mellanmål till hela familjen?

Btw, imponerad över alla som hinner göra ngt slags lagad mat som mellanmål på sommaren. Vi hinner knappt få ihop ngt vettigt till lunchen (vi kör alltid gårdagens rester eller macka och omelett.), lunchen börjar ju när frukosten knappt är över. Och gick man upp tidigt med barnet kan man lätt äta nästa frukost när partnern kommer upp istället för ett mellanmål.

Så ska man ut på utflykt, hinner knappt ut ur huset till 13, och hem till 17-17:30 för att sätta igång grillen. Att då rusa hem mitt i badandet för att steka en omelett klockan 15 funkar inte riktigt, en frukt med är lättare.

(Men jag minns när jag var liten och farmor styrde, frukost framdukad, 8-9, förmiddagskaffe 10.30, lunch 12, eftermiddagskaffe klockan 15, middag klockan 18,30. Och så kvällsgodis för de vuxna när barnen lagt sig. Man var proppmätt hela dagarna och varje ättillfälle gick på en timma.)

Så varför variera, varför inte bara köra vad barnen nu petar i sig till frukost en gång till.

Jag tycker inte att ett mellanmål alltid, vareviga dag måste vara sådär jättejättejätteMEGAnyttigt. Ibland kan en smaksatt kvarg vara gott, precis som pannkakor med glass eller våfflor med glass.

Här är det oftast mackor som serveras, mackor med ägg på t.ex. och frukt.

Jag har tänkt länge att jag skulle göra piroger, bara att ta fram och värma, så jag gissar att jag får göra slag i saken nästa vecka så de får vara med och göra dem. Eller om de rent av vill göra dem själv.

Jag har ett kräset barn också, men jag har slutat "dalta" med honom. Jag serverar inget som jag vet att någon av oss verkligen tycker illa om, men det som någon tycker mindre om serveras och antingen får de äta det eller lite av det eller inget alls. Min kräsna fick för sig att istället för att äta skollunchen så åt han sig mätt på mackor, vilket gjorde att han inte var så hungrig vid middagen för att någon timme senare vara jättehungrig. Det satte jag stopp för dels genom att prata med honom om det och genom att begränsa mellanmålet. "Det här men inte mer" eftersom det är ett mål mellan måltiderna. Det gjorde att han i en veckas tid (skolvecka-5 dagar alltså) var jättehungrig vid middagen, men sedan började han äta av skolmaten och var inte lika hungrig vid de andra målen.

Det är inte lätt med kräsna barn, men här på buke fick jag för en del år sedan lära mig att barn inte svälter sig med flit, de kan gå hungriga en tid sedan börjar de smaka det som serveras. Jag lärde mig också, tror det var här på buke, att barn behöver smaka på något 7 gånger för att egentligen veta om de tycker om det eller inte. Kanske är det därför jag själv inte är kräsen, för jag har fått lära mig från det jag var liten att äta det som serverades, eller vara utan. Och då kan man med andra ord inte BARA äta det goda så ingen annan får utan man måste dela lika i alla fall.

Vi har inte ett kräset barn så vi kan lyxa till det och bara konstatera att han inte var hungrig om han inte äter så mycket. Vi serverar vad vi vill. Har alltid gjort så sedan han började äta, eftersom han alltid varit lite rundare än magrare så var det ingen panik.

Ibland äter han jättemycket av någonting och ibland lite. Han säger gärna att han inte tycker om om han inte är hungrig. Det vet vi eftersom han kan säga det om någonting han normalt äter.

Smoothies och fruktsallad med keso är min standardlösning. Går att komplettera med smörgås. Ibland är jag en "dålig morsa" och bjuder på kräm med mjölk och smörgås, men inte allt för ofta. Ibland funkar ett glas mjölk med smörgås. Allt hänger lite på vad vi åt till lunch, hur sen lunch det blev osv.

I persika och lime (små burkar) är det bara 2,8 gr sockerarter/100 gr. Men nu blev jag osäker på om det är mer i de stora burkarna, vi har bara en jordgubb hemma av de stora och den ligger faktiskt på 13,9 gr sockerarter/100 gr.

Men om man jämför med typ kanelbullar så tror jag ju ändå att det är betydligt nyttigare.
Jo det är säkert nyttigare än kakor men det gäller ju som alltid att se upp med färdiga produkter vad gäller socker och salt. Det var ju bra sockermängd på de där små burkarna, tror inte jag sett dem här i Norrland. Vi äter ofta mackor som mellanmål och frukt. Men min man skulle gärna moffla på med kakor och bullar varje mål eftersom han själv äter väldigt mycket sötsaker och är smal. Våra barn är också åt det väldigt smala hållet men jag försöker hålla ner på kakätandet och i stället bre mycket smör på mackorna. Men vi måste äta mellanmål ofta eftersom barnen annars tappar i vikt. Ett jäkla bekymmer är det.

Kan någon vara snäll och förklara skillnaden mellan fika och mellanmål för mig?
I min värld är mellanmål en lite lättare måltid som man äter mellan de lagade målen mat. Varför skulle då inte fika vara ett mellanmål?
(och sockerdebatten kan vi stå över, även om det är just för att slippa äta enbart kolhydrater som denna tråd skapats - det är ett annat ämne för en annan tråd!)

Det är inte lätt med kräsna barn, men här på buke fick jag för en del år sedan lära mig att barn inte svälter sig med flit, de kan gå hungriga en tid sedan börjar de smaka det som serveras. Jag lärde mig också, tror det var här på buke, att barn behöver smaka på något 7 gånger för att egentligen veta om de tycker om det eller inte. Kanske är det därför jag själv inte är kräsen, för jag har fått lära mig från det jag var liten att äta det som serverades, eller vara utan. Och då kan man med andra ord inte BARA äta det goda så ingen annan får utan man måste dela lika i alla fall.
Mitt kräsna barn kan mycket väl låta bli att äta, om det som serveras inte duger. Problemet är att det är ett barn med ett oerhört blodsockerkänsligt humör, så det funkar liksom inte att låta henom strunta i att äta. Framförallt inte i skolan...
I övrigt står jag över diskussionen om hur man gör för att få barnet att äta olika saker, för det är också ett helt annat ämne.

För övrigt - ja, det är lite socker i de små kvargburkarna, för sockret är ersatt med sötningsmedel... :meh:

Kan någon vara snäll och förklara skillnaden mellan fika och mellanmål för mig?

I min värld är ett mellanmål något som mättar och som gör att man står sig till nästa måltid. Fika är bara sött och gott. Vi kan gärna fika efter mellanmålet någon gång ibland men en ordentlig smörgås får man allt ta innan man mular kakor, bullar och saft.

Jag spinner vidare lite på den här tråden.

Dels blev jag irriterad idag när jag råkade läsa på Lindahls kvargburk i affären. Den tillverkas i Tyskland... Och genast blev jag tjurig, för varför ska vi äta tysktillverkade mejeriprodukter när vi har utmärkt mjölk i Sverige? (3 av våra 4 barn kan tänka sig att äta smaksatt kvarg, den mest kräsna har i alla fall provsmakat och det dög inte)
FINNS det svenskproducerad smaksatt kvarg?

Och dels skulle jag behöva tips på typ mellanmål eller enklare måltider som man kan ta med sig. (till det kräsna barnet - som undviker grönsaker som pesten :arghh: - hen äter dock sitt medhavda äpple men det behövs ofta mer än så :meh:)

På förskolorna serveras oftast mackor och mjölk till mellanmål på eftermiddagen. Eller fil. Ibland smoothies. På förmiddagen är mellanmålet en bit frukt.

@ameo Det finns inget svenskt kvarg :( (som jag hittat iaf) har gått igenom alla kvarburkar på alla matbutiker runt omkring mig, och inte ett endaste svensktillverkat kvarg finns. Fruktansvärt dåligt!

Lite off topic sådär ;)...

För vår del så blir det ofta mellanmål, sambon har diabetes, så det blir en del.
Brukar bestå av antingen frukt av dess slag, Stenbitsromsröra på kex, wraps, smörgås, kvarg med bär m.m. Försöker lägga upp mellanmålen beroende på hans blodsocker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka