt! Tortilla, ost och valfri fyllning. Vik på hälften, stek på medeltemp i stekpanna tills osten har smält och den har fin färg. Ät.

Hur gamla är barnen? Hur aktiva? Sportas det? Det tycker jag spelar lite roll för både typ av mellanmål och storlek på det. Men generellt äter både vuxna och barn för lite frukt och grönsaker.
Barnen är 5-12 år och såväl aktivitetsgrad som hull varierar en hel del...

I övrigt tackar jag för alla mellanmålstips och hoppas att det ska kunna mynna ut i något som är användbart. Jag lovar, det är baskemig inte lätt att hitta något som alla fyra barnen tycker är gott/ätligt. :arghh:

(och som skolkökspersonalen brukar säga - hade bara det kräsna barnet gått på skolan så hade "domen" blivit "typiskt bortskämd unge som får det den vill ha hemma". Men nu har de ju träffat alla fyra och vet att sanningen inte är riktigt så enkel...)

Vad vill barnen äta då? Min unge är inte kräsen på mat, men på frukost/mellanmål. Just nu har hon gått tillbaka till 6-månaders pulvergröt :D Annars nu när det har varit så varmt så har frukt/bär och TUC-kex varit populärt. Och mitt hembakade squashbröd! Det kanske kan vara nåt om de får bara med och baka brödet själv? Eller bestämma själv varsin gång vad de vill ha? :)

Mitt stående mellanmål framförallt när jag är på jobbet är macka - går ju att variera i det oändliga. stekta ägg är lyxigt, ost eller korv/skinka, keso, enkla röro you name it! är man hemma gillar jag att göra toast i smörgåsgrillen.

Kakor, saft och kanelbulle skulle jag inte definiera som mellanmål utan som fika ;)

Vill man ha lite mer matigt så kanske burksoppa + bröd, eller nudlar - (ja vet tråkigt men enkelt och snabbt plus lite mer måltidsaktigt) skulle funka? min dotter gör det ofta när hon kommit hem från skolan. Tips är att köpa nudlar i en asiatisk affär istället för ica, de har mer smaker att välja på.

Pizzabullar! Dvs, gör pizza och rulla ihop, skär i rulltårtebitar, grädda och frys in. Fördel: Går att variera i oändlighet och brukar vara populär bland ungarna. Lättfixat också; värm i micron och ät en grönsak till.

Kvarg är en klassiker hos oss. Lindahls Mejerier har i alla möjliga smaker i stora burkar för 15-18 kr (beroende på affär). Det är dessutom nyttigt.

Men är de där smaksatta stora burkarna dom Lindahl har så nyttiga? Är de inte ganska mkt socker i dem? Naturell är ju nyttigare med egna bär i sådana fall.

Hos oss varierar det och oftast äter vi inte samma sak, var och en tar det den är sugen på och beroende på hur hungrig man är.
Olika sorters flingor att välja på, med mjölk/fil/yoghurt till.
Frukt, antingen som den är eller uppskuren till fruktsallad, med keso/turkiskt yoghurt/kvarg till.
Bara kvarg, helst en smaksatt variant.
Ägg, kokt eller äggröra.
Soppa, antingen finns det hemmagjord soppa i portionsförpackningar i frysen, eller typ varma koppen (funkar i nödfall).
Gårdagens rester, om ett matigare mellis behövs.
Gröt, ofta fiberhavregryn eller mannagryn.
Nötter, mandlar, russin.
Proteinbars (bara för att de är så goda! och mättar, länge).
Knäckebröd med ost och grönsak eller skivat ägg och kaviar. Eller bara kaviar.
I sällsynta fall mjuk macka, bullar, kakor eller glass men det finns sällan hemma.

Men är de där smaksatta stora burkarna dom Lindahl har så nyttiga? Är de inte ganska mkt socker i dem? Naturell är ju nyttigare med egna bär i sådana fall.

I persika och lime (små burkar) är det bara 2,8 gr sockerarter/100 gr. Men nu blev jag osäker på om det är mer i de stora burkarna, vi har bara en jordgubb hemma av de stora och den ligger faktiskt på 13,9 gr sockerarter/100 gr.

Men om man jämför med typ kanelbullar så tror jag ju ändå att det är betydligt nyttigare.

Piroger.. Går att ha i vad man vill. Crepes likaså. Funkar hyfsat att frysa och är mättande.
Toast. Paj. Ibland gör vi scones.

Fast mellanmål är oftast ren och skär fika hos oss... Syndigt och onyttigt. Men saft och bulle sitter fint ;)

Smörgås eller frukt eller yoghurt, det andra-det med kakor och saft kallas för fika ;)

Det gör vi också gärna, fikar alltså, och vi är lite dåliga på mellanmål överhuvudtaget, brukar äta tre gånger om dagen med frukt emellan, om det blev helt felplanerat ett mellanmål -smörgås och mjölk eller yoghurt som sagt. På somrarna är det ju trevligt att gå på ett café såklart! Då behövs inget mellanmål den dagen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka